19 دی: وزیر نیرو گفت: نزولات اخیر در منطقه جنوب سیستان و بلوچستان معادل ۲ونیم سال بارش بوده است و در نقاطی طی ۲۰ روز ۴۰۰ میلیمتر بارش داشته‌ایم.
علی اکبر محرابیان روز سه شنبه در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه روز گذشته و امروز بازدید خوبی از مناطق سیل زده انجام گرفته است اظهار کرد: در زیرساخت ها در ۲ بخش باید دنبال حل مسئله باشیم، در بخش اول زیرساخت‌های حیاتی مانند آب، برق، خط تلفن قرار دارد که خوشبختانه در بخش برق، کار تکمیل و برق تمام روستاها وصل شده است و اکنون روستایی که بر اثر سیلاب برق آن قطع شده باشد در این منطقه نداریم همچنین شبکه آب شرب اغلب روستاهای درگیر سیلاب نیز پایدار شده و تعداد اندکی از روستاهایی که با قطعی آب و برق مواجه بودند امروز مشکل‌شان رفع خواهد شد.
وی ادامه داد: در حوزه راه‌ها خسارت سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان قابل توجه است، بسیاری از راه‌هایی که به صورت غیر استاندارد در طول سال‌های گذشته ساخته شده بود دچار آسیب شد چون آب امکان عبور از زیر جاده‌ها را نداشته است، به عبارتی آب‌راه مناسب و خطوط انتقال آب در زیر جاده‌ها اجرا نشده بود و عمدتا در نقاطی که جاده آب‌نما شده راه آسیب جدی دیده است که در همان روزهای اول وقوع سیل در این منطقه وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری وارد عمل شدند و ماشین آلات زیادی را به منطقه اعزام کردند.
وزیر نیرو عنوان کرد: در حال حاضر ترمیم جاده‌هایی که بر اثر سیل در جنوب سیستان و بلوچستان تخریب شده بود شروع شده و اتصال در اغلب نقاطی که قطع ارتباط بود برقرار شده است اما برای بازسازی واقعی جاده‌ها، باید آب به طور کامل فروکش کند تا امکان بازسازی وجود داشته باشد.
محرابیان بیان کرد: در برخی از نقاط تقریبا در ۲۰ روز بیش از ۴۰۰ میلیمتر بارش داشته ایم در حالی که متوسط بارش این نقاط کمتر از ۱۵۰ میلیمتر است.
وی با بیان اینکه در این شرایط مهار آب باید از طریق رودخانه‌ها و ساماندهی انهار انجام شود خاطرنشان کرد: وجود سدهای بزرگ با ذخیره مناسب در منطقه مانند سد کهیر، سد زیردان، سد خیرآباد و سد پیشین سبب شد تا ضمن مهار بخش قابل توجهی از سیلاب‌ها بحران پیش آمده بدون خسارت جانی و با حداقل خسارت‌های مالی سپری شود.
وزیر نیرو بیان کرد: در برخی از نقاط دبی ورودی آب به سد حدود سه هزار مترمکعب بر ثانیه بود که سدها جلوی خسارت‌های سنگینی که ممکن بود سیلاب به بار بیاورد را گرفت، یک سد نیز سال گذشته توسط رئیس جمهور مورد بهره برداری قرار گرفت، این سد بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب حجم مخزن دارد که تقریبا حجم آن پر شده است.
محرابیان گفت: وزارت نیرو برای مهار هرچه بیشتر بارش‌های سیلابی سه سد دیگر را نیز در دست مطالعه دارد که همه این اقدامات به مهار هر چه بیشتر روان آب‌ها و بهره‌برداری بهینه از این منابع آب شیرین در بخش‌های شرب، کشاورزی و دیگر بخش‌ها منجر خواهد شد و این طرح‌ها یکی پس از دیگری به بهره‌برداری خواهد رسید، همچنین به دنبال تامین اعتبار در این زمینه هستیم تا بتوانیم سلسله سدهای این نقاط را افزایش دهیم.
  • نویسنده :
  • منبع :