19 دی: وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگویی با تاکید بر این که بیش از هر زمان دیگری به آتش‌بس در غزه و متوقف کردن رنج انسانی در آن نیاز است، گفت که ریاض بدون متوقف شدن جنگ غزه و به رسمیت شناختن کشور فلسطین، نمی‌تواند عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را بررسی کند.
«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با فرانس‌۲۴ در پاسخ به این که با وجود عدم تمایل نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به موضوع تشکیل کشور فلسطین، آیا روند عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی همچنان به گفته آمریکا، در جریان است، گفت: ما به وضوح در بیانیه‌های رسمی و به دوستان آمریکایی خود گفته‌ایم که مسیر به رسمیت شناختن(اسراییل) مستلزم دو چیز است؛ پایان دادن به جنگ غزه و خروج تمام نیروهای اسراییلی و مسیری به سمت تشکیل کشور فلسطین. ما بدون این دو، حتی نمی‌توانیم این موضوع را بررسی کنیم. این چیزی است که همه با آن موافقند و بیش از هر چیزی، به نفع اسراییل است که برای همکاری با همسایگانش تمایل داشته باشد و این تنها از طریق تشکیل کشور فلسطین ممکن است.
بن فرحان در پاسخ به این که آیا تعهدی سیاسی از جانب رژیم صهیونیستی برای به رسمت شناختن کشور فلسطین برای عادی‌سازی روابط عربستن سعودی با آن کافی خواهد بود، گفت: این یک پیش‌شرط است اما کافی نیست، چراکه به مسیری هموار برای تشکیل کشور فلسطین نیاز داریم و موضوع فقط یک تعهد سیاسی نیست.
او در بخشی از این گفت‌وگو در پاسخ به این که آیا نگران گسترش درگیری‌ها در منطقه در پی تداوم جنگ غزه است، گفت: مسلما نگرانیم. می‌خواهیم از درگیری‌های منطقه‌ای پرهیز کنیم و به همین دلیل است که در دیپلماسی منطقه‌ای فعال بوده‌ایم اما مسلما، هرچه جنگ غزه طولانی‌تر شود، خطر اشتباه محاسباتی و گسترش تنش‌ها افزایش پیدا می‌کند، بنابراین باید به هر قیمتی از آن جلوگیری کنیم.
بن فرحان درباره رایزنی با ایران در این باره گفت: ما مسلما با همسایه‌مان ایران نیز در این باره گفت‌وگو می‌کنیم و پیاممان همین است که باید در هر حال، از گسترش تنش‌ها جلوگیری کرد.
وزیر امور خارجه عربستان سعودی در پاسخ به سوال خبرنگار فرانس‌۲۴ مبنی بر این که پاسخ ایران در این باره به عربستان سعودی چیست، گفت: من فکر نمی‌کنم که ایران به دنبال جنگی گسترده‌تر باشد. چنین احساسی ندارم.
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا با توجه به تحولات دریای سرخ  که با حملات انصارالله یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و متحدان آن، از جمله آمریکا و انگلیس در پاسخ به حمایت‌های آن‌ها از جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی و حملات تقابلی آمریکا و انگلیس همراه بود، آیا تلاش‌ها برای توافق صلح عربستان سعودی با یمن متوقف شده و معاهده صلح کنار گذاشته شده است، بیان کرد: این معاهده کنار گذاشته نشده. ما، مطلقا، نسبت به نقشه راه تعیین‌شده از سوی سازمان ملل متعهدیم و آماده‌ایم در اولین فرصت آن را امضا کنیم و فکر می‌کنم به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به تکمیل آن نزدیک هستیم و قصد داریم به راهان مسیر صلح در یمن ادامه دهیم.
  • نویسنده :
  • منبع :