19 دی: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه شورای امنیت برای توقف نسل‌کُشی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه گفت اقدام رژیم آمریکا در ممانعت از تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل مشتمل بر الزام رژیم صهیونیستی به پایان جنگ علیه غزه و کشتار شهروندان فلسطینی، بار دیگر بر جهانیان ثابت کرد که آمریکا نه تنها بخشی از راه حل بحران و فاجعه انسانی در غزه نیست، بلکه خود مهمترین عامل تداوم بحران و زمینه‌ساز گسترش آن در سطح منطقه است.
نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، شامگاه سه‌شنبه قطعنامه پیشنهادی الجزایر را که خواستار آتش‌بس فوری در غزه به دلایل بشردوستانه بود، وتو کرد؛ اقدامی که با واکنش منفی بسیاری از کشورها مواجه شده است.
«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل آمریکا را مسئول ممانعت از صدور قطعنامه آتش‌بس دانست و گفت «آنچه واشنگتن می‌خواهد این است که زمان بیشتری را برای عملیات نظامی اسرائیل بخرد و از رهبران آن در برابر پاسخگویی محافظت کند».
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه افزود «مواضع و اقدامات نسنجیده آمریکا در شورای امنیت و استفاده افراطی از حق وتو، نه فقط صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را با چالش جدی مواجه کرده بلکه هدف اصلی تشکیل سازمان ملل متحد و شورای امنیت را که همانا حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است، خدشه دار و اعتماد دولت‌ها و ملت‌ها به نقش سازمان ملل در محافظت از صلح و امنیت جهانی را تضعیف کرده است».
کنعانی گفت: «اقدام آمریکا در سه بار وتوی قطعنامه ارائه شده به شورای امنیت به‌منظور پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه، تایید واضحی بر ارزیابی دقیق جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران جاری در غزه است که آمریکا صحنه‌گردان اصلی این جنگ و مانع پایان نسل‌کُشی و کشتار کودکان و زنان فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری است».
آمریکا پیش از این ۲ بار قطعنامه پیشنهادی امارات برای آتش‌بس در غزه را وتو کرده بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: «ضروری است جامعه جهانی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و ممانعت از نسل‌کُشی آنان از پا ننشسته و مانع اقدامات یکجانبه آمریکا در گروگان گرفتن شورای امنیت سازمان ملل و به مخاطره افتادن صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی شوند».
  • نویسنده :
  • منبع :