19 دی: نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی می‌گوید: چرا انتخابات را تا ۱۲ شب طول دادند و یکدفعه آمار نجومی افزایش پیدا کرد؟ در صورتی که بسیاری از صندوق‌ها هم خالی بودند.

«مجلس از اعتبار افتاده است.» «اعتماد مردم به مجلس از بین رفته است.» «شورای نگهبان افرادی را تایید صلاحیت کرد که نزد خانواده خود اعتبار ندارند.» و... اینها واکنش غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی به نتیجه انتخابات مجلس دوازدهم است.

اگر آراء باطله را در نظر نگیریم، مشارکت کمتر از ۱۲ درصد می شود

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین ضمن ارزیابی انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: طبق گفته وزارت کشور باید ۶۱ میلیون نفر در این انتخابات شرکت می‌کردند، به گفته خودشان ۲۵ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند، ما هم قبول می‌کنیم اما ۳۶ میلیون نفر از واجدین شرایط در انتخابات شرکت نکردند، چه برنامه‌ای برای این ۳۶ میلیون نفر دارند؟ در تهران پایتخت سیاسی کشور ۱۸ درصد در انتخابات شرکت کردند که اگر بخواهیم از این تعداد آراء باطله را خارج کنیم این مشارکت کمتر از ۱۰ الی ۱۲ می‌شود که این فاجعه است. همچنین در کلان شهرها در بهترین شرایط ۲۲ تا ۲۴ درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند و این نشان می‌دهد که اصلاً و ابداً شرایط خوبی نداریم. صدای خاموش باید شنیده شود. 

شورای نگهبان صلاحیت افرادی را تایید کرد که حتی خانواده‌هایشان به آنها رأی ندادند

وی افزود: بنده نمی‌خواهم بگویم همه تقصیرها برعهده شورای نگهبان، نظارت استصوابی، ردصلاحیت و تایید فله‌ای است، در این انتخابات افرادی هستند که زیر ۱۰ هزار تا رأی آوردند، که این بسیار فاجعه است، به این ترتیب که کاندیدایی تایید صلاحیت که خانواده خود آن فرد به او رأِی نداده است، لذا این موارد حاکی از آن است که تایید صلاحیت‌ها فله‌ای بوده است. در حال حاضر با میزان آرای ۵ تا ۸ هزار چند کاندیدا داخل مجلس داریم که این نشان می‌دهد شرایط بسیار بد شده است. از طرفی این تعداد رأی بیانگر این نکته است که مردم به این نتیجه رسیدند مجلس جایگاه واقعی خود را از دست داده و رأی بی‌اثر است. بنابراین الان همه تقصیرها پای شورای نگهبان و نظارت استصوابی نیست بلکه رأی بی‌تاثیر شده و رأی بی‌خاصیت شده است.

با حضور کوچکی‌زاده، نبویان، رسایی و این قبیل افراد مجلس رادیکال تشکیل شده است

جعفرزاده ایمن‌آبادی همچنین تصریح کرد: در مجلس دهم مردم آمدند رأی دادند اما همین مجلس نتوانست برجام را به کرسی بنشاند چراکه هسته پرقدرت لج‌باز در داخل حاکمیت اجازه کار کردن به هیچ‌کس را نمی‌دهد. بنده نمی‌خواهم بگویم قهر کردن کار مناسبی است چراکه بنده اولین نفر بودم که رأی دادم و معتقدم راه اصلاح کشور از صندوق می‌گذرد، لذا باید مشارکت کرد و به همین حداقل‌ها رأی داد اما الان نتیجه قهرکردن شکل‌گیری مجلس تندرو و سوپر رادیکال شده است. با حضور کوچکی‌زاده، نبویان، رسایی و این قبیل افراد مجلس رادیکال تشکیل شده است. در برخی از شهرها مردم هنوز متعجب هستند چراکه افرادی رأی آوردند که اگر به خیابان بروید ۱۰۰ نفر اول ۲ نفر اول افرادی که رأی آوردند، را نمی‌شناسند. چرا این اتفاق افتاده است؟ مگر رهبری نفرمودند انتخابات سالم و صالح صورت بگیرد؟ 

صندوق به صندوق میزان آراء را اعلام کنند/نتیجه انتخابات حاصل عملکرد ۲۰۰ فرماندار است

