ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه خاورمیانه موسوم به سنتکام ادعا کرد که ۲۸ ژانویه (هشتم بهمن) یک محموله تسلیحات ایرانی برای انصارالله یمن را در دریای عرب توقیف کرده است.
ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه موسوم سنتکام روز پنجشنبه به وقت محلی (۱۵ فوریه ۲۰۲۴ برابر با ۲۶ بهمن ۱۴۰۲) با انتشار تصویر فوق ادعا کرد که یک کشتی گارد ساحلی آمریکا که در حوزه فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) مستقر بود، محموله سلاح های پیشرفته متعارف و سایر کمک های مرگبار با منشا ایران را از یک کشتی که در حال حرکت به مقصد مناطق تحت کنترل حوثی‌ها(انصارالله) در یمن بود، در تاریخ ۲۸ ژانویه (هشتم بهمن ماه) در دریای عرب توقیف کرد.
در این بیانیه آمده است: کشتی یو اس سی جی سی کلیرنس گارد ساحلی آمریکا که به فرمانده مرکزی نیروی دریایی آمریکا منصوب شده بود، کشتی را شناسایی و کنترل آن را در دریای عرب بدست گرفت.‌ نیروهای آمریکایی بیش از ۲۰۰ بسته حاوی اجزای موشک بالستیک میان برد، مواد منفجره، قطعات شهپاد، تجهیزات ارتباطی و شبکه درجه یک نظامی، مجموعه‌های پرتاب موشک هدایت شونده ضد تانک و سایر اجزای نظامی را کشف کردند.
در ادامه این بیانیه ادعا شده است: عرضه، فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم چنین کمک‌هایی ناقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل است.
مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام مدعی شد: «این نمونه دیگری از فعالیت خرابکارانه ایران در منطقه است. ادامه عرضه تسلیحات متعارف پیشرفته این کشور به حوثی ها مستقیماً نقض قوانین بین المللی است و همچنان امنیت کشتیرانی بین المللی و جریان آزاد تجارت را تضعیف می کند.»
ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا ادعا کرد: سنتکام متعهد به همکاری با متحدان و شرکای خود برای مقابله با جریان کمک های مرگبار ایران در منطقه با همه ابزارهای قانونی از جمله تحریم های آمریکا و سازمان ملل است.
این ادعاهای آمریکا در حالی است که پیش از این، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در در گفتگو با شبکه آمریکایی ان بی سی نیوز در پاسخ به این سوال که «در حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری، سلاح‌های پیچیده‌ای استفاده شده است. آیا ایران این سلاح‌ها را تامین می‌کند؟»، گفته بود: خیر، هرگز.
ایروانی در پاسخ به این سوال ان بی سی نیوز که «آیا ایران نحوه استفاده از چنین سلاح‌هایی را به آنان آموزش داده است؟»، نیز گفت: این موضوع [کاملاً درون‌یمنی است] به خود آن‌ها مربوط است. آن‌ها سلاح‌های خودشان را دارند. نباید فراموش کنیم که آن‌ها هشت سال در جنگ بوده‌اند؛ تجربه زیادی دارند، می‌توانند بر کاستی‌های خود غلبه کنند، خوداتکا باشد و قدرت بازدارندگی کسب کرده‌اند.
سفیر ایران در سازمان ملل در عین حال در پاسخ به این سوال که آیا ایران ترجیح می‌دهد که حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری و تهدیدات علیه کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده متوقف شوند؟ گفت: بله، ما همه را تشویق می‌کنیم که این وضعیت را متوقف کنند. ما خواهان بحران در منطقه نیستیم. ما آن‌ها را به توقف تشویق می‌کنیم. اما قبلا هم گفته‌ام که این یک جاده دو طرفه است. یک طرف به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد، طرف دیگر نیز مسوولیت‌هایی دارد. ما آن‌ها را تشویق به توقف می‌کنیم و انتظار داریم که طرف مقابل نیز اسرائیلی‌ها را تشویق به توقف کند.
  • نویسنده :
  • منبع :