یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «چه کسی را انتخاب کنیم» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

انتخابات مجلس همواره یکی از مهمترین و حساس‌ترین انتخابات کشور است، چرا که با شکل‌گیری مجلس جدید تا حدودی مسیر حرکت کشور مشخص شده و اگر با همه الزامات و مقتضیات برگزار شود، می‌تواند سرنوشت یک کشور را تغییر دهد. هر چند برخی از مردم این نظر را دارند که شرکت کردن یا نکردنشان در انتخابات تغییری در وضعیت کنونی رقم نخواهد زد اما واقعیت آن است که انتخابات می‌تواند سرمنشأ تغییراتی در وضعیت زندگی و معیشت مردم باشد؛ البته به شرط‌ها و شروط‌ها.
دغدغه‌ای که این روزها ذهن فرهیختگان و دلسوزان جامعه ایران را با خود درگیر کرده این است که از میان نامزدهای مختلف انتخاباتی، چه کسانی قرار است به عنوان نماینده مردم در «مجلس شورای اسلامی» انتخاب شوند؛ به عبارتی قرار است تعیین سرنوشت یک ملت در متن حوادث بزرگ آینده به دست چه کسانی سپرده شود، همچنین حضور افراد مختلف در رقابت‌های انتخاباتی و شروع دوباره وعده‌های آن‌چنانی و ادعاهای هیجانی، اهمیت و ضرورت شناسایی شایستگی‌های موردنیاز نمایندگان مجلس را دوچندان می‌کند. بنا بر این مؤلفه‌های صداقت، ظلم ستیزی، قاطعیت، اخلاص، وظیفه شناسی، مسئولیت در برابر اختیارات نمایندگی، قدرت چانه زنی و آگاهی سیاسی همه مهم هستند.
ولی در این مقطع آنچه مهم‌تر است دو مؤلفه است. اول اینکه یک نماینده باید از جنس مردم باشد، اگر نماينده از جنس مردم نباشد، همواره اطراف کانون‌های قدرت و ثروت رفت و آمد می‌کند، برای اینکه مصالح شخصی خودش را تأمین کند. در نتیجه هرچه که مصالح کانون‌های قدرت و ثروت و پدر خوانده‌های لیست‌ها اقتضا کند این نماینده انجام می‌دهد و کاری به کار مردم ندارد؛ اما کسی که از جنس مردم باشد، دلش برای آنها می‌سوزد و مصالح آنها را در نظر می‌گیرد، اگر مصالح مردم با مصالح آن کانون‌ها در تضاد باشد، پا بر مصالح کانون‌های قدرت و ثروت می‌گذارد و از هیچ‌کس هراسی پیدا نکرده و مّر حق را دنبال می‌کند
دوم افراد داوطلب باید از تخصص لازم برخوردار باشند، چرا که قرار است با رفتن به مجلس در کمیسیون‌های تخصصی فعالیت کرده و برای حوزه‌های مختلف تصمیم‌گیری کنند و امروز از آنجایی که عمده چالش کشور، بحران‌های اقتصادی است که بر همه چیز سایه ‌افکنده است باید کسانی را راهی بهارستان و حتی پاستور کرد که هم دغدغه تغییر ریل‌گذاری‌های اقتصادی و جهت‌گیری‌ها را داشته باشند و هم از تجربه مدیریتی خیلی خوبی برای تأثیرگزاری برخوردار باشند.
  • نویسنده :
  • منبع :