19 دی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار ادعاهای سیاسی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مدعی شد که روند اجرای توافق با ایران برای حل‌وفصل مسائل پادمانی موسوم به بیانیه ۴ مارس، متوقف شده است.
رافائل گروسی با ایراد سخنانی در افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام ادعا کرد: هیچ پیشرفتی در حل و فصل مسائل پادمان باقی مانده صورت نگرفته است. ایران توضیحات فنی معتبری را برای حضور ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه نکرده یا آژانس را از مکان(های) فعلی مواد هسته ای و/یا تجهیزات آلوده مطلع نکرده است.
وی با چشم‌پوشی از همکاری‌های گسترده ایران و آژانس مدعی شد: مسائل پادمانی باقیمانده باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که تضمین دهد برنامه هسته ای ایران منحصراً صلح آمیز است.
مدیرکل آژانس سپس ادعا کرد: من به طور جدی نگران هستم که ایران به طور یکجانبه اجرای بیانیه مشترک (۴ مارس) را متوقف کرده و این مساله باعث شک و تردید می‌شود که ایران به آنچه ما توافق کرده‌ایم پایبند بماند.
گفتنی است که ادعاهای پادمانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران، در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار می‌گیرد. آنچنان که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی چهار سال پیش و در پی خروج آمریکا از برجام ادعای کشف آثار اتمی در مکان‌های اعلام نشده در ایران را مطرح کرد و ماجرا توسط رسانه‌ها دامن زده شد.
جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند سال گذشته در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.
در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون، چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد.
تکرار ادعاها درباره لغو مجوز بازرسان آژانس در ایران
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره لغو مجوز تعدادی از بازرسان این سازمان از سوی ایران که در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان صورت گرفت ابراز تاسف کرد و گفت: تنها از طریق تعامل سازنده و معنادار می‌توان به نگرانی‌های (پادمانی) رسیدگی کرد و بار دیگر از ایران می‌خواهم که به طور کامل و بدون ابهام با آژانس همکاری کند.
به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران شهریور گذشته، بعد از صدور بیانیه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس اتمی، مجوز ۸ بازرس آلمانی و فرانسوی این نهاد بین‌المللی در ایران را لغو کرد. در همین پیوند، سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس ۲۱ شهریور و در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شدند که ایران به تعهدات بیانیه مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه مارس گذشته، پایبند نبوده است.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم ۲۵ شهریور ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران فعالیت چند بازرس با تجربه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را لغو کرده است. وی اعلام کرد: «این بازرسان از جمله با تجربه‌ترین کارشناسان آژانس با دانش منحصر بفرد در فناوری غنی سازی هستند. آنها فعالیت‌های راستی آزمایی ضروری در تاسیسات غنی سازی ایران که تحت پادمان‌های آژانس هستند، انجام داده‌اند و با تصمیم امروز، ایران به صورت موثر یک سوم از با تجربه‌ترین گروه بازرسان آژانس که برای ایران تعیین شده‌اند، حذف شدند».
در واکنش به این بیانیه، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اقدام اخیر ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس صورت گرفته است و جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که کشورهای غربی از سیاست سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری کرده و اجازه دهند که این سازمان‌ها فعالیت‌های حرفه‌ای و بی‌طرفانه خود را به دور از فشارهای سیاسی انجام دهند.
نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح امروز (دوشنبه) با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به‌کار کرد و تا روز جمعه ادامه دارد.
  • نویسنده :
  • منبع :