19 دی: شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) اعلام‌کرد: به‌دنبال تبلیغات گسترده مبنی بر فروش کولرهای گازی در رسانه‌های مختلف اجتماعی، مردم مراقب باشند در دام سودجویان عرضه کولرهای گازی تقلبی و پرمصرف نیفتند.
به گزارش توانیر، این شرکت با صدور اطلاعیه‌ای افزود: به اطلاع مشترکان برق می‌رساند در روزهای اخیر در مناطق عادی و معتدل (غیرگرمسیری) کشور شاهد تبلیغات گسترده افراد سودجو درباره فروش کولرهای گازی در رسانه‌های جمعی و اجتماعی هستیم که به‌منظور جلوگیری از گرفتاری عموم مردم در دام این افراد و در بعضی موارد متقلب مواردی را اعلام می‌دارد.
در مناطق عادی و معتدل استفاده از کولرهای آبی در فصل گرم پاسخگوی نیاز هم‌وطنان این مناطق بوده و دمای آسایش (۲۴ درجه سانتیگراد) با استفاده از این وسایل سرمایشی قابل‌تحقق است.
عمده کولرهای گازی تبلیغی، از مبادی غیررسمی و بدون اخذ تاییدیه سازمان ملی استاندارد وارد کشور شده و فاقد برچسب انرژی و یا دارای برچسب تقلبی و غیرحقیقی بوده و بسیار کم‌بازده و درعین‌حال پرمصرف است.
فقط برای مناطق گرم و با رطوبت بالا، استفاده از کولرهای گازی توجیه‌پذیر بوده و بهره‌گیری از انواع پربازده و کم‌مصرف با برچسب انرژی A+++ و از نوع مجهز به سیستم اینورتر توصیه می‌شود.
باتوجه‌به مصرف انرژی چند برابری کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی و الگوی مصرف انرژی برق در مناطق عادی، استفاده از این نوع تجهیزات سرمایشی به‌هیچ‌وجه اقتصادی نبوده و موجب افزایش ناگهانی و چشمگیر قبوض برق مشترکان مناطق عادی می‌شود.
با استفاده از کولرهای آبی کم‌مصرف و پربازده مجهز به موتورهای BLDC، علاوه بر تامین آسایش دمایی هم‌وطنان در مناطق معتدل در مصرف انرژی برق و آب نیز صرفه‌جویی قابل‌توجهی انجام می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :