19 دی: رئیس مرکز جوانی جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت از تدوین منشور کرامت مادری و ابلاغ آن به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در آینده نزدیک خبر داد.
صابر جباری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از تدوین "منشور کرامت مادری" و تأیید آن در بیست و یکمین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت خبر داد و اظهار کرد: شکایاتی از سوی مادران باردار در برخی مراکز درمانی درمورد دریافت خدمات و تکریم آن‌ها داشتیم؛ به همین دلیل در این زمینه به‌زودی منشور کرامت بارداری به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ می‌شود.
وی افزود: تا زمانی که زنانی را که قصد بارداری دارند یا باردار می‌شوند و برای زایمان به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، تکریم نکنیم، فرزندآوری تحت‌الشعاع قرار نمی‌گیرد و اگر کرامت مادری رعایت نشود از شیرینی آن برای بانوان کاسته می‌شود.
تعیین مصادیق تکریم مادران باردار در بخش‌های درمانی
جباری درباره جزئیات منشور کرامت مادری تصریح کرد: در این منشور، برای کادر درمان شاغل در بلوک‌های زایمان و بخش‌ مراقبت‌های بارداری مصادیق تکریم مادران باردار را مشخص کردیم.
لزوم تکریم مادران در 3 بخش
وی با بیان این‌که منشور کرامت مادری سه بخش مهم دارد که شامل تکریم کلامی، فرآیندی و ساختاری است، ادامه داد: در بخش تکریم کلامی، مشخص کردیم که چه جملاتی باید در مواجهه با مادران باردار استفاده شود و از چه کلمات و جملاتی نباید استفاده شود؛ در تکریم فرآیندی نیز بخشی از فرآیندهایی را که ممکن است در ارائه خدمات به‌صورت خواسته یا ناخواسته باعث شود کرامت مادر رعایت نشود، لحاظ و مصادیق آن را مشخص کردیم‌.
تعبیه خطوط ویژه مادران باردار در بیمارستان‌ها
رئیس مرکز جوانی جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت اضافه کرد: در بخش تکریم ساختاری نیز تأکید شده است که در جهت رفاه حال مادران باردار، پارکینگ‌های موجود در مراکز درمانی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و همچنین امکانات لازم برای تسهیل تردد مادران باردار در بخش‌های درمانی فراهم شود؛ همچنین مقرر شده است که در بیمارستان‌ها خط‌هایی ویژه مادران باردار طراحی و تعبیه شود که مادران باردار برای دریافت خدمات درمانی، با دنبال کردن آن خطوط بتوانند به مراکز مرتبط با درمان و مراقبت مادران باردار برسند.
مادران باردار شکایت خود را به شماره 190 اعلام کنند
وی با اشاره به اینکه سامانه 190 آماده دریافت شکایات مادران باردار است، خاطرنشان کرد: اگر کادر درمان خطایی را در این زمینه مرتکب شوند بر اساس مصوبه قرارگاه جوانی جمعیت، تحت رسیدگی قرار می‌گیرند.
  • نویسنده :
  • منبع :