دستیار رئیس‌جمهور از پیشنهاد اعطای جایزه ملی حقوق و آزادی‌های اجتماعی به ریاست جمهوری و موافقت ایشان با اعطای این جایزه خبر داد و گفت: به زودی جزئیات و شرایط اعطای این جایزه ملی به اطلاع رسانه‌ها خواهد رسید.
«سکینه سادات پاد» دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی امروز یکشنبه – ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۲ - در نشست خبری که به منظور ارایه گزارشی از اهم اقدامات انجام شده در این حوزه برگزار شد، ضمن پاسخگویی به نظرات و مسائل مطرح شده از سوی خبرنگاران، در حوزه پیگیری‌های انجام شده در بحث لایحه ارتقای امنیت زنان گفت:حدود ۲ دهه از عمر این لایحه می‌گذرد و متاسفانه هنوز به نتیجه نرسیده است؛ با توجه به اینکه رهبر انقلاب نیز دستور به تسریع این لایحه داده بودند، پیگیری‌های لازم با ارسال نامه به رئیس‌مجلس شورای اسلامی انجام و تاکید کردم که لایحه ارتقای امنیت زنان باید به سرعت پیگیری شود.
دستیار رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات کمیته بررسی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱، گفت: با خانواده‌هایی که فرزندان خود را در این ناآرامی‌ها از دست داده بودند گفت‌وگوهایی انجام شد و از سوی دیگر در سفرهای استانی با مشاوران امور زنان دیدارهایی انجام شد تا مشخص شود که چه تعداد از زنان در پست‌هایی اجرایی مشغول به کار هستند و نتیجه این اقدامات نیز به رئیس‌جمهور ارایه شده است.
جایزه ملی حقوق و آزادی‌های اجتماعی اعطا می‌شود
دستیار رئیس‌جمهور از پیشنهاد اعطای جایزه ملی حقوق و آزادی‌های اجتماعی به ریاست جمهوری و موافقت ایشان با اعطای این جایزه خبر داد و گفت: به زودی جزئیات و شرایط اعطای این جایزه ملی به اطلاع رسانه‌ها خواهد رسید.
پیگیری استیفای حقوق ملت ایران در مجامع بین‌المللی
پاد با اشاره به اینکه متاسفانه گاهی در حوزه استیفای حقوق ملت ایران دچار لکنت شده‌ایم، گفت: با توجه به اهمیت موضوع، چهار نشست گوناگون با سمن‌های دارای مقام مشورتی، وکلا، اساتید حقوق بین‌الملل و روسای کانون وکلا و کمیسیون‌های تخصصی، دیپلمات‌هایی که تجربه حضور در مجامع بین‌المللی داشتند و همچنین ادیان توحیدی و اقلیت‌های مذهبی برگزار کردم که نتایج آن به رئیس جمهور ارایه شده است.
وی درباره لایحه استقلال وکلا، تصریح کرد: استقلال براساس منطق عقلانی باید وجود داشته باشد. این لایحه در قوه قضائیه است و درجریان جزئیات آن نیستم اما در تعاملاتی که با همکاران خود دارم مطالبات آنان را پیگیری می‌کنم.
دستیار رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در موضوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی در تمام جهان قوانینی وجود دارد تاکید کرد: اصل بر آزادی است و محدودیت استثناست اما باید بر قوانین داخلی کشور نیز احترام گذاشت. قطعا موافق فیلترینگ نیستم و در این خصوص با رئیس‌جمهور و وزرا صحبت‌های شفاهی و مکاتباتی انجام شده است. در موضوع فیلترینگ سایت دکتر بهشتی به رئیس جمهور نامه زده ام و ایشان نیز دستور پیگیری و رفع آنرا صادر کرده‌اند و موضوع در حال پیگیری است.
پاد گفت: در بحث مشهور اخراج اساتید لازم دانستم ورود کنم، با برخی از اساتید دیدار کردم و از بعضی خواهش کردم تشریف بیاورند. توییتی هم زدم که اگر اساتیدی مدعی اخراج هستند اطلاع بدهند و مستنداتی بدهند، تعداد زیادی از اساتید به من پیغام دادند اما مستنداتی ارائه نشد. لذا نامه‌ای به وزیر علوم و بهداشت زدم و پیگیری هایی در این زمینه انجام شد. 
در موضوع حجاب قائل به اقدام فرهنگی هستیم
دستیار رئیس جمهور با اشاره به اینکه در موضوع عفاف و حجاب قائل به حل موضوع از طریق مباحث فرهنگی و تربیتی هستیم، گفت: بسته زیست عفیفانه و تربیتی متناسب با عرف و شرع طراحی شده است وبه دنبال این هستیم که اقدامات فرهنگی و تربیتی با همراهی آموزش و پرورش داشته باشیم.
وی سپس به پیگیری‌های دستیار حقوق شهروندی و آزادی‌های اجتماعی در حوزه قتل‌های ناموسی اشاره کرد و افزود: اگرچه تعداد این قتل‌ها بسیار اندک است اما احساسات مردم را به شدت جریحه‌دار می‌کند؛ در این موضوع ورود کردیم و بسته سیاستی، حمایتی و تقنینی پیشنهاد کرده‌ایم.
همفکری با اصحاب رسانه برای ارتقای قانون مطبوعات
معاون رئیس جمهور درخصوص آزادی بیان و قانون مطبوعات گفت: در رصدی که کردم و کار مطالعاتی که انجام دادیم گلایه‌هایی که اصحاب رسانه داشتند را بررسی کردیم، آنها معتقد بودند که حق‌شان تضییع می‌شود، ما معتقدیم باید قانون مطبوعات ارتقا پیدا کند و حمایتی شود که آن هم با حضور خود اصحاب رسانه صورت گیرد.
وی تصریح کرد: برنامه داریم که در سال آینده جلسات تخصصی با حضور مدیران و اصحاب رسانه داشته باشیم و پس از جمعبندی نظرات کارشناسان امر، اقدامات لازم برای ارتقای این قانون را در برنامه کاری خود قرار خواهیم داد.پاد اعلام کرد: معتقدیم که باید از خبرنگاری که در میدان حضور دارد و گزارش تهیه می‌کند حمایت کنیم.
پاد در خصوص فعالیت ویژه بررسی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ و همچنین گزارش کمیته حقیقت‌یاب خارج از ایران گفت: مطابق قوانین بین‌الملل وقتی مکانیزم داخلی فعال می‌شود، آن کمیته خارجی غیرفعال تلقی خواهد شد. ما مکاتباتی داشتیم اما می‌دانید که نگاه به حقوق بشر سیاسی است.
دستیار رئیس‌جمهور با اشاره به دو قطبی‌های ایجاد شده در جامعه نسبت به مساله عفاف و حجاب در جامعه، اذعان داشت: ما مردمی هستیم که نه یک روزه باحجاب شده‌ایم و نه یک روزه دچار بی حجابی. باید از تمام تقابل‌ها دوری کرد همان چیزی که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز هست و به نمایندگان جدید مجلس نیز تاکید داشته‌اند. جامعه ما باید از تولید و بازتولید خشونت پرهیز کند و در شیوه مواجهه با این امور همچون امر به معروف و نهی از منکر نیز با دقت و ظرافت بیشتری عمل کنیم.
  • نویسنده :
  • منبع :