یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «ريزش مخاطبان صداوسيما» بدین شرح است:

نتایج آخرین نظرسنجی تعداد مخاطبان صداوسیما و بینندگان سریال‌های تلویزیونی، نشان می‌دهد که نگرانی‌های هنرمندان و کارشناسان برای جذب مخاطب در رسانه ملی بیراه نبوده است. تعداد مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی هر روز رو به کاهش است و این ماجرا چندان به نفع رسانه‌ای، چون صداوسیما نیست.
روند نزولی تعداد مخاطبان در بازه چهارساله گذشته در مورد چند برنامه به شرح ذیل است:
اعجوبه‌ها -آذر ۹۸: ۲۹.۷ درصد-آذر ۱۴۰۰: ۱۹.۸ درصد -دی ۱۴۰۲: حدود ۱۷ درصد
سمت خدا -آذر ۹۸: ۲۶.۲ درصد -آذر ۱۴۰۰: ۱۸.۲ درصد -دی ۱۴۰۲: حدود ۱۵ درصد
میدون -آذر ۹۸: ۱۷.۸ درصد-دی ۱۴۰۲: حدود ۷ درصد
سلام صبح بخیر حدود ۷ درصد، سیدخندان با حدود ۷ درصد، پاورقی حدود ۷ درصد، بگو بخند حدود ۸ درصد، سرنخ با کمتر از دو درصد و خوش نمک با حدود ۶ درصد جزو شکست‌خورده‌های تلویزیون در جذب بیننده هستند.
ازسوی دیگردر نظرسنجی آذرماه ایسپا نشان می‌دهد که کمتر از ۳۸ درصد مردم اخبار را بیشتر از طریق صداوسیما دنبال می‌کنند و ۳۱ درصد نیز شبکه‌های اجتماعی را برای این امر ترجیح می‌دهند.
در حالی که ایسپا در سال ۱۳۹۶ و در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، یک نظرسنجی با حجم نمونه ۱۰۰۰ نفر در شهر تهران برگزار کرد. در آن پیمایش به اعتماد مردم به منابع رسانه‌ای پرداخته شد که در بین رسانه‌ها، صداوسیما با ۵۱.۵ درصد در صدر اعتماد مردم تهران قرار گرفت. ۱۳ درصد مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای و ۱۲ درصد به شبکه‌های اجتماعی بیشترین اعتماد را داشته‌اند.
قطعا برای رسانه‌ای که خودش را ملی می‌داند و در گوشه به گوشه ایران می‌تواند اعلام حضور کند، این کاهش مخاطب تبعات غم‌انگیزی به دنبال دارد.
سال‌های نه چندان دور اگر فردی در گفت‌وگوهای روزانه خود بنا بود به سخنان خود اعتبار ببخشد، کافی بود به اخبار رادیو یا تلویزیون استناد می‌کرد، اما این روزها به نظر می‌رسد دیگر این رسانه‌ها نه‌تنها جایگاه سابق خود را ندارند، بلکه روزبه‌روز از قدر و قیمتشان نزد عموم کاسته می‌شود؛ موضوعی که آمارها نیز آن را تایید می‌کنند.
مواقع زيادي شده كه عملكرد صدا و سيما در برخي برنامه‌هايش به خصوص برنامه‌هاي سياسي، موجب انتقادات و مذمت افكار عمومي قرار گرفته است. در سال‌هاي اخير، برنامه‌هاي سياسي اين سازمان، خواه طنز باشد و خواه جدي و مستند، به وضوح به طرف جبهه‌اي از تندروهاي سياسي غش كرده است.
از برنامه‌هاي گفت‌وگومحور گرفته تا برنامه‌هايي كه به عنوان طنز معرفي مي‌شوند، برخي چهره‌هايي كه در آن به عنوان مجري حضور دارند، مشخصا ديدگاه‌هايي نزديك به تندروهايي مانند جبهه پايداري دارند.
شايد بحث ريزش مخاطبان صداوسيما بحث جديدي نباشد و در دوره‌هاي گوناگون اين موضوع مطرح مي‌شده، اما در دوره اخير و پس از آغاز به كار پيمان جبلي و قائم‌مقامش وحيد جليلي، روند اين ريزش بيشتر از قبل شده است؛ جهت‌گيري خبرهاي پخش‌شده از صدا و سيما گوياي آن است كه تسلط گروه‌هاي تندرو بر بخش‌هاي مختلف صدا و سيما، بيش از قبل شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :