19 دی: عملیات اجرایی بیش از ۶۰ هزار واحد مسکونی دانشگاهیان و خوابگاه های دانشجویان متأهل با دستور رئیس جمهور آغاز شد.
صبح امروز با حضور رئیس جمهور و وزرای راه و شهرسازی، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عملیات اجرایی ساخت بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی دانشگاهیان در سراسر کشور آغاز شد.
آغاز طرح خوابگاه دانشجویان متأهل
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با اشاره به آغاز ساخت ۶۰ هزار واحد مسکن اقشار دانشگاهی اظهار کرد: علاوه بر احداث مسکن اساتید و دانشگاهیان، در این طرح خوابگاه دانشجویان متأهل را نیز آغاز می کنیم.
وی افزود: بخش اعظم اراضی تأمین شده در این طرح، زمین های مازاد خود دانشگاه هاست این کار با توافق وزارتین علوم و بهداشت و همچنین دانشگاه آزاد انجام شده است و نظرات رؤسای دانشگاه ها نیز اخذ شده است؛ مسکن همواره یکی از دغدغه های استادان دانشگاه ها بوده است و این طرح، شروع اجرای ساخت مساکن دانشگاهیان است و امیدواریم تعداد این واحدها را افزایش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت خوابگاه دانشجویان متأهل، تکلیف قانونی بر عهده ماست که در گذشته تعداد آن کم بود افزود: امیدواریم در دولت سیزدهم در این امر موفق باشیم؛ اراضی در این طرح به اساتید به صورت اجاره ۹۹ ساله واگذار می شود و عملا قیمت زمین در این طرح برای استادان دانشگاه ها به صفر رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: با تسهیلات بانک ها و کمکی که دانشگاه ها به استادان می کنند و نیز آورده خود متقاضیان، هزینه ساخت تأمین می شود؛ باید کمیسیون ماده ۵ استان ها برگزار شده و مجوزهای تغییر کاربری این اراضی صادر شود بخشی از این واحدها وارد فرآیند ساخت شده اند.
بذرپاش با بیان اینکه ساخت بیش از ۶۰ هزار و ۱۸۵ واحد مسکونی آغاز می شود در حوزه وزارت علوم، ۵۴ هزار و ۷۰۷ هکتار زمین تأمین شده که ۳۰ هزار و ۵۶۶ واحد برای استادان و دانشگاهیان و ۵۸۰۰ واحد نیز خوابگاه متأهلی در این اراضی احداث می شود. همچنین ۹۵۷ هکتار زمین برای واحدهای دانشگاه آزاد تأمین شده که ۲۳ هزارو ۸۱۹ واحد در آن ها احداث می شود.
وی بیان کرد: در مجموع ۱۵۰۰ هکتار زمین برای جامعه دانشگاهی با ظرفیت مسکن بیش از ۶۰ هزار واحد تأمین شده کار با سرعت خوبی شروع شده است.
محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز اظهار کرد: یک سال از دولت سیزدهم درگیر بازگشایی دانشگاه ها بعد از کرونا بود که تاکنون بیش از ۳۵۰ واحد خوابگاهی متأهلی احداث، تکمیل و بهره برداری شده و ۳۲۰۰ واحد در دست ساخت است که تا یک سال آینده آماده می شود ۲۶۰۰ واحد هم کارهای مقدماتی آنها انجام شده است.
وزیر علوم افزود: در پردیس های اصلی دانشگاهی اگر بتوانیم منازل مسکونی و خوابگاهی داشته باشیم، دسترسی استادان جوان و دانشجویان ما به پردیس بیشتر است و به نفع منافع ملی ماست مثلا دانشگاه صنعتی اصفهان از بدو استخدام استادان، منازل سازمانی در اختیار استادان قرار می دهد تا زمانی که بازنشسته می شوند. اما در حال حاضر قانون اجازه نمی دهد از اراضی پردیس اصلی دانشگاه ها استفاده و مشکل مسکن نخبگان و اساتید را حل کنیم؛ اگر این قانون در مراجع ذی صلاح اصلاح شود می توانیم این مشکل را حل کنیم؛ در حال حاضر اراضی خارج از پردیس های اصلی را به مسکن سازمانی استادان اختصاص داده ایم.
وی تأکید کرد: بانک ها تا کنون کمک چندانی برای ساخت خوابگاه های متأهلی نکرده اند؛ ضمن اینکه نیاز به آغازگرهایی داریم مانند اینکه خوابگاه متأهلی خارج از پردیس دانشگاهی و در بهترین مکان های شهر داریم که بهتر است دولت اجازه دهد بتوانیم تعدادی خوابگاه متأهلی بسازیم و سپس آنها را به خوابگاه های جدید منتقل کنیم و پس از آن از طریق مولدسازی، بودجه مورد نیاز برای ادامه کار را تأمین خواهیم کرد.
تولید ۸۵۶ مسکن در تعاونی مسکن وزارت بهداشت در دست اجراست
بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این مراسم اظهار کرد: ما ۲۵۰ هزار دانشجو داریم که ۴۰ هزار دانشجوی ما متأهل هستند و ما برای تأمین نیازهای خوابگاه های متأهلی و مسکن متخصصان تا امروز از منابع خودمان استفاده کرده ایم و قرار دادی با وزارت راه و شهرسازی امضا کرده ایم که از منابع این وزارت خانه نیز استفاده کنیم.
وی افزود: ما ۸۰۰ واحد خوابگاه متأهلی داشتیم که در این دوسال دولت سیزدهم ۳۵۱ واحد جدید با منابع داخلی وزارت بهداشت احداث کرده و به بهره برداری رسانده ایم ۲۵۸۱ واحد خوابگاه متأهلی نیز در دست اجراست؛ الان بانک ها به ما تسهیلات نمی دهند؛ ۲۶۲۱ خوابگاه مجردی را هم احداث کرده ایم ۱۳ هزار و ۲۵۵ خوابگاه مجردی را هم دردست اجرا داریم.
وزیر بهداشت گفت: ساخت ۴۵ مسکن متخصصان خاتمه یافته ۲۵۷ مسکن متخصصان نیز در دست احداث است که با قراردادی که با وزارت علوم امضا کرده ایم، در آن جهش یافته است؛ احداث ۳۵۹ زیست پزشک (مسکن پزشکان مستقر در روستاها) تکمیل شده و ۸۹۷ زیست پزشک در دست اجراست؛ ساخت ۸۲ واحد پاویون پرستاری در مجاورت بیمارستان ها تکمیل شده و ۲۸۱ واحد هم در دست اجراست؛ تولید ۸۵۶ مسکن در تعاونی مسکن وزارت بهداشت در دست اجراست.
  • نویسنده :
  • منبع :