19 دی: رئیس انجمن ملی خرمای ایران، گفت: قیمت هر کیلوگرم خرما مضافتی درجه یک درب سردخانه در آستانه ماه مبارک رمضان ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان خواهد بود که در مقایسه با سال قبل ۱۲ الی ۱۳ درصد افزایش قیمت دارد.
محسن رشیدفرخی رئیس انجمن ملی خرمای ایران اظهار کرد: ایران بعد از مصر با تولید یک میلیون و 300 هزار تن خرما، دومین تولیدکننده این محصول در جهان است و 100 هزار تن خرما از کشور عربستان بیشتر تولید داریم.
وی افزود: با توجه به کمبود منابع آبی کشور به دنبال افزایش سطح زیرکشت این محصول نیستیم اما میزان بهره‌وری افزایش خواهد یافت؛ افزایش سطح زیر کشت پسته تجربه‌های تلخی در ارتباط با کمبود منابع آبی و ایجاد تنش در بازار داشت.
رئیس انجمن ملی خرمای ایران، ادامه داد: 70 درصد خرمای تولیدی کشور به مصرف داخل رسیده و مابقی آن صادر می‌شود. بطوریکه در سال گذشته نزدیک به نیم میلیارد دلار صادرات داشتیم.
رشید فرخی تصریح کرد‌: امیدواریم تا 5 سال آینده صادرات خرمای ایران به یک میلیارد دلار افزایش پیدا کند که البته در این ارتباط محدودیت‌هایی نیز وجود دارد.
وی گفت: اخیرا ستاد بازار بابت تنظیم بازار خرمای داخلی تعرفه صادرات خرما را 50 درصد افزایش داد.
رئیس انجمن ملی خرمای ایران اظهار کرد: نیمی از صادرات خرما در ایام ماه رمضان صورت می‌گیرد و افزایش 50 درصدی تعرفه منجر به توقف صادرات این محصول خواهد شد و عملا صادرکنندگان نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند و کشاورزان نیز از مزیت‌های صادرات محروم خواهند شد.
رشید فرخی با بیان اینکه 50 درصد خرمای تولیدی از سال قبل در انبارها قرار دارد، افزود: حدود 25 درصد از این خرما برای ایام ماه مبارک رمضان کفایت می‌کند و برنامه‌ریزی شده بود که مابقی آن صادرات شود اما با افزایش تعرفه با مشکل مواجه شد.
وی بیان کرد: تا گرم شدن هوا مصرف این محصول پایین می‌آید و از طرفی به زودی نیز محصول جدید به بازار وارد می‌شود که منجر به باقیمانده تولیدات کشاورزان روی دستشان خواهدشد.
افزایش 13 درصدی قیمت خرمای ماه رمضان در مقایسه با سال گذشته
رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: در سال جاری 210 میلیون دلار صادرات خرما وجود داشته است که توقف یکباره صادرات منجر به بی‌اعتمادی بازارهای صادراتی به محصولات صادراتی ایران خواهد شد و راحت‌ترین کار برای تنظیم بازار آن است که به یک باره جلوی صادرات را گرفت در حالیکه می‌توانستیم مانند سال گذشته قیمت این محصول را تنظیم کنیم.
رشید فرخی در پاسخ به سوال تسنیم، تصریح کرد: خرمای مضافتی درجه یک اکنون درب سردخانه کیلویی 80 تا 85 هزار تومان به فروش می‌رسد این در حالیست که نرخ آن در سال گذشته کیلویی 70 هزار تومان بود و قیمت خرما در سال جاری تنها با حدود 12 تا 13 درصد افزایش داشته که حتی به سطح تورم موجود در جامعه نیز نمی‌رسد.
وی اضافه کرد: قیمت هر کیلوگرم خرمای کبکاب نیز در سال جاری حدود 45 تا 50 هزار تومان است که قیمت آن در سال گذشته نیز همین حدود بود.
عرضه مستقیم خرما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین
رئیس انجمن ملی خرمای ایران ادامه داد: عرضه مستقیم خرما امسال در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار قبل از شروع ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد.
رشید فرخی یادآور شد که محدودیت در صادرات خرما نمی‌تواند تاثیر زیادی در تنظیم بازار داخلی داشته باشد اما تولیدکنندگان خرما در کشور را با مشکل مواجه می‌کند.
وی تصریح کرد: اقتصاد 6 استان کشور به تولید خرما وابسته است و هفتصد هزار نفر تولیدکننده مرتبط با خرما در کشور وجود دارد.
رئیس انجمن ملی خرمای ایران درباره بازارهای صادراتی خرما گفت: علاوه بر کشورهای همسایه و مسلمان، این محصول به بازارهای جدیدی از جمله اتحادیه کشورهای CIF،‌ هند و بخشی از اروپا صادر می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :