19 دی: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اعلام قرارداد واردات واکسن‌های «روتاویروس» و «پنوموکوک» در عین حال برنامه این وزارتخانه برای حذف هپاتیت سی از سال آینده را تشریح کرد.
دکتر شهنام عرشی در نشست خبری «فجر سلامت» که ظهر امروز، شنبه ۱۴ بهمن در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: قرارداد واردات واکسن‌های «روتا ویروس» و «پنوموکوک» برای تزریق در کودکان با کمپانی واردکننده منعقد شده است.
وی با بیان اینکه برخی از شرکت‌های تولیدکننده داخلی در زمینه تولید دو واکسن «روتا ویروس» و «پنوموکوک» گام برداشته‌اند، افزود: طی چند سال گذشته، انستیتو پاستور و سایر تولیدکنندگان در جهت تولید این واکسن‌ها اقداماتی انجام داده‌اند و مجوز بالینی از سازمان غذا و دارو گرفته‌اند.
رئیس مرکز مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره روند واکسیناسیون گفت: واکسیناسیون عمومی دو واکسن روتاویروس و کنوموکوک مانند سایر واکسن‌ها است یعنی در وهله نخست، واکسن خارجی تزریق می‌شود و سپس واکسن ایرانی تزریق می‌شود.
عرشی ادامه داد: واکسن وارداتی بستگی به شرکت کاندیدای تولیدکننده واکسن دارد که واکسن وارداتی با واکسنی که در کشور تولید می‌شود متناقض نباشد. تمام واکسن‌های وارداتی دارای تاییدیه از سازمان غذا و دارو کشور، سازمان غذا و دارو کشور تولیدکننده و سازمان بهداشت جهانی هستند.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم که دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک در ایام دهه فجر وارد واکسیناسیون عمومی شوند، گفت: در نظر داریم حداقل ۱۵۰۰ نفر با واکسن پنوموکوک و حدود ۱۰ هزار نوزاد با واکسن روتاویروس واکسینه شوند.
عرشی درباره برنامه‌های آتی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سال آتی، درنظر داریم در جهت حذف هپاتیت‌ سی اقدام کنیم. مقدمات حذف هپاتیت سی انجام شده اما تشخیص و درمان این بیماری زمان‌بر است. کیت تشخیصی این بیماری وارداتی است. مشکلی در خصوص داروی بیماران هپاتیت سی نداریم.
وی با بیان اینکه موفق به حذف کامل ویروس فلج اطفال شده‌ایم، افزود: دو کشور پاکستان و افغانستان که در همسایگی ما قرار دارند از وضعیت نامناسبی در زمینه فلج اطفال برخوردار هستند. ما واکسیناسیون فلج اطفال را در نیمه‌جنوبی کشور انجام داده‌ایم. ۸۳۰ هزار کودک در واکسیناسیون فلج اطفال مناطق جنوبی کشور واکسینه شدند که از این تعداد، ۱۳۰ هزار نفر را کودکان غیرایرانی تشکیل می‌دادند.
وی ادامه داد: موردی درباره انتقال ویروس فلج اطفال در داخل کشور گزارش نشده است. ورارت بهداشت با توجه به منظور جلوگیری از پاندمی فلج‌ اطفال در کشور و شرایط کشورهای همسایه نسبت به تزریق دوره‌ای واکسن فلج اطفال اقدام می‌کند. با توجه به اینکه باید واکسن فلج اطفال طی ۲ دز تزریق شود، مرحله دوم واکسیناسیون فلج اطفال را از امروز آغاز کرده‌ایم.
عرشی ادامه داد: ما به منظور کنترل این بیماری اقدامات گسترده‌ای انجام می‌دهیم حتی فاضلاب را به منظور شناسایی ویروس وحشی بررسی می‌کنیم.
او درباره وضعیت کنترل بیماری سرخک در کشور نیز گفت: موفق شده‌ایم گواهی یکساله کنترل سرخک را به دست‌ آوریم. ما به منظور کنترل این بیماری و با توجه به وضعیت سرخک در کشور پاکستان، واکسیناسیون سرخک را در استان‌های جنوبی و به طور ویژه در منطقه چابهار انجام دادیم.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم گواهینامه کنترل سرخک استمرار داشته باشد، باید این بیماری با کنترل کنیم.
عرشی در پاسخ به پرسش «وضعیت ورود واکسن روتاویروس به کشور چگونه است؟» خاطر نشان کرد: قرارداد واردات ۳ میلیون دز واکسن منعقد شده و واکسن از کشور هند که بزرگترین تولیدکننده واکسن جهان است وارد می‌کنیم.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: واکسیناسیون عمومی مختص کودکان است و شامل بزرگسالان نمی‌شود. واکسن پنوموکوک در داروخانه‌های کشور در دسترس است.
عرشی درباره شیوع آنفلوآنزا نیز گفت: در موج اول پاندمی آنفلوآنزا، تعداد ابتلا افزایش یافت. در حال حاضر، میزان ابتلا در موج دوم که حدود ۱۵ درصد بود به ۱۱ درصد رسیده است. هنگامی که میزان ابتلا به کمتر از ۱۰ درصد برسد، می‌توان گفت که بیماری کنترل شده است. شیب‌ نزولی پیک دوم کرونا را تجربه می‌کنیم.
  • نویسنده :
  • منبع :