19 دی: کاخ باکینگهام در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که چارلز سوم، پادشاه ۷۵ ساله این کشور، به بیماری سرطان مبتلا شده است، اما نوع آن را اعلام نکرد.
باکینگهام روز دوشنبه ۱۶ بهمن در بیانیه‌ای اعلام کرد در جریان درمان پادشاه این کشور برای عارضه بزرگ شدن پروستات، مشخص شد که او سرطان دارد.
بخش جهانی بی بی سی اعلام کرد که چارلز سوم سرطان پروستات ندارد، اما باکینگهام نوع سرطان او را اعلام نکرده و گفته است که درمان او آغاز شده است.
کاخ باکینگهام در ادامه گفته است او به طور منظم در بیمارستانی در لندن تحت درمان قرار خواهد گرفت: «او به انجام وظایف دولتی از جمله تعامل با نخست وزیر و شرکت در جلسات شورای خصوصی ادامه خواهد داد».
این رسانه انگلیسی می‌گوید با این حال پزشکان به پادشاه انگلیس توصیه کرده‌اند دیدارهای عمومی خود را متوقف کند.
گفتنی است که چارلز سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی در پی فوت مادرش الیزابت دوم به تاج و تخت رسید. اعتراض‌ها از همان زمان به برگزاری تشریفات پرخرج خاکسپاری، در بحبوحه مشکلات اقتصادی کشور بالا گرفت و جنبش ضد سلطنتی موسوم به «جمهوری‌خواه» چندین تظاهرات اعتراضی برپا کرد.
از سویی، تظاهرات و اعتراض‌ها به نظام سلطنتی در انگلیس تا روز تاج‌گذاری چارلز ادامه یافت و جنبش جمهوری‌خواهان با حمل شعارنوشته‌های «تو شاه من نیستی» در مرکز شهر لندن، نمایش سنگینی را علیه نظام سلطنتی به راه‌انداخت. گراهام اسمیت رهبر این جنبش طی سخنانی آئین تاج‌گذاری را یک پانتومیم گران‌قیمت و سیلی به صورت میلیون‌ها نفری خواند که با بحران هزینه زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند.
اکنون نیز با گذشت یک سال از مرگ الیزابت، نه تنها اعتراض‌ها فروکش نکرده که طبق آمارها، دستکم یک سوم جامعه انگلیس، سلطنت را یک عنصر اضافه، پرخرج و منسوخ می‌دانند.
نشریه گاردین چندی پیش در گزارشی نوشت که نظام سلطنتی انگلیس بیش از هر زمان دیگری آسیب‌پذیر و شکننده است و این امکان وجود که از سوی جنبش جمهوری‌خواهان سقوط کند.
  • نویسنده :
  • منبع :