19 دی: بررسی میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۲) تا ۶ بهمن ماه نشان می‌دهد که ۱۷ استان کشور با کاهش بارش روبه‌رو شده‌اند.
وضعیت بارش‌های زمستانه کشور هم تا ۶ بهمن امیدوارکننده نبوده است.
فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب در همین رابطه گفته بود که سال آبی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ در حالی ۱۳۲ روز خود را سپری می‌کند که پیش‌بینی‌های بارشی محقق نشده است و سال جاری به‌عنوان چهارمین سال خشک متوالی، با کاهش جدی بارش روبروست.
این موضوع بیانگر آن است که باوجود بارش‌های روزهای اخیر همچنان وضعیت منابع آبی نامطلوب است.
مهدی دانشگر، معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز با اشاره به متناسب نبودن میزان بارش با نیاز آب کشور، گفت: تداوم خشکسالی و پدیده الگوی نامنظم بارش، وضعیت منابع آب کشور را در شرایط بسیار سخت قرار داده است.
وی با بیان اینکه کشور ما در نیمه‌خشک جهان واقع شده و این موضوع شرایط آب کشور را پیچیده کرده است، ادامه داد: سال پیش می‌گفتیم وارد سومین سال خشکسالی شدیم که در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده، اما امسال باید بگوییم وارد چهارمین سال خشکسالی بی‌سابقه در ۵۳ سال گذشته شده‌ایم.
اکنون تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب هم بیانگر آن است که از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا ۶ بهمن‌ماه نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۷ استان دارای کاهش بارش بوده‌اند، البته از مجموع ۱۷ استان ۹ استان در هم‌سنجی با دوره بلندمدت ۵۳ساله با کاهش شدید بارش همراه شده‌اند.
بر اساس این گزارش، از مجموع کل استان‌های کشور فقط چهار استان آذربایجان غربی، مازندران، گلستان و اردبیل نسبت به دوره بلندمدت ۵۳ساله از اندکی رشد بارش برخوردار شده‌اند.
استان فارس با ۷۹ درصد کاهش بارش نسبت به سال گذشته در صدر استان‌های با کاهش بارش قرار گرفته است. بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا ۶ بهمن این استان ۳۷.۳ میلیمتر بوده که در مقایسه با ۱۸۱.۵ سال گذشته ۷۹ درصد کاهش و در مقایسه با ۱۵۸.۸ میلیمتر دوره بلندمدت نیز ۷۷ درصد کاهش دارد.
استان بوشهر هم از ابتدای سال آبی جاری تا ۶ بهمن ۶۲.۹ میلی‌متر بارش داشته که در هم‌سنجی با ۲۷۳ میلیمتر بارش سال گذشته با ۷۷ درصد کاهش همراه شده است.
استان کرمان هم از ابتدای سال آبی جاری تا ۶ بهمن ۱۸.۳ میلیمتر بارش دارد که در مقایسه با ۵۹.۲ میلیمتر سال گذشته ۶۹ درصد کاهش بارش دارد.
استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، قم، خراسان جنوبی، رضوی و مرکزی از جمله استان‌هایی هستند که نسبت به دوره بلندمدت از کاهش شدید بارش برخوردارند.
سوم بهمن‌ماه وزیر نیرو با اشاره به پیش‌بینی سناریوهای مختلف در تنظیم برنامه‌های سالانه مصرف آب و برق گفته بود: میزان بارش‌ها در ۲۸ استان از شرایط عادی و نرمال کمتر است و براین‌اساس تمهیدات لازم پیش‌بینی شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :