19 دی: بر اساس مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مدت دو سال و به صورت آزمایشی، سالانه حداقل ۱۰ درصد ظرفیت جذب در مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان به جذب دانش آموزان و طلاب نخبه دارای استعداد برتر در حوزه‌های مختلف اختصاص می‌ِیابد و این دانش‌آموزان و طلاب بدون شرکت در کنکور و تنها با شرکت در مصاحبه و انجام ارزیابی تکمیلی از سوی یک هیات جذب و گزینش، وارد دانشگاه فرهنگیان شده و معلم می شوند.

آبان ماه سال جاری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهادی در راستای معلم شدن دانش آموزان با استعدادهای برتر به این شورا ارائه کرد. 

دو ماه بعد «آئین‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و ۱۲ بهمن نیز برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه، بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه فرهنگیان ابلاغ شد. 

هدف از این اقدام کیفیت‌بخشی به نیروی انسانی آموزش‌وپرورش از طریق ارتقاء سطح ورودی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با تمرکز بر استعدادهای برتر دانش‌آموزی عنوان شده است که طبق آن افراد دارای استعداد برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی اعم از دانش آموزان و طلاب می توانند بدون شرکت در کنکور دانشگاه فرهنگیان و به صرف قرار گرفتن در فرآیند گزینش و احراز صلاحیت از طریق هیات جذب و گزینش، دانشجو دانشگاه فرهنکیان شده و معلم شوند. 

البته این آیین نامه فقط برای مدت دو سال به صورت آزمایشی اجرا و پس از آن با تصمیم ستاد تعلیم و تربیت ملغی یا تثبیت می شود. 

کدام دانش آموزان و طلاب بدون شرکت در کنکور معلم می شوند؟

شناسایی استعدادهای برتر از طریق فراخوان عمومی انجام خواهد شد و دانش‌آموزان و طلاب واجد شرایط ذیل با شرکت در فراخوان می توانند امتیازاتی را طبق دستورالعمل­ های مربوطه کسب کرده و بدون کنکور و صرفا با فرآیند ارزیابی تکمیلی و شرکت در مصاحبه و گزینش در هیات جذب و گزینش جذب دانشگاه فرهنگیان شود: 

ـ راه‌یافتگان به المپیادهای ملی و دارندگان مدال‌های کشوری المپیادها با تأیید باشگاه دانش‌پژوهان جوان 

ـ برگزیدگان مسابقات رسمی قرآنی، فرهنگی-هنری و ورزشی، در سطوح استانی و کشوری، با تأیید معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول 

ـ برگزیدگان جشنواره‌ها و رویدادهای رقابتی معتبر بنیاد ملی نخبگان (بخش دانش‌آموزی جشنواره جوان خوارزمی، روبوکاپ آزاد ایران و مانند آن)، جشنواره‌های فنی-مهارتی و المپیاد ملی مهارت و مانند آن، برگزیدگان مسابقات ملی ‌دانش‌آموزی (مانند جشنواره پژوهش­سراهای دانش‌آموزی و...) و مسابقات رسمی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سطح ملی، برگزیدگان مسابقات و جشنواره‌های معتبر ملی حوزوی، با تأیید بنیاد ملی نخبگان، سمپاد، معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول 

ـ حافظان کل یا ۱۰، ۱۵ و ۲۰ جزء قرآن کریم، با تأیید سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی یا معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی 

ـ اعضای مجامع ملی تشکل‌های دانش‌آموزی با تأیید بالاترین مقام تشکل 

ـ برگزیدگان استانی رویداد ملی استعداد معلمی (راه‌یافتگان به مرحله کشوری) 

ـ دارندگان رتبه‌ زیر ۱۰۰۰ کشوری در کنکور (با ضریب تأثیر متفاوت) 

جذب تا دو سال پس از دانش آموختگی

نکته حائز اهمیت آن است که پذیرش برای دانش­ آموزان تا دو سال پس از دانش­ آموختگی و صرفا برای یک‌بار و پذیرش برای طلاب تا دو سال پس از فارغ­ التحصیلی از سطح ­یک و صرفا برای یک‌بار امکان‌پذیر است. از سوی دیگر مدت خدمت سربازی داوطلبان ذکور به حدود سنواتی این آیین­ نامه اضافه می‌شود. 

شرایط عمومی جذب متقاضیان موضوع این ‌آیین‌نامه مطابق با شرایط عمومی استخدام معلم در آموزش‌و پرورش و شرط اختصاصی جذب متقاضیان، موفقیت در کسب حدنصاب یا امتیازات تعیین‌شده در ‌آیین‌نامه است. 

اختصاص ۱۰ درصد ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای جذب دانش آموزان با استعداد برتر بدون کنکور

بر اساس آیین نامه یاد شده به مدت دو سال و به صورت آزمایشی، سالانه حداقل ۱۰ درصد ظرفیت جذب در مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان بر اساس مجوزهای سازمان اداری و استخدامی کشور و مبتنی بر نیازسنجی نقطه‌ای و همراه با تعیین رشته و شغل‏ محل‌های به‌کارگیری افراد در آموزش‌ و پرورش، به جذب استعدادهای برتر دانش‌آموزی و طلاب اختصاص می یابد. به طوری که این دسته از دانش آموزان و طلاب بدون شرکت در کنکور با ثبت نام از طریق انتشار آگهی عمومی و به صرف احراز صلاحیت و شایستگی معلمی آنها در فرآیند مصاحبه، گزینش و ارزیابی تکمیلی در هیات جذب و گزینش دانشجو دانشگاه فرهنگیان شده و بعدها معلم می شوند. 

