19 دی: دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مجموع کشفیات موادمخدر در کشور توسط فرماندهی انتظامی انجام می‌شود، گفت: پلیس، مبارزه با موادمخدر را از نقطه صفر مرزی شروع کرده است.
اسکندر مؤمنی در همایش تخصصی روسای پلیس مبارزه با موادمخدر ضمن تبریک ایام الله دهه فجر بیان کرد: به راستی که در سالروز انقلاب اسلامی جای شهدای دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، شهدای امنیت و حدود ۴ هزار شهید عرصه مبارزه با موادمخدر خالی است. درود می‌فرستیم به روح پاک این شهدا که آرامش و امنیت امروز کشورمان را مرهون خون این عزیزان می‌دانیم.
دبیرکل ستاد تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد کشفیات موادمخدر در مرزهای شرقی و حاشیه شرق کشور صورت می‌گیرد و شاید کمتر از ۳۰ درصد کشفیات در عمق کشور باشد که نشان از تلاش‌های ماموران انتظامی و تمرکز خوب و مناسب پلیس دارد که مبارزه را از نقطه صفر مرزی شروع کرده است.
مؤمنی اظهارکرد: پلیس نقش بی‌بدیلی در مبارزه با موادمخدر دارد و بیش از ۸۰ درصد مجموع کشفیات موادمخدر در کشور توسط فرماندهی انتظامی کشور انجام می‌شود، همچنین بیش از ۷۰ درصد کشفیات موادمخدر ناشی از اقدامات اطلاعاتی است و کمتر از ۳۰ درصد اقدامات انتظامی است.
دبیرکل ستاد افزود: بر اساس آخرین آمار رسمی سازمان ملل در سال ۲۰۲۳، مصرف موادمخدر در دنیا، ۲۳ درصد نسبت به سال‌های گذشته‌ آن افزایش داشته است. همچنین سالانه ۵۰۰ هزار نفر به دلیل سوءمصرف جان خود را از دست می‌دهند.
مؤمنی با بیان اینکه شرایط منطقه به‌گونه‌ای است که شاهد افزایش روزافزون موادمخدر صنعتی در افغانستان هستیم، گفت: به صراحت می‌گوییم که تولید موادمخدر صنعتی رهاورد غرب است؛ زیرا پیش سازهای تولید شیشه، مت‌آمفتامین و مخدرهای صنعتی از کشورهای غربی وارد افغانستان می‌شود، در آن کشور تبدیل به شیشه می‌شود و بار دیگر به کشورها ارسال می شود؛ لذا درعین‌حال که همه موضوعات را پیگیری می‌کنیم، موادمخدر صنعتی را در تقدم اولویت‌ها قرار داده‌ایم.
وی افزود: بر اساس کار پژوهشی یکی از دانشگاه‌ها، خوشبختانه با مجموعه اقداماتی که توسط همه دستگاه‌ها از جمله مقابله‌ای و نهادهای فرهنگی انجام شده است، آهنگ رشد مصرف موادمخدر در کشورمان کاهش یافته است.
دبیرکل ستاد بیان کرد: مبارزه ایران با موادمخدر و حجم زیاد کشفیات از سوی کشورمان، منجر به تغییر مسیر قاچاق مواد مخدر به سمت دریا و مرزهای آبی شد. البته مبارزه در مرزهای آبی نیز توسعه و تقویت شده است؛ به طوری که ترانزیت از مسیر ایران با توجه به اقدامات و ریسک آن، به ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته و قاچاقچیان مسیرهای دیگری را برای ترانزیت انتخاب کرده‌اند.
به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ مؤمنی در پایان با اشاره به حوزه جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر گفت: اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است. ایجاد مرکز نگهداری و درمان و بازپروری معتادان وظیفه پلیس نیست، اما فراجا با توجه به اهمیت موضوع و احساس مسئولیت بالا پای کار آمده که این نشان می‌دهد اهتمام جدی در این کار وجود دارد.
  • نویسنده :
  • منبع :