رئیس‌جمهور با بیان اینکه ملت ما توانسته تحریم را به فرصت تبدیل کند، گفت: میز مذاکره را ترک نکرده ایم و ترک نخواهیم کرد و همواره برای تبیین مواضع خود اقدام کرده‌ایم.
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور روز چهارشنبه در جمع سفرای خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران به مناسبت گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: آژانس و کشورها بدانند ایران از موضع هسته‌ای انحرافی نداشته است.  
رئیس‌جمهور افزود: آنها به جای پذیرش منطق ما جنگ و امروز هم تحریم را بر ما تحمیل کرده‌اند. جنگ برای ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی از اهدافش و از حرکت انقلابی کارساز نبود، امروز هم تحریم نتوانسته جلوی پیشرفت کشور را بگیرد.  
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ملت ما توانسته تحریم را به فرصت تبدیل کند، خاطرنشان کرد: ملت ایران به‌رغم تهدید و تحریم توانسته به موفقیت‌های زیادی دست یابد و در حوزه‌های مختلف پیشرفت‌های شگفت انگیزی داشته باشد. 
رئیس‌جمهور با اشاره به حق مردم ایران برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای، گفت: به فتوای رهبری حکیم و فرزانه امام خامنه‌ای در دکترین جمهوری اسلامی سلاح هسته‌ای جایی ندارد. 
رئیسی تاکید کرد: کشورهایی که بمب و کلاهک هسته‌ای دارند قصد دارند مردم ایران را از حقوق حقه خود بازدارند اما بدانند که ما بر این حقوق پافشاری خواهیم کرد.
رئیس]‌جمهور افزود: آژانس انرژی اتمی به صورت رسمی ۱۵ بار اعلام کرد که ایران هیچ انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای ندارد اما به گفته خودشان پایبند نیستند.
انقلاب اسلامی، جنگ اراده‌ها بود
آیت الله رئیسی گفت: انقلاب اسلامی ایران با اتکا به خداوند متعال، با اعتماد به نفس، بدون هیچگونه کمک قدرت‌های خارجی و با دست خالی و فقط با اعتقاد و باور، با عزمی پولادین و با اعتماد به قدرت در پرتو قدرت خداوند متعال به میدان آمد.
رئیس‌جمهور افزود: ملت ایران اراده کرد رژیمی تا دندان مسلح و وابسته به حمایت آمریکا و انگلیس و غرب را ساقط کرد. در معادله انقلاب اسلامی، رژیمی مسلح و ملتی متوکل به خداوند در جنگ اراده‌ها بود. اراده‌ای که می‌خواهد آزاد و مستقل شود و نظام جمهوری اسلامی برپا کند و رژیمی که نمی‌خواهد.
همه‌پرسی برای انتخاب جمهوری اسلامی اقدامی دموکراتیک بود
آیت الله رئیسی گفت: مراجعه به آرای مردم برای انتخاب نوع حکومت کاری کاملا دموکراتیک بود و بیش از ۹۸ درصد از مردم ایران به برقراری جمهوری اسلامی رای «آری» دادند. پس از آن قانون اساسی نوشته شد و امام(ره) فرمودند باید قانون اساسی به تایید آرا عمومی برسد و به تأیید مردم هم رسید و تمام نهادهای حکومتی شکل گرفت.
رئیس‌جمهور افزود: دشمن برای ممانعت زیادی برای تاسیس نظام جمهوری اسلامی ایجاد کند اما نظام تاسیس شد و قانون اساسی شکل گرفت و نهادهای برخواسته از قانون اساسی تشکیل شدند به عبارتی «نظام تشکیل، تاسیس شد و تثبیت شد.»
