19 دی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با نخست‌ وزیر و وزیر امور خارجه قطر با اشاره به نگاه مشترک تهران و دوحه در ضرورت پایان بخشی فوری به جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه و پایان نسل‌کُشی فلسطینیان، آخرین تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در راستای این هدف را برشمرد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر دوشنبه با «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌ وزیر و وزیر امور خارجه قطر در دوحه دیدار و گفت‌ وگو کرد.
امیرعبداللهیان در این دیدار روند روابط دوجانبه ایران و قطر را رو به رشد توصیف و نسبت به آن اظهار خرسندی کرد.
وی بر مسؤلیت مشترک وزارتخانه های خارجه دو دولت در تامین نظرات و منویات رؤسای دو کشور مبنی بر تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری متناسب با ظرفیت‌های متنوع موجود در دو کشور تاکید کرد.
وزیر امور خارجه مشورت‌ها و همکاری های تهران - دوحه در موضوعات منطقه ای را سازنده و در راستای منافع مشترک دو کشور و نیز ثبات و امنیت جمعی در منطقه ارزیابی کرد. 
امیرعبداللهیان با اشاره به نگاه مشترک تهران و دوحه در ضرورت پایان بخشیدن فوری به جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه و پایان نسل‌کُشی فلسطینیان، آخرین تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در راستای این هدف را برشمرد. 
وزیر امور خارجه با اشاره به تهدیدات رژیم صهیونیستی در خصوص حمله نظامی زمینی به رفح گفت: دولت آمریکا از قصد خود مبنی بر عدم گسترش دامنه جنگ در منطقه صحبت می‌کند و همزمان ذره‌ای از تامین سلاح و تجهیزات جنگی رژیم اسرائیل برای کشتار فلسطینی‌ها کم نکرده است. 
وی افزود: رسیدن به توافق و راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ علیه غزه می‌تواند به نتیجه برسد، به شرطیکه آمریکا میان تداوم جنگ و آتش بس یکی را در عمل و نه در حرف انتخاب کند.
وزیر امور خارجه تلاش‌های دیپلماتیک قطر بمنظور تحقق آتش بس و پایان جنگ علیه غزه را ستود، در عین حال دولت آمریکا را فاقد صداقت لازم برای کمک به راهکار سیاسی بمنظور توقف جنگ علیه غزه دانست.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: حماس و مقاومت فلسطین حسن نیت و درایت خود را در پایبندی به راهکار سیاسی نشان دادند، اما روشن است که نتانیاهو همچنان گزینه جنگ را در اولویت قرار داده و دولت آمریکا نیز در یک طرف بطور عملی از راهکار جنگ حمایت می‌کند و در سمت دیگری از صلح و آتش بس صحبت می کند.
شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز ضمن اظهار خرسندی از این دیدار، روابط دوحه و تهران را در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین در کمک به تحکیم صلح و ثبات در منطقه سازنده دانست و بر عزم کشورش برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد. 
وی ضمن تشکر از دیپلماسی فعال تهران در حمایت از فلسطین و امنیت پایدار منطقه، با تشریح نتایج حاصله از تلاش‌های کشورش در کمک به شکل‌گیری توافق سیاسی و ایجاد آتش بس در غزه، گفت با جمهوری اسلامی ایران در خصوص ضرورت تقویت تلاش‌ها برای متوقف کردن سریع جنگ علیه غزه اتفاق نظر داریم و تلاش‌های دیپلماتیک قطر در همین راستا ادامه خواهد یافت.
امیرعبداللهیان بعدازظهر دوشنبه ۲۳ بهمن ماه وارد دوحه شد. پیش از سفر به قطر، امیرعبداللهیان در بیروت و دمشق نیز با مقامات لبنانی و سوری دیدار و درخصوص موضوعات دوجانبه، مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین المللی دیدار و گفت‌ وگو کرد.
دور تازه سفر منطقه‌ای امیرعبداللهیان که از روز جمعه گذشته و با سفر به بیروت آغاز شد را می‌توان گام دیگری در تداوم تلاش‌های مستمر و گسترده جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران غزه و جنایت های رژیم صهیونیستی در منطقه ارزیابی کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :