یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «باید فکری به این ریزش آرا کرد» به قلم محمد صدرایی بدین شرح است:

با اعلام نتایج نهایی انتخابات مجلس خبرگان ششم در استان تهران، پرونده این انتخابات نیز بسته شد تا مجلس خبرگان ششم با ۴۵ درصد تغییر نسبت به مجلس خبرگان پنجم روی کار بیاید.
بررسی نتایج شمارش آراء منتخبان مجلس خبرگان ششم حکایت از ریزش رأی شدید نسبت به انتخابات سال ۱۳۹۴ دارد، به طوریکه فاصله رأی آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی نفر اول انتخابات مجلس پنجم خبرگان در تهران با (۲.۳۰۱.۴۹۲) رأی در مقایسه با علیرضا اعرافی نفر اول انتخابات مجلس ششم خبرگان در تهران با (۸۸۸.۶۱۸) رأی، برابر با ۱.۴۱۲.۸۷۴ رأی است.
آیت الله علیرضا اعرافی نفر اول انتخابات مجلس خبرگان ششم با ۸۸۸.۶۱۸ رأی در مقایسه با آراء احمد جنتی نفر آخر انتخابات مجلس خبرگان پنجم با ۱.۳۲۱.۱۳۰ رأی، ۴۳۲.۵۱۲ رأی فاصله دارد که نشان می دهد که آمار مشارکت در انتخابات ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۴ ریزش شدیدی داشته است.
در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم محمود نبویان در حالی با کسب ۵۹۷ هزار و ۷۷۰ رای جایگاه نخست را کسب کرده که در انتخابات سال ۱۳۹۸، عزت‌الله اکبری تالارپشتی با کسب ۶۴۲ هزار رای در میان نامزدهای راه یافته به مجلس از حوزه انتخابیه تهران سی‌ام شده بود.
با این پیشینه آیا نخستین و طبیعی ترین پرسش نباید این باشد که واقعاً چه اتفاقی افتاده است که نماینده اول تهران کنونی با 12 میلیون جمعیت (‌از این تعداد: 7 میلیون و 755 هزار نفر واجد شرایط) با این میزان رأی روانۀ خانۀ ملت می‌شود که کمتر از 10 درصد شمار واجدین شرایط است
مجلس دوازدهم ترکیب عجیبی به خود گرفته است. در این انتخابات افرادی هستند که زیر ۱۰ هزار تا رأی آوردند، که این بسیار فاجعه است، نمایندگانی قرار است برای بیش از ۸۰ میلیون ایرانی تصمیم بگیرند و قانون وضع کنند که حتی تعداد آرای‌شان به ۱۰ هزار رأی نرسیده است.
هر چند این سوال ایمن آبادی هم باید پاسخ داده شود که چرا انتخابات را تا ۱۲ شب طول دادند و یکدفعه آمار نجومی افزایش پیدا کرد؟ در صورتی که بسیاری از صندوق‌ها هم خالی بودند.
  • نویسنده :
  • منبع :