19 دی: رژیم صهیونیستی در جدیدترین جنایت خود به رفح در جنوبی‌ترین نقطه نوار غزه حمله کرد و موجب شهادت بیش از 100 نفر شد. در حالی که پیشتر ادعا می‌کرد پیش از عملیات علیه این شهر، کریدور امنی برای آوارگان ایجاد خواهد کرد.

شمار قربانیان حمله بامدادی امروز دوشنبه (۱۲ فوریه) رژیم صهیونیستی به رفح به بیش از صد شهید و ده‌ها مجروح رسیده است. امری که موید نگرانی سازمان ملل و نهادهای بین المللی و منطقه‌ای، درباره حمله زمینی نظامیان اسرائیلی به این شهر مملو از آوارگان فلسطینی است که به اجبار همین نظامیان از مناطق مختلف غزه به این منطقه پناه آورده‌اند.

حمله خونین ناگهانی 

حمله ناگهانی بامداد امروز رژیم صهیونیستی به رفح واقع در جنوبی‌ترین منطقه نوار غزه و در مرز مصر، سکوت شکننده این شهر را در هم شکست و وحشت ساکنان و آوارگان فلسطینی ساکن این شهر را برانگیخت. آنها با صدای جنگنده‌های اسرائیلی که محله «الشابوره» واقع در مرکز و چندین منطقه در شرق شهر را هدف قرار دادند، بیدار شدند. پس از آن بود که صدای تیراندازی شدید به گوش رسید، امری که نشان‌دهنده درگیری شدید نیروهای مقاومت با نظامیان اسرائیلی بود که قصد پیشروی در داخل شهر را داشتند. 

این نخستین حمله اسرائیل به رفح پس از تهدیدهای مکرر چند هفته‌ای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو علیه این شهر بود. شهری که در حال حاضر میزبان حدود ۱.۴ میلیون نفر (نیمی از جمعیت ۲.۲ میلیون نفری نوار غزه) است. آوارگان فلسطینی که به اجبار نظامیان اسرائیلی به رفح پناه برده‌اند در جای جای این شهر خیمه زده‌اند و برخی نیز در پناهگاه‌ها و سرپناه‌های موقت ایجاد شده در شهر، ساکنند. 

نگرانی‌های آوارگان 

اسعد، آواره فلسطینی که بیش از یک ماه پیش از شمال نوار غزه به رفح پناه آورده، می‌گوید: کجا می خواهیم برویم؟ روبروی ما خان یونس است، پشت سر ما دریا است. اینجا هم مرز مصر است. 

وی که قبل از رفح به همراه خانواده‌اش در اردوگاه «النصیرات» در مرکز غزه بود، چند هفته پیش، به اجبار نظامیان اسرائیلی به رفح پناه آورد و مانند بسیاری دیگر از آوارگان در یک چادر پلاستیکی در یکی از خیابان‌های غربی این شهر ساکن است. 

یکی دیگر از این آوارگان به نام محمد ابوحطب که دو هفته پیش از خان‌یونس به این شهر آمده می‌گوید: از ما خواستند که خان‌یونس را تخلیه کنیم.به رفح آمدیم، حالا امروز آنها نیز به رفح حمله کردند. بسیار خب، دیگر کجا برویم؟.

وی در ادامه به وحشتی که خود و خانواده‌اش پس از آوارگی اجباری از خان یونس تجربه کرده و نیز اجسادی که در خیابان‌های شهر افتاده بود و عملیات تک تیراندازان اسرائیلی علیه ساکنان شهر و بازداشت شماری از شهروندان در ایست‌های بازرسی نظامی در غرب این شهر اشاره می‌کند. 

روزنامه القدس العربی، امروز با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت که ساکنان نوار غزه اعتمادی به وعده‌های سران رژیم اشغالگر و در رأس آنها نتانیاهو که ادعا می‌کردند قبل از شروع عملیات علیه رفح «مسیری امن» را برای ساکنان فراهم می‌کنند، ندارند. زیرا همین وعده‌ها را زمانی که از خان‌یونس و شمال غزه خارج می‌شدند، می‌شنیدند اما در عمل دیدند که چگونه نظامیان اسرائیلی آوارگان فلسطینی در حال عبور از «کریدورهای امن» را اعدام می‌کردند. 

بر اساس این گزارش، با نگاهی سریع به نقشه نوار غزه می‌توان دید که در حال حاضر ارتش اشغالگر آن را به «بلوک‌هایی» تقسیم کرده و دیگر چیزی در نوار غزه باقی نمانده است، به جز یک منطقه جغرافیایی بسیار باریک برای همه ساکنان غزه که شامل شهر رفح، برخی از مناطق المواصی در غرب شهر خان یونس، و شهر دیرالبلح در مرکز نوار غزه است. هرچند که این مناطق نیز در معرض حملات خونین ارتش اشغالگر قرار دارند و انتظار می‌رود که روزانه ده‌‌ها نفر در آنها شهید شوند. 

