19 دی: نایب رئیس هیئت‌ مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به امکان دریافت کارت اهدای عضو با ارسال کدملی، اعلام کرد: داوطلبان می‌توانند کد ملی خود را به پیش‌شماره ۳۴۳۲ پیامک کرده تا کمتر از یک دقیقه تصویر کارت اهدای عضو خود را دریافت و پرینت بگیرند.
دکتر امید قبادی در مورد افزایش استقبال مردم از اهدای عضو بیان کرد: حماسه پیوند اعضا از افراد مرگ مغزی با فتوای تاریخی حضرت امام (ره) در ۳۱ اردیبهشت ۶۸ شروع شد و تا امروز شاخص اهدای عضو ایران ( تعداد اهدای عضو به ازای هر یک میلیون نفر در سال) ۷۰ برابر افزایش یافته و سالانه بین ۳ تا ۴ هزار بیمار از لیست انتظار پیوند نجات می‌یابند.
وی ادامه داد: افزایش نرخ اهدای عضو در کشور بیانگر آن است که ۳ رأس مثلث نوع دوستی و ایثارگری، تلاش بی وقفه تیمهای اهدای عضو و پیوند اعضا و ارتقای علوم جهانی در این رشته و ورود بی نظیر اصحاب رسانه و سازمانهای فرهنگی کار خود را به درستی انجام داده‌اند. از ۱۰ هزار فرد مرگ مغزی که خانواده آنها در طول ۲۰ سال گذشته رضایت به اهدای عضو داده‌اند حدود ۷۰ هزار نفر در ایران پیوند اعضا شده و به آغوش خانواده بازگشته‌اند.
نایب رئیس هیئت‌مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به رتبه یک ایران در بین کشورهای آسیایی در حوزه اهدای عضو اظهار کرد: در یکی از مراکز اهدای عضو در شیراز سالانه حدود ۷۰۰ پیوند کبد زده می‌شود که مرکز بعدی در آمریکا قرار دارد که زیر ۵۰۰ پیوند کبد می‌زند. بنابراین ایران در پیوند در یک مرکز رتبه اول دنیا را دارد.
اقبالی با بیان اینکه ایران تنها کشور منطقه است که پنج پیوند اصلی اعضای حیاتی(قلب، کبد، ریه، روده کوچک و لوزالمعده) را انجام می‌دهد اظهار کرد: در حال حاضر مشکلی بابت مسائل علمی پیوند اعضا در حوزه امکانات، بودجه و متخصصان وجود ندارد اما تنها مشکلی که کل دنیا درگیر آن است، بحث فرهنگی است. کشوری نرخ نجات جان بیماران نیازمند پیوند اعضای لیست انتظارش بالا می‌رود که دو مسئله در آن نهادینه شده باشد؛ اول معادل شدن باور مرگ مغزی مساوی با مرگ قطعی است و دوم بالا رفتن نرخ دریافت کارت اهدای عضو است.
وی در مورد نحوه دریافت کارت اهدای عضو تشریح کرد: داوطلبان می‌توانند کد ملی خود را به پیش‌شماره ۳۴۳۲ پیامک کرده تا کمتر از یک دقیقه تصویر کارت را دریافت کنند و بلافاصله آن را پرینت بگیرند.
قبادی در ادامه سخنان خود در یک برنامه رادیویی با اشاره به پیوند سالانه ۳ تا ۴ هزار انسان اظهار کرد: خانواده اهدا کننده باید بداند اهدای عضو تولدی دوباره است و باقیات صالحات و صدقه این کار بزرگ به روح گذشته آنها خواهد رسید. مردم می‌توانند هر ساله در جشن نفس شرکت کرده و شاهد افتخار، غرور و رضایتمندی خانواده‌های اهداکنندگان باشند.
وی در خاتمه در مورد پویش یک نهال یک زندگی نیز گفت: پویش‌ها با ۳ محور تقدیر از تصمیم، زنده کردن یاد و خاطره فوت شدگان و کمک به فرهنگسازی انجام می‌شود. در این پویش هر ایرانی می‌تواند به یاد اهداکنندگان مرگ مغزی یک نهال بکارند که مردم می‌توانند با ورود به سایت انجمن اهدای عضو ایرانیان وارد این پویش شوند و فیلمهای خود را ارسال نمایند. برای مدارس نیز بخش ویژه‌ای در نظر گرفته شده تا به صورت گروهی کاشت نهال داشته باشند.
  • نویسنده :
  • منبع :