19 دی: سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه این شورا دلایل ردصلاحیت‌ها را به داوطلبان اعلام می‌کند گفت: در همین راستا تاکنون حدود هشت هزار دیدار با داوطلبانی که نکاتی نسبت به آنهاا وجود داشت، صورت گرفت؛ موارد را به آنها مطرح کردیم و اگر آنها نیز اسناد و نکاتی داشتند دریافت کردیم.
هادی طحان‌نظیف در گفت و گویی اظهار داشت: تعداد داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکنون به بیش از ۱۴ هزار نفر رسیده که البته این رقم نهایی نیست زیرا شورای نگهبان تا روز پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ مهلت رسیدگی به اعتراضات داوطلبان تایید نشده دارد و نتیجه نهایی در پایان آن روز اعلام خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که تعداد تایید صلاحیت‌ها از این رقم نیز فراتر رود.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون به ازای هر کرسی مجلس شورای اسلامی، ۴۸ نفر کاندیدا هستند که با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. در جستجوهایی که در گذشته انجام دادم، کشوری ندیدم که به اندازه ایران برای هر کرسی مجلس این تعداد کاندیدا داشته باشد؛ البته مطلوب یا نامطلوب بودن این موضوع نیازمند پژوهش‌های دانشگاهی است و باید محققان و نخبگان درباره آن اظهارنظر کنند.
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی طبق قانون به بررسی شرایط داوطلبان می‌پردازد و داوطلبان در صورت احراز حداقل شرایط قانونی تایید خواهند شد.
کاندیداها از جریان‌های سیاسی مختلف هستند
طحان‌نظیف افزود: در بین تایید صلاحیت‌شدگان از جریان‌های سیاسی مختلف حضور دارند که سوابق آنها نشان دهنده گرایش‌ های سیاسی‌شان است. البته در بررسی صلاحیت‌ها به گرایش‌های سیاسی افراد توجه نمی‌کنیم و طبق قانون تنها صلاحیت‌های فردی ملاک خواهد بود.
وی بیان کرد: از اصناف، اقشار و گروه‌های مختلف اجتماعی افراد بسیاری کاندیدا هستند؛ به طور مثال در مرحله بررسی صلاحیت‌ ها در هیات‌های نظارت بیش از 3700 نفر از جوانان تایید شدند که البته این رقم افزایش یافته و تعداد نهایی در روز پنجشنبه اعلام خواهد شد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره تعداد کاندیدای زن در این دوره از انتخابات نیز گفت: بر اساس بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت، چهار برابر تعداد نمایندگان مجلس، کاندیدای خانم وجود دارد که بر این تعداد افزوده خواهد شد؛ بنابراین مردم می‌توانند از اقشار و گروه‌های مختلف نمایندگانی در مجلس آینده داشته باشند تا مطالبات‌شان را پیگیری کنند.
۸ هزار دیدار با داوطلبان داشتیم
طحان‌نظیف ضمن یادآوری این نکته که هر یک از انتخابات‌ها قانون خاص خود را دارد، گفت: طبق قانون در مورد صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری، فقهای شورای نگهبان اظهار نظر می‌کنند و در مورد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تمامی اعضای شورای نگهبان اعم از فقها و حقوقدان اظهارنظر می‌کنند.
وی ادامه داد: دلایل ردصلاحیت‌ها را به داوطلبان اعلام می‌کنیم. در همین راستا تاکنون حدود هشت هزار دیدار با داوطلبانی که نکاتی نسبت به آنها وجود داشت، صورت گرفت؛ موارد را با آن‌ها مطرح کردیم و اگر آن‌ها نیز اسناد و نکاتی داشتند دریافت کردیم.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر اینکه در بررسی صلاحیت‌ها باید حقوق داوطلبان و مردم رعایت شود، گفت: هر یک از داوطلبان، بستگان و هوادارانی دارند که باید آبروی آنها حفظ شود و از سوی دیگر مردم نیز حق دارند که اگر داوطلبی فساد اقتصادی داشته یا از موقعیت خود سواستفاده کرده است، تاییدصلاحیت نشود.
وی در پاسخ به سوالی عنوان کرد: بنابراین دلایل ردصلاحیت‌ها به داوطلبان اعلام می‌شود، اما قانون اجازه نداده است که این دلایل به صورت عمومی منتشر شود.
  • نویسنده :
  • منبع :