19 دی: نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه هیچ گونه منع قانونی برای حضور زنان و غیر روحانیون در خبرگان رهبری وجود ندارد، گفت: تقوا، حسن شهرت، دیانت، سیاست، مدیریت و سطح علمی از جمله شرایط نامزدی در این مجلس است.
آیت الله محمود محمدی عراقی نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری امروز - یکشنبه ۲۹ بهمن ماه - با حضور در نمایشگاه رسانه های ایران از غرفه سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی بازدید کرد و به سوالات خبرنگاران این رسانه پاسخ داد.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره اینکه برخی سوال می‌کنند که آیا مجلس خبرگان مخصوص روحانیون است و شخص دیگری می‌پرسد آیا مجلس خبرگان، مخصوص آقایان است، توضیح داد: براساس قانون اساسی و مجلس خبرگان و آیین‌نامه خبرگان شرایطی مبنی بر تاکید بر مرد بودن و روحانی بودن ذکرنشده است.
وی افزود: شرایطی که برای نامزدی مجلس خبرگان رهبری ذکر شده به لحاظ علمی، تقوا، حسن شهرت، دیانت، سیاست، مدیریت است و این شرایط در هر کسی که وجود داشته باشد مرد و زن و روحانی و غیره روحانی بودن تفاوتی نمی‌کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: درباره غیر روحانی‌بودن این اتفاق افتاده است که به عنوان مثال یک استاد دانشگاه که استاد حقوق یا فقه یا استاد علوم دینی است می‌تواند با همان فرایندی که روحانیون شرایط را پشت سر می‌گذارند و عضو خبرگان می‌شوند در آزمون شرکت کرده و مراحل را طی کند.
آیت الله محمدی عراقی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در خبرگان غیرروحانی هم داریم اما با کمال تاسف باید بیان کنم که از خانم‌ها کسی را نداریم که به اعتقاد من این یک نقص و ایراد در مجلس خبرگان است.
وی ادامه داد: هیچ مانع قانونی هم در این راه وجود ندارد چراکه نیمی از جمعیت ما زنان هستند، بنابراین بهتر است که نماینده زنان از میان خود خانم‌ها در مجلس خبرگان باشد و امید است این اتفاق هر چه سریع‌تر بیفتد.
نامزد مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: یکی از مواردی که من دنبال می‌کنم و اگر بتوان اسم آن را یک برنامه گذاشت این است که کاری کنیم که هم حضور زنان و هم غیرروحانیون در مجلس خبرگان بیشتر شود.
  • نویسنده :
  • منبع :