19 دی: ایالات متحده آمریکا بار دیگر قطعنامه پیشنهادی برقراری آتش بس فوری در غزه را که این بار از سوی الجزایر به نمایندگی از کشورهای گروه عربی در سازمان ملل ارائه شده بود، برغم کسب ۱۳ رای مثبت اعضای این شورا، وتو کرد.

ایالات متحده آمریکا در نشست روز سه شنبه به وقت محلی برابر با ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ (اول اسفندماه ۱۴۰۲) پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر را وتو کرد که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه بود که باید توسط همه طرف ها رعایت شود. 

این قطعنامه ۱۳ رای مثبت شورای ۱۵ عضوی امنیت را کسب کرد اما آمریکا با مخالفت با آن، موجب تصویب نشدن آن یا همان وتوی قطعنامه شد. انگلیس دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رای ممتنع داد.

این سومین باری است که قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس در غزه از سوی آمریکا وتو می شود. یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیاز به ۹ رای بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم این شورا (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) دارد.

الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل: جان فلسطینیان مهم است 

عمار بنجاما، سفیر و نماینده الجزایر در سازمان ملل پیش از رای گیری درباره قطعنامه پیشنهادی کشورش گفت که خواستار آتش‌بس، کمک‌های بشردوستانه بدون مانع و پایبندی به دستورات دادگاه لاهه در جلوگیری از نسل‌کشی احتمالی در غزه است. 

وی گفت: ما ادعا می کنیم که سکوت گزینه مناسبی نیست. اعضای شورای امنیت مسئولیت دارند به اقداماتی که حامی صلح و امنیت بین المللی است رای دهند. «رای مثبت به این پیش نویس قطعنامه حمایت از حق زندگی فلسطینیان است. برعکس، مخالفت با آن به معنای تایید خشونت وحشیانه و مجازات دسته جمعی تحمیل شده به فلسطینیان است

وی ادامه داد: رد این پیشنهاد به منزله «تایید گرسنگی به عنوان وسیله ای برای جنگ علیه صدها هزار فلسطینی» است. 

سفیر الجزایر در سازمان ملل سپس گفت: «ما باید از خود بپرسیم، چند انسان بیگناه دیگر باید قربانی شوند تا شورا آتش بس را ضروری بداند؟ جان فلسطینیان مهم است. هر کدام ما در مورد موضع خود در این فصل غم انگیز تاریخ تصمیم می گیریم 

نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل ادامه داد: شورای امنیت نمی تواند در برابر درخواست آتش بس در غزه منفعل باشد.

دفاع سفیر آمریکا از وتوی قطعنامه آتش بس فوری در غزه 

اما لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل به رغم وتوی قطعنامه های آتش بس از سوی کشورش مدعی شد: "غیر نظامیان باید محافظت شوند و به کمک های بشردوستانه دسترسی داشته باشند."

سفیر آمریکا مطالبی از قطعنامه جایگزین آمریکا را مطرح کرد که به صراحت اقدامات حماس را محکوم می کند و ادعا کرد که شورای امنیت نیز ‌در محکوم‌ کردن حماس منفعت دارد و هیچ تلاشی برای "پوشش" خشونت طولانی رفح ندارد. 

گرینفیلد گفت که آمریکا با قطعنامه پیشنهادی الجزایر مخالف است، زیرا تلاش ها برای دستیابی به یک توافق آزادی گروگان ها شامل آتش بس در غزه را مختل می کند. 

چین: وتوی آمریکا پیام اشتباه ارسال می کند 

ژانگ جون، سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل نیز گفت که «تنها با خاموش کردن شعله‌های جنگ در غزه می‌توانیم ازتنش در سراسر منطقه جلوگیری کنیم 

سفیر چین در سازمان ملل، «صداقت  الجزایر» را ستود و گفت: رای گیری اخیر «ناامیدی و نارضایتی» بوجود آورده است. وتوی آمریکا بار دیگر "پیام اشتباهی را ارسال می کند" و اجماع شورا را تضعیف می کند.

نماینده چین با اشاره به مسئولیت حقوقی، اخلاقی و سیاسی برای برقراری آتش بس، تاکید کرد که اسرائیل باید هر طرحی برای حمله زمینی به رفح را کنار بگذارد.

واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز گفت: "هدف مشترک  اعضا در توقف خونریزی در اسرع وقت است". 

