19 دی: معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امسال آخرین سالیست که مالچ پاشی با پایه نفتی انجام می شود چون بعد از این دستگاه ها موظف به استفاده از مالچ های بیولوژیک می شوند.
علی سلاجقه به خبرنگار ایرنا گفت: در سازمان حفاظت محیط زیست یک سری کارها برای مالچ های جایگزین انجام دادیم که موفقیت آمیز بود، در واقع مالچ های نفتی موجب آسیب به محیط زیست منطقه ای که در آن پاشیده می شود خواهد شد؛ اما سازمان محیط زیست به عنوان متولی حفاظت از گونه های زیستی برای کاهش این روند اقدامات خوبی را انجام داده است.
سلاجقه افزود: در این راستا برای جایگزین شدن مالچ های دوستدار محیط زیست و کاملا بیولوژیک به جای مالچ های نفتی، فراخوان ملی دادیم بعد از آن درخواست هایی به سازمان آمد همه مورد ارزیابی قرار گرفتند در نهایت ۲ مالچ بیولوژیک انتخاب و کارهای آزمایشگاهی و میدانی آنها انجام و ضریب ماندگاری و تاثیرات آنها بر محیط زیست مشخص شد.
وی اظهار داشت: بر این اساس ۲ مالچ دوستدار محیط زیست به زودی معرفی می شوند و آنها را به دستگاه ها ابلاغ خواهیم کرد که در صورت نیاز به مالچ پاشی از این دو محصول به عنوان مالچ یا همان خاک پوش استفاده کنند چون کاملا دوستدار محیط زیست هستند و در کنار تثبیت خاک و شن های روان آسیبی هم به زیست بوم آن منطقه وارد نمی کنند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره روند مالچ پاشی در کشور گفت: در بحث مالچ پاشی آنچه که اتفاق می افتد یک سری تعهداتی است که کشور از قبل داشته است و برای یک سری از مناطقی که از محل های مسکونی فاصله دارند، از مناطق حساسی مانند تالاب ها دور هستند و مکان هایی که منشاء گرد و غبار هستند انجام می شود، امسال هم آخرین سالیست که مالچ پاشی با پایه نفتی خواهیم داشت چون دیگر دستگاه ها موظف می شوند تا از مالچ های بیولوژیک که معرفی می کنیم استفاده کنند.
وی با اشاره به مالچ پاشی بخشی از بستر دریاچه ارومیه گفت: در کشور کارهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی زیادی در زمینه های مختلف در حد پایلوت انجام می شود که یکی از آنها همین مالچ پاشی بخش کوچکی از بستر دریاچه ارومیه است، در واقع محدوده ای حدود ۶۰ متر مربع برای انجام کار تحقیقاتی در دریاچه ارومیه مالچ پاشی شد اما مالچ پاشی بستر دریاچه به هیچ وجه در دستور کار نیست.
سلاجقه درباره مالچ پاشی منطقه غرب کرخه گفت: سازمان محیط زیست با هرگونه مالچ پاشی نفتی نزدیک مناطق مسکونی و اکوسیستم های حساس مخالف است، بنابراین سازمان از دستگاهی که مالچ پاشی بخشی از کرخه را انجام داده شکایت کرد، دادستان ورود کرده و منتظر نتیجه هستیم.
چندی پیش نیز داود میرشکار مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان ضمن مخالفت با اجرای عملیات مالچ‌پاشی در منطقه غرب کرخه گفته بود این اداره کل تاکنون برای مالچ پاشی در غرب کرخه مجوزی صادر نکرده است.
  • نویسنده :
  • منبع :