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تأکید بر جذب اعتماد مردم اظهار کرد: در حال حاضر بهتر است که اعتماد مردم را جذب کنند، به این ترتیب که صندوق به صندوق میزان آراء را اعلام کنند. چرا این اقدام را انجام نمی‌دهند؟ و از طرفی چرا انتخابات را تا ۱۲ شب طول دادند و یکدفعه آمار نجومی افزایش پیدا کرد؟ در صورتی که بسیاری از صندوق‌ها هم خالی بودند. در حال حاضر مردم در شک هستند، در حقیقت اقدام نا بخردانه وزارت کشور و عملکرد ۲۰۰ فرماندار این شرایط را به وجود دارد، واقعیت امر این است که ۲۰۰ فرماندار برای اولین بار انتخابات را برگزار کردند. در هر صورت مجلس رادیکال در حال شکل‌گیری است، شک و شبهات به مجلس اضافه شد، مجلس در بین مردم بی‌اعتماد است، در حال حاضر نهادهای موازی با مجلس وجود دارند، برای نمونه مجلس یازدهم طرح عفاف و حجاب را تایید نکرد اما همین طرح به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت و تأیید شد. نباید مجلس را از کارایی انداخت، همانطور که امام فرمود مجلس در رأس قوا است.

اگر فکری نکنند مردم دیگر در انتخابات شرکت نمی‌کنند

جعفرزاده ایمن‌آبادی ادامه داد: در حال حاضر خاصیت مجلس نزد مردم از بین رفته است، به این ترتیب که مردم درباره مجلس می‌گویند به چه درد می‌خورد؟ کدام مجلس؟ چه کسی حرف نماینده را گوش می‌دهد؟ نماینده کجا می‌تواند کار خود را انجام دهد؟ علاوه بر این نهادی به نام شورای نگهبان وجود دارد که می‌تواند مصوبات مجلس را باطل کند. بنابراین باید فکر دیگری کرد و تمهیدات دیگری اتخاذ کرد، وگرنه دیگر مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند. نکته دیگر درباره انتخابات این است که در انتخابات ریاست جمهوری میزان مشارکت ۴۸ درصد بود، در این انتخابات میزان مشارکت ۴۱ درصد بود، همچنین در اکثر شهرها آرای باطله رتبه اول یا دوم را بدست آورده یعنی در بهترین شرایط مشارکت ۳۵ درصد بوده است. اقدامات نابخردانه تیم اقتصادی دولت رئیسی نارضایتی شدید در جامعه به وجود آورده است، مردم از دولت رییسی ناراضی هستند، به چه زبانی بگویند؟ 

نمایندگان ادوار بدون دلیل ردصلاحیت شدند

وی با اشاره به ریزش پایگاه اجتماعی دولت ابراز کرد: در شرایط فعلی بیش از ۱۰ درصد پایگاه اجتماعی مردمی رییسی کاهش پیدا کرده، البته این حداقل است. در هر صورت شرایط خوبی نداریم، از طرفی مجلس خاصیت خود را از دست داده، اعتماد مردم به مجلس از بین رفته، نمایندگان ادوار که مردم آنها را دوست داشتند بدون دلیل ردصلاحیت شدند و هنوز هم هیچ‌کس دلیل ردصلاحیت را به آنها نگفته است. 

