19 دی: امیر قطر نیز ضمن اظهار خرسندی از این دیدار و ابلاغ سلام گرم خود به دکتر رئیسی رئیس جمهور کشورمان، از عمق روابط دوستانه و برادرانه ایران و قطر ابراز خرسندی کرد و گفت: روابط دو کشور هیچگاه تا این حد به یکدیگر نزدیک نبوده و این نشان می دهد که ما و شما در پیشبرد روابط دوستانه و سازنده دو کشور موفق بوده ایم.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان امروز (سه شنبه) در جریان سفر به قطر با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
امیرعبداللهیان با ابلاغ سلام آیت الله رییسی به امیر قطر، روابط و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: اجرای کامل توافقات انجام شده در دیدار رؤسای دو کشور، زمینه‌ساز تقویت بیش از پیش مناسبات دوستانه و برادرانه ایران و قطر خواهد بود.
وزیر امور خارجه کشورمان با تشکر از نقش میانجیگرانه و خیرخواهانه قطر در برخی موارد موضوعات‌ خاص مرتبط با ایران، همکاری های دو کشور در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی را سازنده و تقویت کننده صلح و ثبات و امنیت منطقه ای و بین‌المللی توصیف کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مسئله فلسطین و تحولات غم انگیز غزه، تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در جهت پایان دادن به جنگ علیه غزه و نسل کشی فلسطینیان را تشریح کرد و ضمن تشکر از تلاش‌های دیپلماتیک و دلسوزانه قطر در این راستا، بر اهمیت تداوم و سرعت بخشیدن به تلاش‌های مشترک تهران - دوحه برای دستیابی به راه حل سیاسی به منظور پایان دادن به نسل‌کُشی صهیونیست‌ها در فلسطین، رفع محاصره غزه، ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه، ممانعت از کوچاندن فلسطینیان و کمک به راهکار فلسطینی-فلسطینی برای نحوه اداره غزه و کرانه غربی در مرحله پسا جنگ و بازسازی ویرانی‌های به بار آمده تاکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان رویکرد آمریکا در خصوص بحران غزه و ادعای این کشور مبنی بر عدم تمایل به گسترش دامنه جنگ در منطقه را دوگانه و متناقض ارزیابی کرد و گفت: حمله نظامی علیه یمن و حملات نظامی در عراق و سوریه همزمان با حمایت کامل از اقدامات جنگ‌طلبانه رژیم اسرائیل با ادعاهای دولت امریکا تناقض دارد.
امیر قطر نیز ضمن اظهار خرسندی از این دیدار و ابلاغ سلام گرم خود به دکتر رئیسی رئیس جمهور کشورمان، از عمق روابط دوستانه و برادرانه ایران و قطر ابراز خرسندی کرد و گفت: روابط دو کشور هیچگاه تا این حد به یکدیگر نزدیک نبوده و این نشان می دهد که ما و شما در پیشبرد روابط دوستانه و سازنده دو کشور موفق بوده ایم.
وی از اقدامات و تلاش‌های مستمر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و پیگیری راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ علیه غزه تشکر کرد و آخرین نتایج حاصله از تلاش های دیپلماتیک قطر برای تحقق آتش بس و یافتن راه حل سیاسی برای بحران غزه را تشریح کرد.
طرفین در خصوص نحوه استمرار تلاش های مشترک برای حمایت از ملت فلسطین، پایان دادن به حملات رژیم اسرائیل علیه غزه، ارسال کمک های انسان‌دوستانه و یافتن راهکار فلسطینی فلسطینی برای اداره فلسطین مشورت و تبادل نظر کردند و بر استمرار این مشورت‌ها و هماهنگی ها تاکید نمودند.
پیش از این نیز، وزیر امور خارجه کشورمان با نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار کرده بود.
  • نویسنده :
  • منبع :