19 دی: نخست وزیر موقت پاکستان مدعی شد که برخی کشورهای منطقه خواستار به رسمیت شناخته شدن هیات حاکمه موقت افغانستان هستند اما این مساله نیازمند اجماع منطقه‌ای است.
انوار الحق کاکر روز جمعه در مصاحبه‌ای با شبکه طلوع نیوز افغانستان در اسلام‌آباد اظهار کرد که همه کشورهای منطقه از جمله روسیه و چین خواستار صلح و امنیت و ثبات در افغانستان هستند.
وی افزود: تا زمانی که کشورهای منطقه و جهان حکومت کنونی افغانستان را به رسمیت نشناسند، پاکستان در این زمینه گامی برنمی دارد.
نخست وزیر دولت موقت پاکستان گفت: من شخصاً معتقدم که همه کشورهای منطقه می خواهند حکومت افغانستان به رسمیت شناخته شود، هرچند که نمی توانم در مورد زمان دقیق صحبت کنم. کشورهای منطقه این را درک کرده اند و معتقدم که موضوع به رسمیت شناختن طالبان با گذشت زمان حل خواهد شد.
وی در این مصاحبه گفت که "خط دیورند" یک مرز بین المللی به رسمیت شناخته شده بین افغانستان و پاکستان است. سازمان ملل و ۲۰۶ کشور جهان این مرز را بعنوان مرز بین المللی تایید کرده اند لذا آنچه مردم افغانستان در این مورد می گویند بحث داخلی آنهاست و ما تمایلی به آن نداریم.
انوار الحق کاکر با اشاره به اختلافات پاکستان و افغانستان بر سر پدیده تروریسم، مدعی شد که گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در برخی از ولایات افغانستان پناه گرفته و این موضوع باعث ناامنی در پاکستان شده است.
وی اظهار کرد: وقتی افرادی از پاکستان به خاک شما (افغانستان) آمدند، از آن استفاده کردند، آماده می شوند که به مردم پاکستان آسیب برسانند، قطعاً به شما خواهیم گفت که این عناصر فرقی نمی کند با اجازه کابل باشد یا نه اما در افغانستان حضور دارند و باید از کشور شما اخراج شوند.
نخست وزیر دولت موقت پاکستان با رد هرگونه استفاده هواپیماهای بدون سرنشین از خاک این کشور علیه افغانستان تاکید کرد که هیچ کشوری اجازه نخواهد داشت از حریم هوایی پاکستان علیه افغانستان استفاده کند.
  • نویسنده :
  • منبع :