19 دی: معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد آمریکا به دنبال درگیری دریایی با جمهوری اسلامی ایران نیست.
سابرینا سینگ معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) عصر سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران ادعا کرد که آمریکا قصد ندارد برای مدت طولانی به حملات علیه گروههای مقاومت در عراق و سوریه ادامه دهد.
این سخنگوی پنتاگون در عین حال درباره حضور نظامی آمریکا در دریای سرخ، آن را با "هدف حفظ آزادی کشتیرانی" خواند و تاکید کرد که کشورش به دنبال درگیری دریایی با ایران نیست.
او درباره حضور ناوهای جنگی ایران در دریای سرخ نیز گفت: «حضور ناوهای جنگی ایران در دریای سرخ و انجام ماموریت‌های خود، امری طبیعی است».
سینگ بدون اشاره به دلیل اصلی ناآرامی ها در دریای سرخ تصریح کرد: حوثی ها (انصارالله یمن) از ۱۹ نوامبر تا ۲ فوریه، ۴۱ بار به کشتی های کشتیرانی تجاری در سواحل یمن حمله کرده یا آنها را تهدید کرده اند.
به گفته این سخنگوی وزارت دفاع امریکا، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه 168 بار مورد حمله قرار گرفته اند.
پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز روز گذشته با تکرار ادعاهای ضد ایرانی به رغم تکذیب آن از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: ما می دانیم که ایران به گروه هایی که به نیروهای ما حمله می کنند بودجه، تجهیزات و آموزش ارائه می دهد.
این مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا همچنین گفت که بر اساس نشانه‌های اولیه، اطلاعی از اینکه فردی ایرانی در حملات اخیر آمریکا در سوریه و عراق کشته شده باشد، ندارد.
سخنگوی پنتاگون در رابطه با شناور ایرانی بهشاد نیز گفت: درباره ماموریت این شناور مطالبی شنیده ایم. این کاملا عادی است که ایران شناوری در دریای سرخ داشته باشد و عملیات انجام دهد. به دنبال تقابل دریایی با ایران نیستیم.
به گزارش ایرنا، پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرار گرفته اند. گروههای مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) از جمله در عراق و سوریه و نیز نیروهای یمنی به دنبال اقدام رژیم اسرائیل در تلافی عملیات طوفان الاقصی و بمباران نوار غزه و حمایت واشنگتن از این حملات، به ایالات متحده هشدار داده اند که پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهند داد.
نیروهای ارتش یمن نیز متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل، حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد. آنها در عین حال اعلام کرده اند که کشتیرانی در خیلج عدن و دریای سرخ برای سایر کشتی ها آزاد است و آنها از امنیت کامل برخوردار هستند.
هشتم بهمن ماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۸ ژانویه ۲۰۲۴ در یک حمله پهپادی شبانه به یک پایگاه کوچک آمریکایی در اردن، سه سرباز ارتش آمریکا کشته و دهها نفر زخمی شدند.
فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۲ برابر با دوم فوریه ۲۰۲۴ نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که به دستور جو بایدن رئیس جمهور این کشور، ارتش این کشور، حملات هوایی را در عراق و سوریه علیه گروههای مقاومت انجام دادند.
آمریکا و انگلیس با همراهی ۸ کشور دیگر، ۲۱ دی ماه جاری برابر با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ نیز در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، برای نخستین بار پس از جنگ اسرائیل علیه غزه به مواضع انصارالله یمن حمله کردند.
شورای امنیت سازمان ملل ۲۰ دی ماه جاری برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد.
«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴ برابر با ۲۸ دی ماه ۱۴۰۲ در بیانیه ای اعلام کرد واشنگتن بار دیگر جنبش انصارالله یمن را در فهرست گروه‌های به اصطلاح تروریستی خود قرار داده است و این تصمیم پس از ۳۰ روز اجرایی می‌شود.
متیو میلر سخنگوی وزرات خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که انصارالله یمن یک گروه «تروریست جهانی ویژه» معرفی خواهد شد و این موضوع از ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۲) به بعد اجرایی خواهد شد.
  • نویسنده :
  • منبع :