19دی: قیمت طلا در بازار جهانی همچنان در حال رکوردشکنی است تا جایی که روز جمعه بهای هر اونس طلا از مرز ۲ هزار و ۱۸۰ دلار عبور کرد.
بازار طلا طی یک هفته اخیر شاهد افزایش چشمگیر قیمت بود تا جایی که طی روزهای اخیر، رکورد تاریخی بهای جهانی طلا شکسته شد. روند صعودی قیمت طلا در بازارهای جهانی اما همچنان ادامه یافت تا جایی که روز جمعه ۱۸ اسفند رکورد جدید برای فلز زرد به ثبت رسید.
عصر جمعه بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی از مرز ۲ هزار و ۱۸۰ دلار عبور کرد و به رکورد تاریخی ۲ هزار و ۱۸۰ دلار و ۷۰ سنت رسید. قیمت هر اونس طلا هم به ۲ هزار و ۱۷۳ دلار رسید.
جمعه هفته گذشته بود که شاخص مدیران خرید آمریکا منتشر شد که نشان می داد این شاخص از از ۴۹.۱ در ماه گذشته (ژانویه) به ۴۷.۸ در فوریه کاهش یافته است. این در حالی بود که تحلیلگران انتظار داشتند این شاخص در ماه فوریه به ۴۹.۵ افزایش یابد.
افت شدید شاخص مدیران خرید که نشان دهنده تشدید رکود در آمریکا بود، باعث تضعیف دلار و در نتیجه جهش ۴۰ دلاری بهای اونس جهانی شد.
روز جمعه اما انتشار داده های اشتغال آمریکا، به رشد بیشتر بهای فلز زرد کمک کرد. داده های جدید از وضعیت اشتغال آمریکا نشان می دهد نرخ بیکاری در آمریکا به بالاترین میزان در ۲ سال اخیر رسیده است. این گزارش همچنین نشان می دهد رشد اشتغال در ماه آخر ۲۰۲۳ و ژانویه ۲۰۲۴ کمتر از حد انتظار افزایش یافته است.
این گزارش باعث شد تحلیلگران احتمال کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) را در جلسه ماه ژوئن برای سه ماهه سوم ۲۰۲۴ را افزایش دهند. مجموع این داده ها و تحلیل ها باعث جهش دوباره قیمت جهانی طلا در عصر روز جمعه شد.
  • نویسنده :
  • منبع :