19 دی: مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس به سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد دلاری در منطقه ویژه پارس اشاره کرد و گفت: اکنون ۲۶ طرح با سرمایه یک میلیارد دلار در منطقه پارس جنوبی در حال اجرا است.
سخاوت اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به دسیسه‌های دشمنان اظهار داشت: از زمان پیروزی انقلاب تاکنون دشمنان لحظه‌ای دست از سنگ‌اندازی و توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران بر نداشتند.
کمپرسورها را از روی دریا برگشت دادند
وی با بیان اینکه پارس جنوبی بین کشورمان و قطر مشترک است، افزود: شرایط کشور قطر به‌گونه‌ای بود که اکثر کشورهای دنیا توانستند با آن همکاری کنند اما کشورمان بلافاصله پس از راه‌اندازی این میدان دچار تحریم‌های ظالمانه شده به‌گونه‌ای که حتی کمپرسورهایی که خریداری شده بود را از روی دریا برگشت دادند.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس با بیان این که به لطف الهی رزمندگان جبهه اقتصادی با همان انگیزه و ایثارگری دوران جنگ فعالیت ‌را ادامه دادند خاطرنشان کرد: درحالی متخصصین و مهندسان داخلی توانستند 14 پالایشگاه و 24 فاز ایجاد کنند که بیشتر حتی یک متر هم نمی‌توانستیم در دریا لوله‌گذاری کنیم.
73 درصد پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی‌ ایرانی است
وی به احداث پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی‌ به عنوان تأسیسات ایرانی اشاره کرد و گفت: 73 درصد پالایشگاه فاز 14 توسط متخصصین داخلی احداث شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس با بیان اینکه اکنون بیش از قطر از میدان مشترک گاز برداشت می‌شود افزود: در حال حاضر برداشت ایران از میدان مشترک پارس جنوبی روزانه حدود 710 میلیون مترمکعب است درحالی که شریک ما حدود 650 میلیون متر مکعب برداشت می‌کند.
اسدی به سرمایه‌گذاری 150 میلیارد دلاری در منطقه ویژه پارس اشاره کرد و گفت: امروز در فشارافزایی چاه‌ها متخصصین ایرانی کارها را به پیش می‌برند.
تولید روزانه 700 میلیون متر مکعب گاز در منطقه ویژه پارس
وی با بیان اینکه بین 70 تا 75 درصد از گاز کشور در این منطقه تولید می‌شود، افزود: این خدمت بزرگی است که نظام جمهوری اسلامی به مردم می‌کند و باید خداوند را شاکر باشیم.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس با بیان این که باید قدر این نعمت را بدانیم، ابراز داشت: برای ذره به ذره گازی که مصرف می‌شود نظام جمهوری اسلامی 100 برابر پولی که پرداخت می‌کند هزینه می‌شود.
وی هزینه احداث یک فاز پالایشگاه را حدود 6 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: در حال حاضر روزانه 700 میلیون متر مکعب گاز تولید و 700 هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌شود.
48 درصد تولید پتروشیمی کشور در منطقه ویژه پارس است
اسدی با بیان این که خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس که 40 درصد بنزین کشور را تولید می‌کند از این منطقه تأمین می‌شود، افزود: 48 درصد تولید پتروشیمی کشور در منطقه ویژه پارس است.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس با بیان این که 26 طرح با سرمایه یک میلیارد دلار در این منطقه در حال اجراست اظهار داشت: امروز جمهوری اسلامی در حال تولید ارزش افزوده است.
39 سکوی فعال نفتی در دریا داریم
اسدی درآمد کل ارزی مناطق آزاد و ویژه کشور در سال گذشته را 18 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: از این میزان 12.5 میلیارد دلار فقط از منطقه ویژه پارس بوده است.
وی باتأکید بر صرفه‌جویی و مصرف بهینه گاز گفت: تمام این فعالیت‌ها با لطف خدا، سرمایه‌گذاری نظام و ایثارگری همکاران ما در صنعت نفت و گاز شکل گرفته است بنابراین باید قدر این مجاهدت‌ها را بدانیم.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس این منطقه را بزرگ‌ترین منطقه ویژه کشور دانست و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 39 سکوی فعال در دریا، 14 پالایشگاه در خشکی و 22 پتروشیمی در حال تولید در این منطقه داریم.
ساخت 26 پترو پالایشگاه و پتروشیمی در پارس جنوبی
اسدی از ساخت 26 پترو پالایشگاه و پتروشیمی در منطقه ویژه پارس جنوبی خبر داد و اضافه کرد: تمام این پیشرفت‌ها در حالی است که ما قبل از انقلاب توان ساخت حتی یک پالایشگاه هم نداشتیم.
وی با بیان اینکه امروز بیش از 50 پالایشگاه در حال فعالیت یا در ساخت توسط فرزندان ایران اداره می‌شود، اظهار داشت: باید این پیشرفت‌ها را قدر دانسته و به آنها افتخار کنیم.
  • نویسنده :
  • منبع :