مبانی انقلاب اسلامی امروز همچنان محکم است
رئیسی حمایت از مردم مظلوم فلسطین را از اصول سیاست خارجی ایران مصرح در قانون اساسی دانست و افزود: امام خمینی(ره)  این حمایت را در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی مطرح کردند و فرمودند: فلسطین مساله اول جهان اسلام است امروز در بهار ۴۵ سالگی انقلاب اسلامی اعلام می‌کنیم مساله اول جهان امروز فلسطین است.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز همچنان روی شعار «نه غربی نه شرقی جمهوری اسلامی» و «استقلال آزادی و جمهوری اسلامی» ایستاده‌ایم. غالبا انقلاب‌ها و نهضت ها بعد مدتی دچار چرخش می‌شوند، شعارهایشان عوض می‌شود و تجدید نظر می‌کنند اما امروز مبانی انقلاب اسلامی ما محکم است.
جنایات در غزه، غرب بدون روتوش را به تصویر می‌کشد
آیت الله رئیسی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: آنچه در غزه شاهد هستیم یک جریان استکباری، یک آمریکا و غرب بدون روتوش است؛ پرده‌ها کاملا کنار زده شده و شاهد شهادت هزاران کودک به دست رژیم‌کودک کش و نسل کش صهیونیستی هستیم.  
رئیس‌جمهور ادامه پرسید غرب چرا از رژیم کودک‌کش صهیونیستی حمایت می کندو برای کشتن زنان و کودکان در سرزمین فلسطین چه پاسخی دارد و جواب وجدان‌های بیدار جهان و تاریخ را چه خواهد داد.
رئیسی تاکید کرد: آمریکا پیشنهادات و قطعنامه‌ها را وتو می‌کند و رژیم صهیونیستی را به لحاظ تسلیحاتی تجهیز می‌کند و با تمام قدرت از این رژیم کودک کش حمایت می‌کند.
نظم عادلانه جهانی برقرار شود
رئیسی گفت: پیروزی از آن ملت فلسطین است و رژیم صهیونیستی به واسطه اینکه نتوانست به اهدافی که از پیش اعلام کرده بود برسد، شکست خورده است.
رئیس‌جمهور به غرب و آمریکا هشدار داد برای آینده فلسطین تصمیم گیری نکنند و  آینده این کشور را ملتش بسپارند.  
آیت الله رئیسی در ادامه پرسید شما که از دموکراسی سخن می‌گویید اجازه دهید که هر فلسطینی یک رای داشته باشد. مسلمان، مسیحی و یهودی، هر کس یک رای داشته باشد.
وی تاکید کرد: از عدالت‌خواهی، استقلال‌طلبی و ملت فلسطین دفاع خواهیم کرد؛ با ظلم، استکبار و ستم به ملت‌ها و یک‌جانبه‌گرایی مخالفت خواهیم کرد.
رئیس‌جمهور، نظم نوین کنونی جهانی را ناعادلانه دانست و گفت: اگر چنین نبود این اتفاقات در فلسطین نمی‌افتاد.   باید در نظم کنونی جهان تجدید نظر شود و نظم عادلانه‌ای برقرار شود.
رئیسی با ابراز تاسف از سکوت جامعه جهانی مقابل نسل‌کشی و جنایت بشری رژیم صهیونیستی گفت: تاسف بالاتر از حمایت آمریکا و غرب از این جنایات؟ بالاترین تاسف این است که سازمان‌های بین‌المللی کارآمدی لازم را ندارند.
سطح روابط ایران با کشورهای منطقه باید گسترش یابد
رییس جمهور گفت: ایران اسلامی دارای ظرفیت‌های بسیاری است و زمینه همکاری بسیاری دارد، همیشه در دیدار با سفرا تایید کردم که سطح روابط ما با کشورهای منطقه باید توسعه یابد و زمینه برای توسعه روابط سیاسی اقتصادی و تجاری وجود دارد. همکاری‌ها می‌تواند دوجانبه، منطقه ای و فرامنطقه ای و بین المللی باشد.
اعتراف کاخ سفید به شکست پروژه تحریم‌ ایران
رئیسی در ادامه از سفرای کشورهای اسلامی دیگر کشورها و همچنین نمایندگی‌های سازمان‌های بین‌المللی دعوت کرد که از پارک‌های علم و فناوری بازدید کرده و پیشرفت‌های فناورانه ایران را ببینید. ما با تحریم‌ها متوقف نشده و متوقف نخواهیم شد بطوریکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد آمریکا از فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی، مفتضحانه شکست خورده است.
آمریکا درپی ایران هراسی است
رئیس‌جمهور افزود: به کشورهای منطقه و جهان اثبات شده که ایران، استقلال را برای همه کشورها می‌خواهد.
رئیسی افزود: آمریکا دنبال ایران هراسی است همچنانکه دنبال اسلام هراسی است و اهداف و منافع استکباری خود را دنبال می‌کند ولی می‌خواهد ایرانی که دوست همه کشور هاست را دشمن جلوه کند.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: به کشورهای منطقه و دنیا اثبات شده است که ایران اسلامی حق خواه و عدالت خواه است و ناامنی را برای هیچ کشوری نمی‌پسندد و معتقد به صلح و ثبات در منطقه است. معتقدیم حضور آمریکا در عراق، سوریه و  افعانستان و منطقه به هیچ عنوان امنیت ساز نیست و مخل امنیت است. آمریکا هرجا برود منشأ شرارت و فتنه است.
حضور نیروهای آمریکایی در منطقه توجیهی ندارد
آیت‌الله رئیسی افزود: کشورهای همسایه و منطقه بهترین زمینه را برای گفت‌وگو و حل مسائل دارند بنابراین حضور بیگانگان در منطقه نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه خود مشکل‌ساز است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه حضور نیروهای آمریکایی در منطقه توجیهی ندارد، تاکید کرد: مسائل منطقه باید با حضور کشورهای منطقه حل شود.
رئیسی با بیان اینکه دست همه کشورهای همسایه، منطقه و همسو که می‌خواهند با ایران همکاری داشته باشند را به گرمی می‌فشاریم، گفت: سیاست ما همکاری و تعامل با همه کشورهاست. همواره ثابت کردیم بهترین دوست برای کشورهای منطقه و همسایه هستیم. ما دوست روزهای سخت کشورهای همسایه هستیم.
رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران محکم ایستاده و نهال نو پای ۲۲ بهمن ۵۷ به درختی پهناور تبدیل شده است و ثمرات بسیاری دارد. امروز پیام استقلال، آزادی جمهوری اسلامی ایران را همه دریافت کرده اند که پیام استکبارستیزی و ظلم ستیزی و دفاع از مظلومان و ستم‌دیدگان است.  
آیت الله رئیسی افزود: پیام جمهوری اسلامی؛ استقلال سیاسی و اقتصادی و استقلال درهمه حوزه‌ها است، پیام آزادی قلم، فکر و بیان در همه عرصه‌هاست. پیام‌ جمهوری اسلامی پیام‌ یک جانبه گرایی، نفی طلم و ستم و استکبار است. پیام صلح و دوستی با همسایگان و آرامش بخشیدن و امنیت به منطقه است، پیام آرامش و امنیت در خلیج فارس و دریای عمان است. پیام جمهوری اسلامی استکبار ستیزی و ظلم ستیزی و صلح و دوستی با همسایگان است.
رئیس جمهور در پایان اظهار امیدواری کرد که ملت مقاوم ایران روز به روز به اهداف بلند خود نزدیک‌تر شود و همچنین ملت مقاوم، مظلوم و مقتدر فلسطین نیز بتواند به اهداف بلندش که تشکیل کشور فلسطینی با محوریت قدس شریف است، هر چه زودتر نائل شود و تصریح کرد: امیدواریم ملت‌های منطقه نیز بتوانند در کنار یکدیگر با صلح و دوستی و امنیت و آرامش زندگی کنند و دست دشمنان نابکار از این منطقه هر چه زودتر قطع گردد.
  • نویسنده :
  • منبع :