تشییع قربانیان و کودکان

ساکنان شهر رفح از صبح امروز تشییع پیکرهای شهدای حمله بامدادی اسرائیل را آغاز کرده‌اند. شهدایی که در میان آنها کودکان شیرخوار نیز به چشم می‌خورند.

یکی از این شهدا، نوزادی است که طی جنگ کنونی غزه به دنیا آمده بود و امروز در ۱۲۹ مین روز جنگ، جانش را از دست داد. پیکرهایی شهدایی به بیمارستان‌ها رسیده که کاملا متلاشی شده‌اند و امکان شناسایی آنها وجود ندارد.

به اعلام منابع آگاه پزشکی در حمله بامدادی امروز به رفح و خراب کردن منازل بر سر ساکنان آن و تخریب مساجد بیش از صد نفر به شهادت رسیدند.

تصاویر منتشر شده از قربانیان این حمله، حجم توحش و جنایت رژیم اشغالگر را بیش از پیش نمایان می کند.محوطه بیمارستان ها پر از پیکرهای شهدا است و کادرهای امدادرسانی از عدم توانایی در رساندن فوری مجروحان به مراکز درمانی به دلیل حجم ویرانی ها شکایت می کنند. 

مدیر بیمارستان الکویت صهیب الهمص می گوید که این بیمارستان از مجروح پر شده و داروی مورد نیاز آنها در دست نیست.

بیمارستان ابویوسف النجار نیز اعلام کرده که توانایی بیمارستان های رفح برای خدمات رسانی به مجروحان بسیار محدود است.اما رژیم صهیونیستی اعلام می‌کند که طی این عملیات ویژه در رفح توانسته دو تن از اسرای خود را آزاد کند. 

حمله نیروهای ویژه اسراییل به قلب رفح 

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی امروز اعلام کرد که در عملیات مشترک ارتش، شاباک و پلیس ویژه در رفح دو گروگان اسراییلی نزد حماس به نامهای فرناندو سیمون کرمان ۶۰ ساله و پلیس خیر ۷۰ ساله را که در هفت اکتبر به اسارت گرفته شده بودند، آزاد کرده است.

به اعلام رسانه های اسراییلی در جریان این عملیات ویژه، نیروهای اسراییلی به یک ساختمان در اردوگاه الشابپره یورش بردند و پس از کشتن سه نیروی مسلح مسؤول حفاظت این اسرا در طبقه دوم، آنها را آزاد کردند.پس از آن نیروی هوایی برای  منحرف کردن توجه نیروهای مقاومت، اقدام به بمباران رفح کرد تا این دو اسیر از مسیری امن از رفح خارج شوند. 

نگرانی های بین المللی  

بسیاری از سازمان‌های بین المللی و کشورهای عربی و منطقه‌ای درباره هرگونه حمله زمینی به رفح هشدار می دهند. سخنگوی آنروا تمار الرفاعی می‌گوید اگر عملیات نظامی در رفح آغاز شود ما شاهد همان نتایج و عواقب وخیمی خواهیم بود که تاکنون در سایر مناطق غزه دیده‌ایم.کشتار بیشتر مردم و آوارگی آنها.اما ما در جنوب نوار غزه‌ایم دیگر جایی برای کوچ مردم وجود ندارد. 

کمیسر کل آنروا، فیلیپ لازارینی، می‌گوید که وضعیت بشردوستانه در رفح «به طور فزاینده‌ای ناامیدکننده است و هرگونه عملیات نظامی در مقیاس وسیع در میان این ساکنان تنها به تراژدی بیشتر منجر خواهد شد..مردم نمی‌دانند بعد از این به کجا بروند».

سازمان پزشکان بدون مرز نیز اعلام کرده که بیش از یک میلیون نفر در رفح «با تشدید شدید تنش روبرو هستند و بسیاری از آنها در چادرها و پناهگاه‌های موقت زندگی می‌کنند.. هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد و آوارگی اجباری مکرر، مردم را به سمت رفح کشانده و آنها بدون اینکه گزینه دیگری داشته باشند، گرفتار شده‌اند».

ریاست‌ تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اعلام می‌کند که طرح نتانیاهو برای تشدید تنش نظامی در رفح با هدف آواره‌کردن فلسطینی‌ها از سرزمین‌شان صورت می‌گیرد و اسرائیل و آمریکا مسؤول عواقب آن هستند به همین دلیل از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد که به وظیفه خود عمل کند زیرا این اقدام اشغالگران، تهدیدی علیه امنیت و صلح منطقه‌ و جهان است و به منزله عبور از کلیه خطوط قرمز است. 

حماس نیز اعلام کرده که حمله نظامی به رفح به منزله توقف فرآیند مذاکرات برای تبادل اسرا است.

  • نویسنده :
  • منبع :