19 دی: رئیس جمهور خطاب به نخبگان گفت: شما عزیزانی که موفق به کسب رتبه علمی شده‌اید نباید در این جایگاه متوقف شوید بلکه باید به مردم خدمت کرده و از آنها گره‌گشایی کنید.
سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در آیین تجلیل از مدال آوران المپیادهای علمی جهانی و جشن احیای باشگاه دانش پژوهان جوان با تهنیت ایام دهه مبارک فجر و تبریک به همه مدال آوران و مربیان و اساتید و خانواده آنان اظهار داشت: از همه کسانی که در احیای باشگاه دانش پژوهان نقش داشتند، تشکر می کنم. امروز در واقع هم تجلیل از مقام مدال آوران المپیادهای جهانی است و هم به طور رسمی این باشگاه بهره برداری شد.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی توجه به علم افزایی، معرفت افزایی و ارتقا علم را همواره مورد تاکید قرار داده است، افزود: امام بزرگورار به عنوان رهبر این انقلاب، خود یک عالم فرزانه بود که اثرات علمی ایشان کاملا قابل مشاهده است به گونه ای که با وجود سن و سال بالا و اشتغال فراوانی که داشتند، ۵۰ جلد کتاب فقهی، فلسفی، کلامی، عرفانی و اخلاقی که هر یک ارزشمند و به عنوان مرجع است، نوشته اند.
آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه امام راحل شخصیتی بودند که در حوزه علم و دانش نورآوری و خلاقیت داشتند، عنوان کرد: امروز نیز سکاندار این انقلاب و پرچمدار آن، یک عالم فرزانه است که همواره به رشد و پیشرفت علم و دانش در کشور تاکید می کند.
بیش از ۱۰۰ هزار عضو هیات علمی و مراکز علمی و پژوهشی داریم
وی ادامه داد: اگر مراکز علمی قبل از انقلاب با اکنون را مقایسه کنیم متوجه می شویم آن زمان چه تعداد دانشگاه و دانشجو داشتیم و اکنون چه تعداد است.
رئیس جمهور در بیان مقایسه وضعیت علمی ایران در قبل و بعد از انقلاب گفت: امروز بیش از ۱۰۰ هزار عضو هیات علمی و مراکز علمی و پژوهشی داریم. از نظر تعداد مقالات در سال ۵۶  ما ۵۰۰ مقاله داشتیم که امروز به ۷۸ هزار مقاله رسیده است.
آیت الله رئیسی افزود: ما در قبل از انقلاب مجله بین المللی نداشتیم اما امروز بیش از ۳۰۰ مجله بین المللی داریم.   
وی اظهارداشت: شرایط امروز ما از ارتقا علم و رتبه علمی موجود در کشور حکایت دارد که این نشان دهنده آن است که انقلاب به علم، عالم، معرفت افزایی، علم آموزی و بکارگیری این علم و دانش توجه دارد.
رئیس جمهور به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در توجه به دانش بنیان ها اشاره کرد و گفت: معنی تاکید رهبری به اینکه کارها باید دانش بنیان باشد، این است دانشی که در مدرسه و دانشگاه آموخته می شود، باید در عرصه اجرا پیاده و کارها علم پایه و فناور پایه شود.
آیت الله رئیسی افزود: کاری ارزش دارد که علم پایه باشد و رهبر انقلاب همواره به رشد شرکت های دانش بنیان تاکید دارند تا علم آثار خود را در عرصه زندگی انسان نمایان کند.
وی ادامه داد: توجه به علم، عالم و دانشمندان در این کشور به عنوان یک محور و موضوع قابل توجه است. ظرفیت هم بسیار بالاست.
مدال‌آوران المپیادی نباید به کسب جایگاه علمی اکتفا کنند
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه جوانان و نوجوانان کشور می‌توانند در عرصه‌های داخلی و خارجی افتخار آفرین شوند، گفت: امکان حضور در عرصه‌های مختلف علمی و کسب افتخار وجود دارد تا پرچم جمهوری اسلامی ایران برافراشته و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران نواخته شود.
آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه افتخارات جوانان این کشور باید همواره مورد تکریم و تجلیل قرار گیرد، یادآور شد: باید این افتخار هم حفظ و هم ارتقاء داده شود و صاحبان مقام علمی به این درجه و یا کسب مدال طلا و نقره اکتفا نکنند. بلکه باید حتما مسیر رشد و تعالی را برای خود و جامعه ادامه دهند تا کشور از موهبات این علم و دانش برخوردار شود.
وی با بیان اینکه باید جامعه از دانش جوانان برخوردار و بهره‌مند شود، عنوان کرد: نه اینکه به یک شغل و درآمدی در شرکت‌های دولتی و غیردولتی اکتفا کنید و از نقش آفرینی در جامعه غافل شوید. به عبارتی در این باره عملکرد ما بسیار مهم است.
رئیس جمهور توجه به حل مساله و کمک به جامعه و مردم را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: ممکن است مدتی انسان دارای مشکلاتی شود و به دنبال حل مساله خود برود، اما باید افرادی موثر و تاثیرگذار در جامعه باشیم تا نظام مسائل کشور را حل کنیم.
آیت الله رئیسی با اشاره به حرفه معلمی و استادی که در حوزه خود در جامعه تاثیرگذار است، گفت: شاگرد پروری و نخبه پروری در جامعه اهمیت بالایی دارد. به عبارتی عزیزانی که امروز موفق به کسب رتبه علمی و کسب مدال شدید، نباید در این جایگاه متوقف شوید. بلکه باید تلاش کنید که چگونه از این جایگاه علمی برای مردم سبب خدمت و گره گشایی ایجاد کنید.
