19 دی: سازمان هواشناسی کشور نسبت به تداوم بارش‌ها و ماندگاری هوای سرد تا روز جمعه هشدار داد.
بر اساس هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی کشور، فعالیت سامانه بارشی سرد تا روز جمعه در کشور ادامه دارد که موجب بارش باران و برف، مه، در ارتفاعات و گردنه‌ها کولاک برف، احتمال بهمن، در مناطق جنوبی کشور رعد و برق، احتمال تگرگ، وزش باد شدید موقت و ماندگاری هوای سرد می‌شود.
فردا (سه‌شنبه) گستره فعالیت این سامانه، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کردستان، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، همدان، مرکزی، شمال شرق خوزستان، لرستان، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، قم، تهران، گیلان، مازندران و ارتفاعات استان‌های سمنان و گلستان را در بر می‌گیرد.
روز چهارشنبه گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، کرمانشاه، کردستان، لرستان، همدان، مرکزی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، شمال و شرق خوزستان، جنوب بوشهر، فارس، یزد، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، غرب و شمال سمنان و روز پنجشنبه شرق گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، نیمه شمالی فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، شرق خوزستان، لرستان، مرکزی، قم و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان با این شرایط جوی مواجه می‌شوند.
بارش‌ها روز جمعه به شرق مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، نیمه شرقی هرمزگان و ارتفاعات شرقی سمنان می‌رسد.
احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان آب، مه آلودگی، وزش باد و کولاک برف، احتمال یخ‌زدن سطح جاده‌ها در نواحی سردسیر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها از جمله مخاطراتی است که برای این سامانه پیش‌بینی شده است.
احتمال خسارت به سازه‌های موقت و ماشین‌آلات کشاورزی، نهال و محصولات کشاورزی نیز وجود دارد.
سازمان هواشناسی به پرهیز از سفرهای غیرضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر توصیه کرده است.
لازم است هموطنان از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها خودداری کرده و در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها احتیاط کنند.
لزوم پرهیز از فعالیت‌های عمرانی و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی
سازمان هواشناسی به خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، آمادگی راهداری برای برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر، صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی و انتقال ماشین‌آلات و محصولات کشاورزی به مکان‌های امن و پوشش مناسب نهال‌ها توصیه کرده است.
  • نویسنده :
  • منبع :