19 دی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با همتای لبنانی خود گفت:‌ هیچ گاه از گسترش جنگ در منطقه استقبال نکردیم، راهکار آرامش در منطقه، توقف جنگ در غزه است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه لبنان پس از دیدار و گفت وگو با یکدیگر، عصر شنبه در نشست خبری مشترک حضور یافتند.
وزیر امور خارجه در این نشست خبری افزود: امروز گفت وگوهای خوبی را با مقامات لبنانی در خصوص موضوعات دوجانبه داشتیم. تهران و بیروت بر اینکه جنگ راه حل نیست و هیچ گاه از گسترش جنگ در منطقه استقبال نکردیم، تاکید دارند. 
وی گفت: معتقدیم مقاومت حماس هم در مسیر ایستادگی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و هم در مسیر سیاسی خردمندانه و دقیق عمل کرده است، البته بر جهانیان آشکار و واضح است که بیش از چهار ماه جنگ در غزه و کرانه باختری دستاورد ملموسی برای اسراییل و حامیانش نداشته است. 
امیرعبداللهیان تصریح کرد: آمریکا همزمان در دو مسیر حرکت می‌کند، مسیر اول تداوم ارسال مستمر سلاح و مشارکت در نسل کشی در غزه است و مسیر دوم سخن گفتن از راه حل سیاسی است. به صراحت می‌گوییم اگر آمریکا به دنبال آرامش در منطقه است راهکارش توقف جنگ در غزه است. 
وی افزود: از مقامات عالی لبنان و آقای وزیر امور خارجه این کشور درباره تحولات داخلی لبنان گزارش‌های امید بخشی را دریافت کردیم و ایران جز خیر برای این کشور نمی‌خواهد.
وزیر امور خارجه لبنان نیز در این نشست خبری گفت: امروز افتخار دارم از وزیر خارجه ایران در لبنان میزبانی کنم. سفر ایشان در چارچوب اهمیت ویژه برای رایزنی با لبنان در خصوص تحولات منطقه‌ای، بین المللی و مناسبات و طرفه صورت می گیرد.
عبدالله بوجبیب ادامه داد: در خصوص لزوم پیاده سازی قطعنامه ۱۷۰۱ که در خصوص ثبات لبنان به تصویب رسید، صحبت کردیم. همچنین درخصوص توقف جنایات رژیم صهیونیستی، عقب نشینی از سرتاسر خاک لبنان و تقویت نیروهای مسلح لبنان گفت وگو کردیم.
وی افزود: ما بر تلاش همه کشورها برای توقف جنگ و ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه تاکید کردیم.
گفتنی است؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه بعدازظهر امروز(شنبه) در ادامه دیدارهای خود با مقامات لبنانی، با عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
موضوعات مورد علاقه دو طرف در قالب توسعه تعاملات و همکاری‌های دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و به ویژه بررسی آخرین وضعیت بحران غزه و تاکید بر لزوم توقف جنگ و ارسال کمک‌های فوری به مردم غزه از از جمله دستورکارهای گفت‌وگو وزرای خارجه ایران و لبنان بود.
پیش از این دیدار هم، وزیر امور خارجه که از روز گذشته (جمعه) در لبنان به سر می‌برد با نخست وزیر پیشبرد امور دولت لبنان، رئیس پارلمان، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله و برخی رهبران گروه‌های مقاومت فلسطینی دیدار و تبادل نظر کرده بود.



  • نویسنده :
  • منبع :