تشکیل هیات جذب و پذیرش برای ارزیابی دانش آموزان واجد شرایط

در همین راستا و طبق این آیین نامه ابتدا باید هیات جذب و پذیرش متشکل از رئیس دانشگاه فرهنگیان (رئیس هیأت جذب و پذیرش)، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌­ها، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس مرکز برنامه­ ریزی منابع انسانی وزارت آموزش‌ و پرورش و معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور و چهار عضو حقیقی از میان متخصصان تربیتی، معلمان یا مدیران موفق مدارس با معرفی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود تا ‌برنامه‌ریزی، راهبری و نظارت بر ‌آیین‌نامه مذکور را به عهده گیرند. 

وظایف و اختیارات هیأت جذب و پذیرش

هیأت جذب و پذیرش وظیفه تصویب دستورالعمل‌های اجرایی و تعیین شایستگی‌­ها، امتیازات، حدنصاب­‌ها، ابزارهای ارزیابی و صلاحیت ارزیابان برای شناسایی و جذب استعدادهای برتر، تصویب دستورالعمل­‌های لازم برای اعطای مشوق‌ها، تعیین شرایط پویایی استعدادهای جذب‌شده برای بهره­ مندی از مشوق­‌ها موضوع تبصره ۱ ماده ۹ این آئین­ نامه و نظارت بر فعالیت‌های دبیرخانه و حسن اجراء آیین­ نامه مذکور را بر عهده دارد.

همچنین به‌منظور تهیه و تدوین برنامه‌ها و دستورالعمل ­ها و همچنین برگزاری جلسات هیأت جذب و پذیرش و پیگیری امور مربوط به اجرای ‌آیین‌نامه، دبیرخانه‌ای در دانشگاه فرهنگیان تشکیل خواهد شد که مسئولیت تهیه و تدوین دستورالعمل‌ها جهت تصویب در ستاد تعلیم و تربیت، نظارت عملکردی بر اجرای ‌آیین‌نامه و ارائه گزارش سالانه به ستاد تعلیم و تربیت، رصد احراز شرایط پویایی استعدادهای جذب‌شده برای بهره­ مندی از امکانات و رسیدگی به شکایات مرتبط با فرآیندهای اجراء ‌آیین‌نامه را بر عهده دارد. 

پذیرش چطور انجام می شود؟

پذیرش نهایی متقاضیان با لحاظ کردن نسبت ۶۰ درصد نمره کسب‌شده به­ عنوان شایستگی تخصصی و ۴۰ درصد نمره به­ عنوان شایستگی عمومی و اختصاصی در ارزیابی تکمیلی و پس از تأیید گزینش بر مبنای بالاترین امتیازهای کسب­ شده، انجام و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود. 

چه مشوق هایی برای این دانش آموزان و طلاب در نظر گرفته شده است؟

پذیرفته‌شدگان از طریق این ‌آیین‌نامه از اعطای بورسیه تحصیلی تا اتمام دوره تحصیل و ورود به دانشگاه، تسهیلات مربوط به اشتغال به تدریس در مدارس سمپاد و نمونه دولتی، ماندگار، هیأت امنایی در صورت اعلام نیاز و طی دوره‌های پودمان، اعطاء تسهیلات در زمینه تحصیل هم‌زمان در دو رشته در دانشگاه‌های دولتی، حوزه­های علمیه و دانشگاه فرهنگیان در رشته‌های متناسب یا دو رشته معلمی در دانشگاه فرهنگیان و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، اعطاء تسهیلات برای ایفاء مسئولیت اجتماعی به‌ویژه برای خدمت در مناطق محروم در قالب پژوهانه و ارتقاء و اعطاء تسهیلات در انتخاب محل تحصیل و محل خدمت و سنوات آغازین خدمت و کاهش محدودیت‌های مربوط به مأموریت و انتقال درون آموزش ­وپرورش و اعطاء تسهیلات مرتبط با دستورالعمل‌ها و ضوابط انتصابات، ارتقاء شغلی و تصدی مسئولیت بر اساس مقررات مربوط به جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور بهره مند می شوند. 

به گزارش ایسنا، پیش از این رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در گفت و گو با ایسنا درباره جزئیات این مصوبه توضیح داده بود «شاخصه این دسته از دانش‌آموزان برای معلم شدن بدون شرکت در آزمون کتبی، داشتن مدال یا مقام ملی است. در واقع این دانش آموزان می‌توانند در کنکور دانشگاه فرهنگیان نیز شرکت کنند اما دیگر لازم نیست در آزمون تربیت معلم شرکت کنند و این دسته از دانش‌آموزان بدون کنکور و از طریق احراز صلاحیت در کانون‌های ارزیابی وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند 

وی همچنین تاکید کرده بود که سابقه تحصیلی دانش‌آموزان برای جذب آنها در دانشگاه فرهنگیان مد نظر قرار می‌گیرد: «سابقه تحصیلی این دانش‌آموزان در قبولی آنها برای دانشگاه فرهنگیان نیز تاثیر دارد. برای قبولی این دانش‌آموزان در دانشگاه فرهنگیان بدون برگزاری آزمون کتبی نیز سابقه تحصیلی به همان اندازه کنکور، تاثیر دارد. در نهایت نیز توانایی این دانش‌آموزان برای معلم شدن در کانون‌های ارزیابی مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر تایید شوند در مسیر معلم شدن قرار می‌گیرند

  • نویسنده :
  • منبع :