۱۹ دی: شمار تلفات آتش‌سوزی‌های گسترده جنگلی در شیلی به ۱۲۳ تن رسیده است.
آتش نشانان در مرکز شیلی تا روز گذشته (دوشنبه) برای فرونشاندن آتش سوزی های شدید جنگلی که تاکنون ۱۲۳ نفر را در این کشور کشته و خسارات گسترده برجای گذاشته، مبارزه کردند.
مقامات می گویند هنوز صدها نفر ناپدید هستند و این نگرانی وجود دارد که تعداد کشته ها همچنان افزایش یابد زیرا اجساد بیشتری در دامنه تپه ها و خانه های ویران شده در آتش سوزی پیدا می شود.
این آتش‌سوزی‌ها روز جمعه شدت گرفت و اکنون دو شهر ساحلی محبوب برای گردشگران را تهدید می‌کند.
ویدئوهای منتشر شده مناطق حادثه دیده را نشان می‌دهد که در آتش‌ می‌سوزند.
مقامات شیلی از ساعت ۹ شب، منع آمد و شد در مناطقی که بیشترین آسیب را دیده اند، اعلام کرده‌اند و نیروهای نظامی هم برای کمک به آتش نشانان در تلاش برای جلوگیری از گسترش آتش سوزی به مناطق درگیر با حریق اعزام شدند. در همین حال، بالگردها برای خاموش کردن شعله های آتش از هوا به پایین آب می ریختند.
از روز گذشته به مدت دو روز در این کشور عزای عمومی اعلام شده است.
گفته می‌شود که ۱۶۵ آتش سوزی در سراسر شیلی شعله ور شده است و تخمین زده می شود که حدود ۱۴ هزار خانه تنها در مناطق «وینیا دل مار» و «کیلپوئه» آسیب دیده اند.
بسیاری از افراد دارایی و وسایل خود را در این آتش‌سوزی ها از دست داده‌اند.
همچنین وزارت بهداشت شیلی یک هشدار بهداشتی در «والپارایسو» اعلام کرده است. این وزارتخانه خواستار ایجاد بیمارستان‌های صحرایی نیز شده است.
این وزارتخانه در همین بیانیه اعلام کرده است دانشجویان پزشکی نزدیک به پایان تحصیلات خود برای کمک به کاهش فشار بر کادر درمان استخدام خواهند شد.
دولت شیلی از مردم خواسته است به مناطق آسیب دیده از آتش سوزی سفر نکنند.
به گزارش رویترز، اگرچه آتش‌سوزی‌های جنگلی در طول تابستان نیمکره جنوبی غیرمعمول نیستند، اما مرگبار بودن این آتش‌سوزی‌ها برجسته است و آنها را به بدترین فاجعه ملی این کشور از زمان زلزله سال ۲۰۱۰ که در آن حدود ۵۰۰ نفر کشته شدند، تبدیل می‌کند.
در همین حال، سال گذشته در پی موج گرما بی سابقه در شیلی حدود ۲۷ نفر جان باختند و بیش از ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی نیز تحت تاثیر قرار گرفتند.
  • نویسنده :
  • منبع :