دولت و مجلس از وضعیت یکدستی به همدستی تبدیل شدند

جعفرزاده درباره اینکه شرایط پیش آمده در انتخابات مجلس دوازدهم مطلوب چه کسانی است، افزود: وضعیت فعلی مطلوب تمامیت‌خواه‌ها و همه کسانی که می‌خواهد همه امور دست آنها باشد، است. نکته دیگر این است که یکدستی مجلس و دولت را مشاهده کردیم، بنده در تعجب هستم که این یکدستی دو سال کشور را به فقر و فلاکت کشاند، دیگر چرا به دنبال یکدستی هستند؟ با این نتیجه انتخابات وضعیت همدستی دولت و مجلس و همه دست‌ها در یک کاسه شده است. مجلس از بین رفت واین برای نظام یک فاجعه است، مردم اعتماد ندارند، مشارکت در حد بسیار بسیار پایین و ضعیف انجام شد، صندوق‌ها خالی بود، مردم نیامدند و رأی ندادند، که این وضعیت دلایل مختلف دارد و شورای نگهبان و ردصلاحیت نمایندگان واقعی مردم یکی از این دلایل است. شورای نگهبان چند شاخص را مدنظر قرار داد که افرادی نظیر علی مطهری، نوبخت و باهنر تایید صلاحیت شدند بعد همین افراد در کمال ناباوری ردصلایحت شدند. پورمحمدی و محسن اسماعیلی رأی نمی‌آورند؟ چرا رأی نمی‌آورند؟ بعد افراد گمنامی رأی آوردند که سوپر افراطی هستند. بنده بر اساس همان پیشنهادی که آقای حسین انتظامی داد، می‌گویم آمار صندوق‌ها را به تفکیک اعلام کنند، کدام قسمت این قضیه مشکل دارد؟ مگر از خودتان مطمئن نیستید؟ بنابراین آمار صندوق‌ها را به تفکیک اعلام کنید. 

اصلاح‌طلبان نیامدند، مردم هم نیامدند/میزان مشارکت باعث آبروریزی است

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ضمن ارزیابی لیستی رأی ندادن مردم تهران در انتخابات مجلس دوازدهم تصریح کرد: در انتخابات مجلس دوازدهم لیست‌های اصلی و مورد قبول مردم حضور نداشتند، مشاهده کنید که وقتی اصلاح‌طلبان نیامدند، مردم هم نیامدند، همین نکته نشان داد که این جریان پایگاه اجتماعی دارند، چرا اصلاح‌طلبان و اعتدالیون را نمی‌بینند؟ چرا نمی‌خواهند منتقدین خوش خیم وفادار به قانون اساسی را ببینند؟ چرا فقط می‌خواهند حذف کنند؟ اینها یک واقعیت است، همچنین خاتمی، علی لاریجانی و ناطق نوری هر کدام یک واقعیت هستند که باید آنها را دید، اگر این افراد را نبییند و بخواهند سرکوب کنند، نتیجه می‌شود همین مشارکت بسیار ضعیف و باعث آبروریزی است. روزنامه شهرداری درباره مشارکت نوشته سیلی، کجاش سیلی بود؟ اگر ۲۵ میلیون سیلی است، اسم آن ۳۶ میلیونی که نیامدند چیست؟ 

حضور افراد تندرو کار اقلیت قوی را سخت می‌کند

جعفرزاده ایمن‌آبادی در واکنش به اینکه شما از اصلاح‌طلبان گفتید، به نظر شما همین تعداد اصلاح‌طلبی و اعتدالی‌ها که وارد مجلس دوازدهم شدند، می‌توانند اقلیت قوی را تشکیل دهند؟ خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه اصلاح‌طلبان عمدتاً افراد ریشه‌دار و مردمی هستند، امیدوار هستیم که این اقلیت قوی در مجلس تشکیل شود اگر چه می‌دانم با رفتن افراد تندرو به مجلس، کار برای این اقلیت قوی سخت خواهد شد، در هر صورت این چند نفر امید ما در مجلس هستند. 

خاتمی به زبان دیگری گفت باید به مردم توجه شود

وی همچنین در پاسخ به اینکه تحلیل شما از رأی ندادن خاتمی چیست؟ یادآور شد: خاتمی به زبان دیگری حرف مردم را زد، البته بنده موافق رأی ندادن خاتمی نبودم اما حالا که رأی نداد به زبان دیگری گفت باید به مردم توجه شود، این اقدام خاتمی در شرایطی انجام شد که دولت رییسی خلف وعده کرد، مردم را با این همه وعده غیرعملی فریب داد و آمد به کرسی نشست و در کمال وقاحت برای خود دستاوردسازی می‌کند. بنابراین خاتمی با این رفتار آمد پیام دادکه باید به مردم و خواسته آنها توجه شود، مردم کاندیداهایی دارند که در نظارت استصوابی و با نگاه سیاسی حذف می‌شوند، این رفتار خوشایند مردم نیست و مجلس از اعتبار افتاده است. بنابراین خاتمی خواست با زبان دیگری حرف مردم را بزند که این هم یک روش است اگر چه بنده اعتقادی به این روشی ندارم.

  • نویسنده :
  • منبع :