19 دی: سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تاریخ اعلام‌شده از سوی وزیر خارجه آمریکا برای بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، اعلام کرد که این زمان‌بندی تنها در دنیای موازی خیالی «مایک پمپئو» به وقوع خواهد پیوست.

سعید خطیب‌زاده در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «۱۳ عضو شورای امنیت، از جمله رئیس شورا اعلام کرده‌اند که آمریکا به دلیل آنکه عضو برجام‌ نیست، از اساس هیچ جایگاه قانونی ندارد تا بتواند به قطعنامه ۲۲۳۱ متوسل شود. عقربه‌های ساعت فقط در جهان خیالی موازی پمپئو حرکت می‌کنند. این امر وقتی اتفاق می‌افتد که یک استاد سابق جاسوسی، رهبر دستگاه دیپلماسی ایالات متحده می‌شود.»

وزیر خارجه آمریکا به‌تازگی ادعا کرده است که این کشور تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را در تاریخ ۲۰ سپتامبر بازمی‌گرداند.

به گزارش ایسنا، مایک پمپئو در توئیتر نوشته بود: هفته گذشته ایالات متحده آمریکا روند ۳۰ روزه را فعال کرد تا تقریباً همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بازیابی شود.

وی در ادامه مدعی شد که پس از آنکه شورای امنیت نتوانسته مأموریت خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تأیید کند، این تحریم‌ها از نیمه‌شب به وقت گرینویچ در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) بازمی‌گردد.

پمپئو دقایقی پس از انتشار این توئیت نیز در توئیت دیگری نوشت: اگر هر یک از اعضای شورای امنیت، قطعنامه‌ای را برای ادامه تمدید تحریم‌ها ارائه داد، ایالات متحده با آن مخالفت خواهد کرد. اگر هیچ قطعنامه‌ای ارائه نشود، تحریم‌ها علیه ایران باز هم در ۲۰ سپتامبر باز خواهد گشت. این چگونگی عملکرد قطعنامه ۲۲۳۱ است.

  • نویسنده :
  • منبع :