نماینده فرانسه نیز با حمایت از آمریکا گفت که «غیرقابل درک» نیست که چرا شورای امنیت مستقیماً حملات حماس را محکوم نکرده است، اما حمله جدید اسرائیل به غزه نباید انجام شود. 

نیکلاس دو ریویر، سفیر و نماینده دائم فرانسه گفت: «تنها راه کار دو کشوری احتمالاً می تواند نیازهای امنیتی اسرائیل و مردم اسرائیل و همچنین آرزوهای مشروع فلسطینی ها برای تشکیل کشور را برآورده کند. 

باربارا وودوارد، نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل نیز در سخنانی با حمایت از مواضع آمریکا و برغم آنکه به قطعنامه پیشنهادی الجزایر رای ممتنع داد، گفت: "ما خواستار تعلیق فوری درگیری هستیم." 

گیلعاد اردان سفیر و نماینده اسرائیل در سازمان ملل نیز در سخنانی مدعی شد: واژه آتش‌بس به گونه‌ای مطرح می‌شود که گویی راه‌حل جادویی برای همه مشکلات منطقه است. آتش‌بس تنها به بقای حماس می انجامد. 

ریاض منصور سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل نیز وتوی آمریکا درباره قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را «بی‌ملاحظه و خطرناک» خواند و گفت: پیامی که امروز با این وتو به اسرائیل داده شد،  این است که می‌تواند به کشتار ادامه دهد. 

گروه نمایندگان کشورهای عربی در سازمان ملل متحد پیش از این گفته بود: شورای امنیت سازمان ملل باید [در این زمینه] فوراً اقدام کند زیرا نمی‌تواند گوش‌های خود را در برابر مطالبات جامعه جهانی و افکار عمومی جهانی که خواستار آتش‌بس در غزه هستند، ببندد. 

گروه نمایندگان کشورهای عربی در سازمان ملل با اشاره به احتمال انجام یک حمله نظامی زمینی قریب الوقوع توسط رژیم اشغالگر اسرائیل علیه شهر رفح در جنوب غزه، در بیانیه خود اضافه کردند:‌ قابل اغراق نیست که این تصمیم مقامات رژیم اسرائیل تهدید جدی علیه یک منطقه پرجمعیت است که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در آن به سرمی برند و ممکن است عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. 

همزمان، منابع خبری و دیپلماتیک روز گذشته اعلام کردند که ایالات متحده آمریکا پیش نویس قطعنامه جدیدی را شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده است که خواستار آتش بس موقت در جنگ اسرائیل و غزه و مخالفت با حمله زمینی رژیم اسرائیل به رفح در جنوب غزه است. 

این منابع روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کردند: واشنگتن با آتش بس در هر اقدام سازمان ملل در مورد جنگ اسرائیل مخالف بوده است، اما متن پیش نویس ایالات متحده آمریکا، همان لحنی است است که جو بایدن رئیس جمهور این کشور هفته گذشته در گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از آن استفاده کرده است. 

بر اساس اعلام منابع خبری، در متن پیش نویس ایالات متحده آمده است که «در شرایط کنونی یک حمله زمینی بزرگ به رفح، منجر به آسیب بیشتر به غیرنظامیان و جابجایی بیشتر آنها از جمله به طور بالقوه به کشورهای همسایه خواهد شد». 

پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده آمریکا می‌گوید که چنین اقدامی «پیامدهای جدی برای صلح و امنیت منطقه خواهد داشت و تاکید می‌کند که چنین حمله زمینی بزرگی در شرایط کنونی نباید انجام شود 

اسرائیل قصد دارد به رفح حمله کند، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی از ۲.۳ میلیون فلسطینی در غزه در آنجا سرپناه گرفته اند و این نگرانی بین‌المللی را برانگیخته است که چنین اقدامی به شدت بحران انسانی در غزه را وخیم تر می‌کند. 

هنوز مشخص نیست که پیش نویس این قطعنامه چه زمانی در شورای ۱۵ عضوی امنیت به رای گذاشته می شود. یک قطعنامه برای تصویب حداقل به ۹ رأی موافق و بدون وتوی ایالات متحده آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل نیاز دارد. 

ایالات متحده آمریکا این متن را پس از آن ارائه کرد که الجزایر خواستار رای گیری در مورد پیش نویس قطعنامه خود در روز سه شنبه شورای امنیت شد که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در جنگ اسرائیل است.

  • نویسنده :
  • منبع :