19 دی: دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس در پی سومین دور تجاوز نظامی و غیرقانونی این کشور علیه یمن، اتهام‌های بی‌اساس و نخ‌نما درباره مداخله ایران در عملیات نیروهای مقاومت منطقه را تکرار کرد و مدعی شد که چنین رفتارهایی قابل تحمل نیست.
کامرون در گفت‌ وگو با هفته‌نامه ساندی تایمز، ادعا کرد: باید برای تهران پیام روشنی ارسال شود که اقدامات این کشور را برنمی‌تابیم و کاری که آنها از طریق گروه‌های نیابتی خود انجام می دهند، غیرقابل قبول است.
وی با اشاره به ملاقات اخیرش با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد (داووس) گفت: من با وزیر امور خارجه ایران گفت‌ وگوی صریحی داشتم و گفتم که اینها گروه‌های نیابتی شما هستند و نمی توانید مسئولیت خود را در قبال آنها سلب کنید. البته می توانید ادعا کنید که آنها یک مقدار استقلال دارند، اما شما آنها را ایجاد کردید، از آنها پشتیبانی کردید، حمایت مالی کردید، سلاح در اختیارشان قرار دادید؛ در نهایت شما در قبال کارهایی که انجام می‌دهند، پاسخگو خواهید بود.
وی درحالی این مطلب را بیان کرد که ساعاتی پیش فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) موسوم به سنتکام از سومین دور عملیات مشترک این کشور و انگلیس علیه مواضع ارتش یمن خبر داد.
در بیانیه سنتکام آمده است: به عنوان بخشی از تلاش‌های بین‌المللی جاری برای پاسخ به افزایش فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و غیرقانونی حوثی‌های مورد حمایت ایران در منطقه، در تاریخ ۳ فوریه ساعت ۲۳:۳۰ شب (به وقت صنعا)، نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در کنار نیروهای مسلح بریتانیا و با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، هلند و نیوزلند به ۳۶ هدف حوثی‌ها در ۱۳ نقطه حمله کردند.
ارتش آمریکا مدعی شد: این حملات ائتلاف چندجانبه بر اهدافی در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن متمرکز بود که برای حمله به کشتی‌های تجاری بین‌المللی و نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفت.
بر اساس ادعای سنتکام، این اهداف حوثی‌ها شامل چندین انبار زیرزمینی، مراکز فرماندهی و کنترل، سامانه‌های موشکی، عملیات پهپادها، رادارها و بالگردها بود.
ارتش آمریکا مدعی شد: هدف از این حملات کاهش توانایی حوثی‌ها برای ادامه حملات غیرقانونی آنها به کشتی‌های آمریکایی و بریتانیایی و همچنین کشتی‌های تجاری بین‌المللی در دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن است.
این درحالیست که ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی اسرائیلی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داد. نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل، حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.
اما ادعای وزیر خارجه انگلیس علیه ایران درحالیست که مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند که نیروهای محور مقاومت منطقه از تهران دستور نمی‌گیرند.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان چندی پیش اظهارات بی‌اساس دیوید کامرون را محکوم کرد و بیان آنها را تلاشی بی‌حاصل برای توجیه جنگ افروزی‌های اخیر آمریکا و انگلیس در دریای سرخ و انحراف اذهان جهانیان از نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در غزه دانست.
کنعانی اظهار داشت: آنهایی که هزاره جدید را با راه انداختن جنگ‌های خونین در عراق و افغانستان شروع کرده و بدون عبرت از گذشته، اکنون شریک جنایت‌های جاری رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه و کرانه غربی شده‌اند، رسواتر از آن هستند که بتوانند علیه ایران سیاه نمایی کرده و آدرس غلط بدهند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: حمله نظامی آمریکا و انگلیس علیه یمن نقض حق حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور مستقل و مغایر با منشور ملل متحد و اصول حقوق بین‌الملل است و نتیجه‌ای جزء تشویق رژیم اشغالگر قدس به ارتکاب جنایات جنگی بیشتر و توسعه دامنه تنش در منطقه ندارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اقدامات خودسرانه انگلیس و آمریکا را تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی دانست و خاطر نشان کرد: اظهارات غیرمسئولانه و فرافکنانه مقامات انگلیس و آمریکا نمی‌تواند کمکی به نجات رژیم صهیونیستی از بحران‌های متراکم و مسئولیت‌های جنایات آن علیه‌ ملت مظلوم فلسطین کند لذا جمهوری اسلامی ایران تنها راه جلوگیری از تنش بیشتر و برقراری صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا را اقدام فوری برای توقف حملات و جنایات جنگی رژیم متجاوز صهیونیستی در غزه می‌داند.
  • نویسنده :
  • منبع :