نظریه‌پردازی و سخنان نو، راهی مهم برای حل نظام مسائل کشور است
وی عرصه نوآوری، خلاقیت و نظریه پردازی را بسیار مهم دانست و یادآور شد: پیشینیان سخنان ارزشمندی گفتند و جایگاه آنها محفوظ است. ولی آیا ما باید حتما همان سخن را بگوییم، یا اینکه می‌توانیم با تکیه بر مبانی استوار، سخنان نو، حرف جدید و نظریه متفاوتی ارائه دهیم؟
رئیس جمهور ادامه داد: در رصد برخی از دانشمندان می‌بینید که جایگاه علمی آنها از اساتید خود برتر شده است. یعنی وقتی کتاب او را می‌خوانید، متوجه حرف‌های نو می‌شوید که این سخنان در کتاب استاد نیست.
آیت الله رئیسی با ذکر مثالی توضیح داد: به عنوان نمونه سخنانی از علامه طباطبایی داریم که این سخنان را ایشان بیان نکرده است، یا از شاگردان علامه در این زمان، آثاری داریم که در سخنان علامه این سخنان نیست.
وی گفت: ضمن احترام به شان استاد، باید توجه داشت که راه نظریه پردازی و سخنان نو، اندیشه کردن و فکر کردن در مکان هایی همچون باشگاه دانش پژوهان جوان که هدف آن گردآوری اندیشه‌ها و تبادل سخنان برای خلق فکر نو و نظریه جدید است، باز است.
رئیس جمهور تصریح کرد: به عبارتی بسیاری از نظام مسائل کشور می‌تواند مقابل شما قرار گیرد که پیشینیان موفق به ایجاد راه حلی برای آن نشدند. اما شما می‌توانید این مساله را حل کنید که این موضوع نماد "ما می‌توانیم" در عرصه علم و دانش است.
آیت الله رئیسی بیان داشت: «ما می توانیم» در زندگی مردم و در عرصه علم و دانش، صنعت و معدن، کشاورزی، آب و برق تاثیرات مثبت ایجاد می کند و در عرصه های مختلف هم همواره «ما می توانیم» را ثابت کرده ایم.
باشگاه دانش‌پژوهان جهان یک باشگاه اندیشه ورز است
وی خطاب به نخبگان گفت: شما می توانید در جایگاه علمی برتر صعود کنید و این باشگاه دانش پژوهان جوان هم یک باشگاه اندیشه ورز و هم برای علم آموزی، مهارت افزایی و به کار گیری دانش است.  
رئیس جمهور افزود: المپیادها فقط این نیست که بخواهیم از آموخته ها و فرمول ها بهره ببریم، بلکه باید بتوانیم آنها را به کار بگیرم و این بکارگیری هم نیاز به مهارت دارد.
آیت الله رئیسی اضافه کرد: در کلاسی حضور پیدا کردم که استاد آن از المپیادهاست و به دانش آموزان مهارت یاد می دهد و بکار گیری این دانش در نوع خود مهم است.
وی ابراز امیدواری کرد، این باشگاه را زنده و نوآور نگه دارند تا بتواند نخبگان را حفظ کند و از جمع نخبگان برای حل مساله بهره ببرد البته شناسایی نخبگان هم خیلی مهم است.
تاکید دولت رعایت عدالت استخدامی است/افراد بر اساس شایستگی‌ها جذب می‌شوند
رئیس جمهور با بیان اینکه باید حل مسائل نخبگان را به خود جامعه نخبگانی بسپاریم، گفت: با این ایده کاملا موافق هستم و توصیه ام به وزرای آموزش و پرورش و علوم این است که حتما برای حل مسائل نخبگان از دیدگاه خود نخبگان بهره ببرند و این می تواند برای دولت مفید و موثر باشد.
آیت الله رئیسی در مورد بکارگیری نخبگان در باشگاه دانش پژوهان جوان تصریح کرد: در مورد جذب و بکارگیری نخبگان، عدالت بسیار مهم است و در کشور بنا را بر این گذاشتیم که عدالت استخدامی رعایت شود و افراد بر اساس شایستگی ها جذب شوند و بتوانند مسائل و مشکلات کشور را حل کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین ناظر به برخی خواسته‌ها و مطالبات مطرح شده از سوی مدال‌آوران المپیادهای جهانی در این نشست گفت: ما با این پیشنهاد که مسائل نخبگان به دست نخبگان حل شود کاملا موافقیم و وزرای علوم و آموزش و پرورش در زمینه مسائل مربوط به نخبگان حتما از نظرات آنها استفاده کنند.
رئیس جمهور همچنین ضمن استقبال از ارائه طرحی برای حل مسائل نخبگان کشور از سوی یکی از مدال‌آوران المپیادی نسبت به پیگیری این طرح و ارائه پاسخ آن طی روزهای آینده قول مساعد داد.
آیت الله رئیسی همچنین بر حمایت دولت از تجهیز و تامین کادر اداری و جذب نیرو در باشگاه دانش‌پژوهان جوان با تمرکز بر عدالت در گزینش و به‌کارگیری افراد شایسته با همکاری سازمان اداری و استخدامی تاکید کرد.
رئیس جمهور در پایان ابراز امیدواری کرد با تلاش و همت نخبگان و همچنین مسئولان وزارت علوم و آموزش و پرورش، باشگاه دانش‌پژوهان جوان نماد و نمود علم‌آموزی و کاربست علم در کشور باشد.
  • نویسنده :
  • منبع :