19 دی: دبیر ستاد حقوق بشر در نامه‌ای به ۳ مقام عالی سازمان ملل متحد خواستار اخراج رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن شد.
کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل و کمیسر عالی حقوق بشر، همزمان با روز جهانی زن، با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، به ویژه علیه زنان و دختران، خواستار تلاش آنان برای اخراج این رژیم از کمیسیون مقام زن شد.
در متن نامه دبیر ستاد حقوق بشر آمده است: همزمان با ۸ مارس، روز جهانی زنان، مایلم موضوع مهمی را با شما در میان بگذارم و نگرانی خود را از عضویت رژیم صهیونیستی اسرائیل در کمیسیون مقام زن ابراز نمایم.
همانگونه که مطلعید، شرایط در نوار غزه فاجعه آمیز است. رژیم اسرائیل تمامی جنایات کیفری بین المللی از قبیل جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی، نسل زدایی و پاکسازی قومی و نژادی را علیه مردم بی دفاع نوار غزه مرتکب شده است. تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر به شهادت رسیده و بیش از ۷۲ هزار نفر نیز مجروح شدند که ۷۰ درصد آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. صدها هزار ساختمان مسکونی، درمانی، آموزشی، مکان عبادت و زیرساخت‌ها نیز در اثر حملات و بمباران‌های مداوم رژیم به طور کامل منهدم شده یا آسیب‌های اساسی دیده اند. از سوی دیگر، اصول حقوق بشر دوستانه بین المللی مانند عدم حمله به اماکن غیرنظامی، عدم حمله به افراد غیرنظامی و رعایت اصول تفکیک و تناسب نیز توسط رژیم اسرائیل به طور کامل نقض شده اند. تمامی انواع حقوق بشر مانند حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مدنی نیز به طور جدی در جریان جنایات ۵ ماه گذشته این رژیم نقض گردیده اند.
آنچه که اسفناک تر بوده و ابعاد این جنایات و بحران را شدیدتر می‌کند، وضعیت زنان و دختران است.
نهاد زنان ملل متحد در گزارش ژانویه ۲۰۲۴ خود تصریح کرده است: "زنان در غزه نیازهای فوری و همچنین آسیب پذیری‌های متعددی دارند. بحران در غزه شرایط را بویژه برای زنان تنها، زنان سرپرست خانوار، دختران بالغ، زنان دارای ناتوانی و زنان سالمند وخیم‌تر کرده است. دسترسی به غذا و آب بسیار محدود بوده و زنان و دختران به امکانات بهداشتی دسترسی ندارند."
برابر گزارش فوریه ۲۰۲۴ یونیسف نیز "بیش از ۱ میلیون و چهارصد هزار کودک شامل دختران نیاز جدی به کمک‌های بشردوستانه دارند. از یک میلیون و هفتصد هزار نفر افراد جابجا شده داخلی نیز هشتصد و پنجاه هزار نفر آنان کودکان شامل دختران هستند".
مدیر اجرایی نهاد زنان ملل متحد در گزارش خود به نشست ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳ شورای امنیت گفت: "زنان و دختران هزینه سنگینی را در بحران غزه می‌پردازند. هر یک ساعت، دو مادر و هر دو ساعت، هفت زن در غزه کشته می‌شوند. هر روز ۱۸۰ زن بدون آب و اقلام پزشکی و بهداشتی وضع حمل می‌کنند. زنان در غزه به ما گفته اند که برای صلح دعا می‌کنند و اگر صلحی وجود نداشته باشد، برای مرگ فوری هنگام خواب، با کودکان در بغلشان، دعا می‌کنند".
گروهی از کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل متحد نیز در بیانیه ۱۹ فوریه ۲۰۲۴ خود به واقعیت‌های دردآور و تلخی اشاره کرده اند: "زنان و دختران فلسطینی به طور مکرر و به صورت خودسرانه، همراه با اعضای خانواده و کودکانشان در نوار غزه به هنگام فرار یا جستجوی پناهگاه اعدام شده، مورد هدف قرار گرفته و کشته می‌شوند؛ در حالی که برخی از آنان وقتی که توسط نیروهای اسرائیلی کشته شدند، پارچه سفیدی در دست داشتند. زنان بازداشت شده در غزه در قفس‌هایی در زیر باران و سرما و بدون غذا نگهداری می‌شوند". این کارشناسان، همچنین نگرانی جدی خود را در خصوص این موارد ابراز نمودند: "تعرض جنسی به زنان و دختران بازداشت شده فلسطینی، مفقود شدن تعدادی از زنان و کودکان فلسطینی، جدا کردن کودکان فلسطینی از والدین خود و انتقال آنها به اسرائیل".
موارد فوق صرفاً مصادیق معدودی از جنایات رژیم صهیونیستی اسرائیل علیه زنان و دختران در نوار غزه می‌باشد. این رژیم با چنین سابقه سیاهی، متأسفانه عضو کمیسیون مقام زن است، کمیسیونی که برابر هدف اعلام شده برای برقراری برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان تشکیل شده و یکی از وظایف مهم آن تسریع در برآوردن نیازهای زنان در سراسر جهان است.
در چنین وضعیتی، تداوم عضویت رژیم اسرائیل تمسخر اصول حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین المللی و همچنین تحقیر کمیسیون مقام زن و اصول، اهداف و مأموریت‌های آن است.
از شما عالیجنابان انتظار می‌رود تا تمامی مساعی جمیله خود را به کار گرفته و اطمینان حاصل نمائید که این رژیم جنایتکار، کودک کش و قاتل زنان و دختران در برابر جنایات خود پاسخگو شده و از این کمیسیون اخراج می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :