19 دی: وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص اوضاع رفح به دبیر کل سازمان ملل متحد نامه نوشت.
متن نامه حسین امیرعبداللهیان خطاب به آنتونیو گوترش بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
۱۹ فوریه ۲۰۲۴
جناب آقای آنتونیو گوترش
دبیر کل سازمان ملل متحد
عالیجناب،
پیرو مکاتبات قبلی اینجانب در مورد تجاوز نسل‌کشی رژیم اشغالگر اسرائیل به نوار غزه، خود را موظف می‌دانم که بار دیگر مسئولیت سازمان ملل را در خصوص اقدام سریع و قاطعانه جهت توقف کشتار بیشتر مردم فلسطین برجسته نمایم.
شمار فراوان افراد بی‌گناه کشته و زخمی شده و همچنین شدت تخریب در غزه در طول ۴ ماه گذشته ناشی از حملات بی‌وقفه به غزه، مدرک مشهودی از توطئه از پیش برنامه‌ریزی‌شده برای نابودی یک ملت، ازجمله از طریق اخراج اجباری آنها از فلسطین اشغالی است. تا تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۲۴، نزدیک به ۳۰۰۰۰ فلسطینی، که اکثر آنها کودکان و زنان خردسال هستند، به طرز وحشیانه‌ای کشته‌شده، درحالی‌که بیش از ۷۰۰۰  نفر در زیر ساختمان‌های فروریخته مدفون مانده و بیش از ۶۰۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند. انتقام نسل‌کشی گونه اسرائیل به هیچ‌کس که در فلسطین اشغالی زندگی می‌کند رحم نکرده، زیرا بیش از ۸۵ روزنامه‌نگار و بیش از ۱۳۵ امدادگر آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک نیز به‌طور وحشیانه هدف قرارگرفته‌اند.
رژیم اشغالگر با محروم کردن عامدانه مردم غزه از غذا، آب، کمک‌های بشردوستانه و دیگر منابع ضروری و غیرقابل زندگی نمودن غزه جهت بیرون راندن فلسطینی‌ها از غزه، عملیات نظامی کورکورانه خود را با کارزار قحطی بی‌رحمانه ترکیب کرده است. به‌سختی می‌توان این عمل را چیزی جز «نسل‌کشی» توصیف نمود.
عالیجناب،
افزون بر ۱.۵ میلیون نفر که بیشتر آنها آواره شده‌اند، در حال حاضر در شهر کوچک رفح در جنوب حضور دارند. همان‌طور که اخیراً به‌درستی گفتید: "حمله همه‌جانبه به این شهر برای ۱.۵ میلیون غیرنظامی فلسطینی که در همین حال نیز در آستانه بقا هستند، ویرانگر خواهد بود."
جامعه بین‌المللی نباید اجازه دهد چنین قتل‌عامی رخ دهد. هرگونه حمله نظامی به رفح بدون شک مرحله دیگری از نسل‌کشی ملت فلسطین توسط اسرائیل خواهد بود. ضروری است که سیستم سازمان ملل در این مقطع حساس به وظایف خود عمل نموده و از جنایات گسترده بیشتر علیه فلسطینیانی که به رفح پناه برده‌اند، جلوگیری کند.
همان‌طور که دفتر کمیته اعمال حقوق تخطی ناپذیر مردم فلسطین ذیل مجمع عمومی در بیانیه مطبوعاتی خود در ۱۴ فوریه هشدار داد، هرگونه تهاجم نظامی به رفح "جان تعداد بی‌شماری از غیرنظامیان را که بسیاری از آنها زن و حدود نفر هستند و تعداد تخمینی ۶۰۰۰۰۰ کودکانی که قبلاً چندین بار آواره شده‌اند، به خطر انداخته" و همچنین "دستور دادگاه مورخ ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ صادرشده در چارچوب کنوانسیون نسل‌کشی را نقض می‌کند."
سیستم سازمان ملل متحد و جامعه بین‌الملل باید برای توقف فوری و دائمی جنایات علیه فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری و همچنین پایان فوری آوارگی اجباری مردم فلسطین و دسترسی بدون مانع آنها به کمک‌های بشردوستانه، به‌طور متحد عمل نماید.
همه دولت‌ها از نظر قانونی و اخلاقی موظف به توقف و جلوگیری از نسل‌کشی ملت فلسطین هستند. سازمان ملل متحد باید از تمامی کشورهای عضو خود بخواهد که از همکاری با رژیم متجاوز اشغالگر که به‌منزله همدستی آنها در ارتکاب جدی‌ترین جنایات بین‌المللی و مستلزم مسئولیت بین‌المللی آنها است، خودداری کنند.
عالیجناب، لطفاً احترامات فائقه را پذیرا باشید.
حسین امیرعبداللهیان
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
  • نویسنده :
  • منبع :