بهشتی‌پور گفت: افرادی که در طرف مقابل آقای ظریف هستند، به دلیل محبوبیت ایشان نگران شده و به او حمله می‌کنند. ایشان یک سرمایه است و باید از این سرمایه در عرصه سیاست‌خارجی استفاده کنیم.

حملات به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی توسط تندروها شدت گرفته است، تا جایی که حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، در مطلبی تند ظریف را مورد هجمه قرار داده بود. 

حملات اخیر تندروها به ظریف با واکنش‌هایی روبه‌رو شد و محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در دولت دوازدهم، به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: حمله به ظریف به این باز می گردد که افرادی که سال ۹۸ به مجلس رفتند و آنجا را گرفتند، قول‌هایی دادند و بعد هم در انتخابات سال ۱۴۰۰ در مورد مسائل سیاست خارجی و اقتصادی وعده‌هایی دادند اما اتفاقی که الان افتاده این است که هیچ‌کدام از این قول‌ها عملی نشده، شرایط اقتصادی سخت‌تر شده، سفره‌های مردم کوچک‌تر شده و گرفتاری آنها بیشتر شده است، لذا تندروها به دنبال فرافکنی هستند.

جریان فکری نزدیک به ظریف اعتقاد دارد باید در انتخابات شرکت کرد

در همین راستا، حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره تخریب‌ها علیه محمدجواد ظریف گفت: نزدیک انتخابات است و با وجود اینکه آقای ظریف کاندیدا نشده است اما به دلیل مسائل انتخاباتی او را می‌کوبند که جریان فکری نزدیک به ایشان را از میدان به در کرده باشند. جریان فکری نزدیک به آقای ظریف، اعتقاد دارد که علی‌رغم همه شرایط باید در انتخابات شرکت کرد. 

وی گفت: یک مسئله دیگر هم که قبلا به آن اشاره کرده بودم، این است که شخصیت‌های بزرگی مانند آقای ظریف به عنوان شخصیت دانشگاهی، نظریه‌پرداز و تاثیرگذار در مسائل سیاست‌خارجی بهتر است، وارد کنشگری و جریان‌های سیاسی داخل کشور نشود. متاسفانه وقتی ایشان در همایش حزب کارگزاران سازندگی یا سایر نشست‌های سیاسی شرکت می‌کند خود به خود برای ایشان تبعات ایجاد می‌شود. 

متاسفم که به‌ بهانه‌های مختلف به آقای ظریف حمله می‌شود

بهشتی‌پور با اشاره به محبوبیت وزیر پیشین امور خارجه گفت: افرادی که در طرف مقابل آقای ظریف هستند، به دلیل محبوبیت ایشان نگران شده و به او حمله می‌کنند. ایشان یک سرمایه است و باید از این سرمایه در عرصه سیاست‌خارجی استفاده کنیم نه در جریان‌های سیاسی داخل کشور. متاسفم که به‌ بهانه‌های مختلف به آقای ظریف حمله می‌شود زیرا این حمله عملا به یک سرمایه‌ ملی می‌شود و ایشان می‌تواند در عرصه سیاست‌خارجی، نظریه‌پردازی و حضور در دیپلماسی و پیش‌برد اهداف آن موثر باشد. 

این تحلیلگر مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که این حملات از سوی چه طیفی مدیریت می‌شود؛ گفت: از طیف اصولگرایان هستند، زمانی که آقای ظریف در مجامع اصلاح‌طلبان یا کارگزاران و نشست‌های انتخاباتی آنان شرکت می‌کند؛ اصولگرایان از طیف‌های مختلف مانند جبهه پایدای به ایشان حمله می‌کنند. هدف آنان حذف سیاسی است و به دلیل حضور جناح طرفدار آقای ظریف در انتخابات، می‌خواهند آنان را تضعیف کنند. 

حرف های ظریف نافی همکاری با چین و روسیه نیست اما...

وی با اشاره به حملات به ظریف بخاطر انتقادات او از کارشکنی‌های روسیه، بیان کرد: منطق آقای ظریف، منطق جامع و فراگیر برای ابعاد مختلف مشکلات از جمله موضوع روسیه است. یعنی آقای ظریف می‌گوید ما به عملکرد روسیه انتقاد داشته و کدهای آن را بیان می‌کند اما نمی‌گوید که نمی‌توانیم با کشوری مانند روسیه همکاری داشته باشیم.حرف های آقای ظریف نافی همکاری با چین و روسیه نیست اما انتقادات صریح و کدهای روشنی از عملکرد روسیه در ذیل برجام می‌آورد. 

بهشتی‌پور گفت: آقای ظریف مخالف رابطه داشتن با روسیه نیست بلکه مخالف این است که تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد چین یا روسیه بگذاریم. آقای ظریف می‌گوید که ما به عنوان کشور ایران باید بتوانیم با همه کشورها رابطه نزدیک داشته باشیم تا بتوانیم سیاست، امنیت و منافع ملی خودمان را پیش ببریم. 

وی با بیان اینکه با این ارزیابی موافق نیستم که طرف مقابل آقای ظریف، به‌خاطر کدهای روشن ایشان از بدعهدی روسیه، حمله و تخریب می‌کنند؛ گفت: آنان کلا با نظریه‌های آقای ظریف در شرایط مختلف، مخالف هستند. آقای ظریف شخصیت محبوب بسیاری از افراد در جریان روشنفکری است که منافع ملی کشور را دنبال می‌کنند. با تخریب آقای ظریف می‌خواهند نزدیکان ایشان را از میدان به در کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :