19 دی: «حامد کرزی» رئیس‌جمهوری اسبق افغانستان امروز جمعه از حکومت سرپرست طالبان خواست تا درب‌های مدارس و دانشگاه‌ها را به‌ روی دختران بازگشایی کنند.
به گزارش خبرگزاری طلوع نیوز، حامد کرزی رئیس‌جمهوری اسبق افغانستان در بیانیه‌ای گفته است که برای دست‌یابی به پیشرفت، تکامل و بی‌نیازی از وابستگی، لازم است به آموزش و فرصت‌های شغلی زنان و فراهم کردن زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای دختران افغانستانی توجه بسیاری شود.
به عقیده رئیس‌جمهوری اسبق افغانستان، آینده این کشور در گرو همبستگی و مشارکت معنادار زنان و مردان این سرزمین است.
کرزی گفت: مطابق تاریخ، زنان افغانستانی در تمام تحولات و عرصه‌ها به خصوص مبارزات استقلال‌ طلبانه، دوشادوش مردان حضور چشمگیری داشته و نقش و جایگاه خود را به‌ عنوان اعضای مسئول این جامعه تثبیت کرده‌اند.
در عین حال، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی سابق افغانستان گفته است که زنان وظیفه تربیت نسل آینده و هدایت جامعه به سوی خوبی و موفقیت را دارند.
هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز در بیانیه‌ای از حکومت سرپرست طالبان خواسته است تا به محدودیت‌های اعمال شده بر زنان افغانستانی پایان دهد.
در این بیانیه به نقل از رزا اوتونبایوا رئیس هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان آمده است: محدودیت‌های اعمال شده بر زنان افغانستانی مانعی برای صلح پایدار است.
سازمان جهانی بهداشت در افغانستان همچنین گفته است که سرمایه ‌گذاری بر زنان افغانستانی سنگ ‌بنای جامعه‌ای فراگیر است و پیشرفت زنان افغانستان به نفع همه خواهد بود.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان با تاکید بر موضع همیشگی این حکومت گفته است که حکومت سرپرست طالبان در راستای تامین حقوق زنان در افغانستان گام‌های موثری برداشته است.
وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است.
این خبر در حالی اعلام می‌شود که با حکم حکومت سرپرست طالبان، دختران از کلاس ششم به بعد حق ادامه تحصیل ندارند و همچنین از تحصیل در دانشگاه‌ محروم هستند.
  • نویسنده :
  • منبع :