19 دی: دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی گفت: آخرین جبهه‌ای که تا این لحظه فعالیت آن به اطلاع کمیسیون رسیده، جبهه صبح ایران است که از مجموع ۵ حزب تشکیل شده که شامل ۳ حزب ملی و دو حزب استانی است.
عبدالله مرادی در گفتگو با خبرنگار ایرنا درباره احزاب دارای پروانه فعالیت در کشور گفت: مجموعه تعداد احزابی که دارای پروانه فعالیت قانونی هستند و طبق ماده ۸ قانون وارد فعالیت شدند، ۱۰۵ حزب است که ۷۴ حزب ملی است.
سخنگوی کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی با اشاره به انتشار بیانیه روزنه اظهار کرد: بررسی‌ها و برآوردهای مختلفی وجود دارد نشان دهنده این است که تغییرات در عمده استان‌ها و فضای رقابتی ایجاد شده است. فهرست‌های اصلاحاتی و اعتدالی وجود دارد و هم اصولگراها و تقریباً این ترکیب در همه حوزه‌های انتخابیه دیده می‌شود. ممکن است در فضای سیاسی تعابیر دیگری اتفاق بیفتد. ولی آنچه که از خروجی بررسی‌های شورای نگهبان به دست آمد، فضای رقابتی است که میدان را برای همه گروه‌ها از جمله اصلاح طلب‌ها باز کرده است.
مرادی همچنین درباره قانونی بودن فعالیت آذر منصوری به عنوان رئیس جبهه اصلاحات در بررسی‌های جدید گفت: ما نتیجه بررسی کمیسیون را به اطلاع حزب اتحاد ملت ابلاغ کرد خود حزب می‌تواند آن را رسانه‌ای کند.
مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور افزود: ما این روزها نشست‌های خوبی را در حوزه دانشگاهی‌ها داشتیم. این نشست‌ها در دانشگاه‌های تربیت مدرس و دانشگاه شریف برگزار شد که البته اعضای هیأت نظارت نمایندگان وزیر در دانشگاه‌های مختلف به صورت وبیناری در این نشست حضور داشتند.
مرادی ادامه داد: در این نشست‌ها تاکید شد که فضای دانشگاه‌ها فضای خوبی به جهت افزایش مشارکت است و برای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، مناظرات انتخاباتی و نشست‌های انتخاباتی در دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی شده است که می‌توان از پویایی دانشگاه‌ها استفاده کرد.
دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱۳۶ استاد دانشگاه داوطلب انتخابات هستند که صلاحیت آنها تایید شده و ۸ درصد از داوطلبان را تشکیل می‌دهند به اضافه آن، ۱۲ درصد از فرهنگیان مجموعا ۲۰ درصد می‌شود که نشان می‌دهد در حوزه مشارکت فرهیختگان و نخبگان فضای انتخابات هم رقابتی و هم نخبگانی است.
این مقام وزارت کشور خاطرنشان کرد: بررسی‌هایی که ما درباره حضور زنان در ادوار مختلف انتخابات به عنوان داوطلبان تایید صلاحیت شده، تقریباً یک حضور دارای فراز و نشیب بوده است. این دوره ما با ۱۲ درصد، بیشترین دوره‌ای را داریم که حضور بانوان در صحنه است. این حضور به طور میانگین یک درصد رشد داشته است که می‌تواند نشان دهنده فضای اجتماعی و ظرفیت سیاسی مناسب برای سوی بانوان در انتخابات باشد.
دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درباره تلاش برای افزایش مشارکت در انتخابات یازدهم اسفند اظهار کرد: وظیفه ما باز کردن فضا برای گروه‌های سیاسی است که اتفاق افتاده است. خود مجموعه‌های سیاسی فعال هستند و مجموعه خانه احزاب کمیته ویژه انتخابات تشکیل داده که احزاب مختلف در آن حضور دارند و چندین همایش برگزار شده است. یکی از این همایش‌ها در وزارت کشور بود که با استقبال خوبی هم از طرف گروه‌های سیاسی مواجه شد.
مرادی با اشاره به جلسه سران احزاب با رئیس جمهور گفت: با توجه به فضای بازی که دولت ایجاد کرده، خود احزاب در میدان رقابت حضور دارند و به تشریح برنامه‌های خود در این خصوص می‌پردازند.
  • نویسنده :
  • منبع :