معاون پارلمانی رییس جمهوری تاکید کرد:بیماری کرونا نباید به دستمایه ای برای تسویه حساب های سیاسی قرار گیرد و همه باید از انسجام ، وحدت و وفاق اجتماعی که در شرایط کنونی بوجود آمده مراقبت کنیم و این سرمایه ارزشمند را از بین نبریم.

حسینعلی امیری امروز شنبه در نشست ویدئوکنفرانس با استاندار و اعضای ستاد مدیریت و پیشگیری کرونا در استان کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: شرایط کنونی وقت تخطئه ، تهدید و متهم کردن همدیگر و پاسخگویی های سیاسی و قضایی نیست واین مسایل  نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه بر مشکلات نیز اضافه می کند.

وی یادآور شد: امروزه ویروس کرونا بسیاری از حوزه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی را نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهای جهان تحت تاثیر قرار داده و حتی بحران هایی را برای برخی کشورها ایجاد کرده است.

امیری تاکید کرد: برخی رئیس جمهور و ستاد ملی مدیریت کرونا را نسبت به تصمیم گیری ها و اعلام نظرهایی که در خصوص کنترل بیماری کرونا کرده اند و یا اینکه چرا همچون ووهان چین و یا برخی کشورهای اروپایی شرایط قرنطینه ای اعمال نکردند، متهم می کنند.

معاون رئیس جمهوری یادآور شد: البته پاسخ های همه این اظهارات مشخص هست زیرا جمهوری اسلامی نه آلمان هست و نه چین و نه بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر، نحوه برخورد و مدیریت کرونا در ایران تابع شرایط خاص و اقتضائات فرهنگی کشورمان است.

وی ابراز داشت: همه تصمیم ها و اعمال نظرهای رئیس جمهوری در ستاد ملی مدیریت کرونا، نظرات شخصی خود وی نیست بلکه برآیندی از نظرات مشورتی کارشناسان و متخصصان امر در حوزه های مختلف سلامت و درمان، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی است.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: هیچ کس به اندازه دکتر روحانی رئیس جمهوری و اسحاق جهانگیری معاون اول وی در میان اعضای هیات دولت دغدغه و حساسیت در خصوص موضوع بیماری کرونا را تاکنون نداشته اند.

امیری تاکید کرد: رئیس جمهوری بارها بصورت ویدوئوکنفرانس و تماس های تلفنی با استانداران و سایر اعضای ستاد های استانی کرونا و اعضای هیات دولت که معین استان ها هستند گزارش های روزانه در خصوص این بیماری را دریافت و مورد رصد دقیق قرار می دهند.

 امیری عنوان کرد: تاکنون نتیجه پیگیری ها و جلسات متعددی که رئیس جمهوری در خصوص بیماری کرونا تشکیل شده و گزارش هایی که از استان ها گرفته در حوزه های مختلف مفید و موثر بوده است.

وی یادآور شد: حمایت های دولت و وزارتخانه های مربوطه به اقشار ضعیف و کم درآمد، فعالان اقتصادی، واحدهای تولیدی و برخی شهروندانی که به نحوی در اثر بروز بیماری کرونا دچار آسیب شده اند از جمله نتایج مثبت این پیگیری ها و بررسی های رئیس جمهور می باشد.

 معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: کرونا یک ویروس ناشناخته هست و تاکنون هیچ کشوری هم نتوانسته دارویی اطمینان بخش برای درمان آن تجویز و یا تولید و توصیه کند.

امیر گفت: هر کشوری از جمله جمهوری اسلامی نیز بر اساس سیاستگذاری های خود و متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی به مقابله و کنترل این بیماری رفته است.

امیری بیان کرد: بر اساس آمار روزانه و رصد برخی کشورها در خصوص کنترل و مدیریت ویورس کرونا ، جمهوری اسلامی با وجود تحریم های ظالمانه  نسبت به سایر کشورها و بسیاری از مناطق مختلف جهان وضعیت مناسبت تر و امیدوارکننده ای دارد.

 امیری یادآور شد: بر اساس نگاه اعتقادی و سیاست های راهبردی دولت و نگاه به کرامت ذاتی انسان و منزلت اجتماعی در جمهوری اسلامی فارغ از قومیت، جنسیت، سن ، قبیله ،مذهب، جغرافیا و ملیت است و حتی برخی از بیماران بستری ناشی از کرونا در بیمارستان های کشورمان افرادی از سایر کشورهای مختلف است.

امیری عنوان کرد: برخی پروتوکل ها و اعلام نظرها حتی در مقیاس جهانی در خصوص بیماری کرونا تاکنون قابل تغییر و بررسی مجدد قرار گرفته است.

وی گفت: در اوایل بیماری کرونا سازمانی جهانی بهداشت به عنوان عالی ترین مرجع در حوزه بهداشت و سلامت جهان اعلام می کند که استفاده از ماسک برای مردم و افراد غیربیمار لازم نیست و بعد از مدتی و بررسی هایی که انجام داداند اعلام کردند که استفاده از ماسک برای مردم عادی نیز ضروری است و برای جلوگیری از این بیماری باید استفاده کنند.

امیری یادآور شد: همچنین سازمان جهانی بهداشت ابتدا اعلام کرد که ویروس کرونا تنها از طریق انسان انتقال و انتشار می یابد بعدها با بررسی های انجام شده اعلام کردند که این ویروس همچنین از طریق دام نیز قابل انتقال و انتشار به انسان هست.

وی افزود: در اوایل کارشناسان و محققان جهانی اعلام کردند که این ویروس از طریق هوا قابل انتقال نیست ولی کارشناسان و متخصصان امر در این زمینه و انتقال ویروس از طریق هوا هشدار داده اند.

وی گفت: بنابر این در خصوص برخی تصمیم گیری ها و نظرات و اعمال محدودیت ها و طرح های ملی نیز باید بررسی جامع، کارشناسانه و ارزیابی های دقیق کارشناسی بویژه در حوزه اجتماعی و اقناع سازی مردم به طور مرتب و دقیق انجام شود.

وی با بیان اینکه طرح ملی فاصله گذاری اجتماعی که با همراهی، همکاری و مشارکت خوب و فعال مردم در سراسر کشور روبرو شد ، گفت: این طرح جامع حاصل تدبیر، تلاش و نظرات مشورتی محققان، کارشناسان و متخصصان امر در حوزه های مختلف بوده است.

امیری تصریح کرد: رئیس جمهوری به طور مرتب با افراد و متخصصان امر در همه حوزه ها بویژه پزشکان متخصص در خصوص بیماری کرونا جلسات متعدد برگزار می کند و برآیند این نظرات مشورتی و همچنین اعمال نظر اعضای ستادملی کرونا را به عنوان یک تصمیم جامع و بر پایه کارشناسی به مردم اعلام می کند.

معاون رئیس جمهوری همچنین بسیج عمومی برای مقابله با بیماری کرونا را امروزه بهترین و بارزترین وجه مشارکت، همراهی و همکاری دوسویه مردم و مسئولان در سطح کشور دانست.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا