19 دی: معاون وزیر صمت در واکنش به نامه سفیر فنلاند در ایران که به تولید نوکیای تقلبی در کشور اعتراض کرده بود گفت: این کار دور زدن تحریم هاست و این تولید تقلبی مهم نیست!

در حالی معاون وزیر صمت در اظهاراتی تولید تلفن همراه در داخل به نام برند دیگر را به‌دلیل شرایط تحریم بدون مشکل دانسته است که به‌گفته رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس موبایل جزو تحریم‌ها نبوده است.

اظهارات اخیر معاون وزیر صمت در خصوص تولید تلفن همراه با برند نوکیا در ایران با واکنش‌های زیادی همراه بوده است، برخی با تیتر اظهارات عجیب به استقبال رویکرد محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت رفتند.
وی در واکنش به نامه سفیر فنلاند راجع به تولید موبایل تقلبی با نام نوکیا گفته بود: این الزام وجود ندارد که واحدها رسماً ضمانت‌نامه شرکت خارجی را ارائه کنند. این شرکت‌ها عموماً در حال مونتاژ کالا هستند، حتی اگر کشور مقصد نامه‌ای هم ارسال کرده باشد با توجه به اینکه این کشورها ایران را تحریم کرده‌اند، نظر آنها برای ما مهم نیست و ما تعهدی به آنها نداریم. اگر محصول استاندارد باشد می‌تواند مجوز تولید دریافت کند و نمی‌توانیم از آنها بپرسیم که چگونه تحریم را دور زده‌اند.
این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که نوکیا در ایران نمایندگی رسمی دارد و پیگیر توقف تولید گوشی های تقلبی از سوی دیگر تولیدکنندگان است.
پس از انتشار خبر تولید گوشی های تقلبی نوکیا در ایران و همچنین اعتراض شرکت نوکیا به این اتفاق، سفیر فنلاند در ایران نیز رسما به این موضوع اعتراض کرد.
پس از اظهارات معاون وزیر صنعت، واکنش‌های مختلفی را شاهد بودیم از جمله واکنش یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی. مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: اظهارنظر عجیب معاون وزیر صمت در خصوص تولید نوکیای تقلبی در ایران را خواندم؛ اول اینکه موبایل جزو تحریم‌ها نبوده، ثانیاً مگر می‌شود به‌بهانه تحریم گوشی تقلبی با برند جعلی به مردم بفروشیم؟! با بازگشایی مجلس این موضوع را از وزرای صمت و ارتباطات پیگیری خواهم کرد.
غفلت در احیای خدمات پس از فروش رسمی تلفن همراه
با توجه به اظهارات این نماینده مجلس و واردات حدود سالانه 3 میلیارد دلار تلفن همراه به کشور، این انتظار وجود دارد که به‌جای طی مسیرهایی که به محدودیت‌های بیشتر برای مصرف‌کننده منتهی می‌شود، مسئولان به‌دنبال برقراری نمایندگی‌های رسمی باشند چرا که در زمان حاضر با وجود اینکه مصرف‌کننده هزینه خدمات پس از فروش را در قیمت نهایی کالا می‌پردازد، ناچار به پرداخت هزینه‌های اضافه برای گارانتی و خدماتی است، حتی با وجود صرف این هزینه اضافه هم همچنان در عمل شاهد ارائه خدمات پس از فروش مناسبی به مصرف‌کننده نیستیم.
هم‌اکنون 2000 شرکت مجوز واردات موبایل دارند و خدمات پس از فروش وضعیت شفافی ندارد، در نتیجه شاید بتوان گفت که در احیای سازوکار‌ نمایندگی فروش و‌ خدمات پس از فروش غفلت شده است.
گفتنی است؛ شرکتی به نام آتیلا همراه آیهان تجارت مستقر در زرندیه، استان مرکزی، مبادرت به ساخت، تولید، عرضه و فروش گوشی های تلفن همراه با علامت تجاری نوکیا می‌کند که عملا برای مصرف‌کننده عادی، تمیز آن از محصولات واقعی نوکیا غیر ممکن است.
  • نویسنده :
  • منبع :