19 دی: به گفته سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برخی کالاهای قاچاق در مراکز عرضه نظیر مزون‌های پوشاک قاچاق، با ارز یورو عرضه و فاکتور می‌شود.
حمیدرضا دهقانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تاکید بر اینکه طرح مبارزه با کالاهای محرز قاچاق از جمله پوشاک، لوازم خانگی و غیره به صورت مستمر ادامه دارد، گفت: هفته قبل و این هفته نیز مبارزه با پوشاک قاچاق به شدت تشدید شد و کالاهای پوشاک و لوازم خانگی قاچاق به شدت رصد و مقابله شدند و حتی مزون هایی که توسط کمیته اطلاعات شناسایی شده بودند مورد ضربه شدید قرار گرفت.
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: از نکات جالب این است که برخی فاکتورهایی که بابت پوشاک قاچاق صادر می‌شود همه به یورو است، به عنوان  مثال یک فاکتور ۱۶ هزار یورو بوده است و قیمت یک کمربند قاچاق 25 میلیون تومان بوده است.
وی با بیان اینکه برندهای عرضه کالاهای قاچاق خاص و خریداران خاص دارد، اظهار داشت: کالاها از انواع متنوع فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی و غیره است.
دهقانی نیا اظهار داشت: یکی از روش های واردات این کالاهای قاچاق به شیوه مسافری است. 
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: هر مشتری توان خرید این کالاها را ندارد زیرا فاکتور های صادره به صورت یورویی بوده و با یورو هم تسویه می شود و لذا این موضوع مشمول قاچاق ارز هم می شود. بنابراین کالاهایی که مورد ضربه قرار گرفتند از چند منظر مورد توجه هستند نکته اول اینکه نشان ها تجاری وارداتی اصلی و جعلی هستند و از نوع برندهای مشهور هستند.
وی بیان داشت: نکته بعدی اینکه پیرو این برخورد مدبرانه از سوی ستاد مبارزه با قاچاق در خصوص برخورد با کالاهای قاچاق، انتظار داریم دیگر اعضای ستاد مرکزی و همچنین تعزیرات حکومتی هم اشد مجازات برای خاطیان را در نظر بگیرند و حکم متناسب را صادر کنند تا برخورد جدی تکمیل شود.
وی افزود برخورد با کالای قاچاق در تمامی گلوگاه ها و سطوح انجام می شود برخورد در سطح عرضه به دلیل ویژگی های خاص ظاهر خاصی دارد و از آنجا که مزون‌ها خیلی راحت قابل شناسایی نیستند به همین دلیل هم قیمت ها بسیار سرسام آور و برندها خاص و بسیار تجمل گرایانه است و دلیل اینکه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق به گلوگاه سطح عرضه تاکید دارد به همین دلیل است و این به منزله آن نیست که ستاد مرکزی به دیگر گلوگاه ها از جمله ورود و گلوگاه حمل و یا گلوگاه انبار توجهی ندرد، اتفاقا آن مسیرها هم مورد ضربه و شناسایی قرار میگیرند.
دهقانی نیا اظهار داشت: در خصوص مبارزه با کالاهای قاچاق بیش از ۴ ماه است که در دور جدید اقداماتمان را انجام داده ایم و در تمامی استان های کشور شروع شده و برخوردها در تهران بسیار تشدید شده است و این بار بصورت هوشمندانه عمل شده است یعنی مزون های خاص شناسایی شده و مورد ضربه قرار گرفته و طرح نیز در خصوص پوشاک قاچاق و لوازم خانگی قاچاق و ... بصورت مستمر ادامه دارد. 
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: تعداد مزون ها و مراکز عرضه قاچاق در کمیته اطلاعات کارگروه محفوظ است و براساس اقدامی که انجام شده در مقوله شناسایی این برخورد به صورت مستمر ادامه دارد و تمامی گلوگاه ها مورد ضربه قرار می گیرد.
وی افزود: ارزش کالاهای قاچاق کشف شده در یکی دو هفته اخیر هنوز برآورد نشده است اما در اقدام شب گذشته و کشف چند مزون عرضه پوشاک قاچاق بیش از 100 میلیارد تومان پوشاک قاچاق را صورت جلسه کرده ایم و همین اقدام در مقوله لوازم خانگی در خیابان فرشته و پاسداران در این هفته انجام شده است و در آنجا نیز بیش از 200 میلیارد تومان کالای قاچاق جمع آوری و تحویل سازمان اموال تملیکی شده است.
دهقانی‌نیا بیان داشت: ستاد مرکزی از باب وظیفه کالای قاچاق را شناسایی و برخورد را انجام داده و کالا را تحویل املاک تملیکی داده است لذا اکنون انتظار داریم دیگر اعضای ستاد از جمله سازمان تعزیرات حکومتی برخورد جدی و بازدارند با جرم انجام دهند تا در این حلقه نیز موفق باشیم. 
  • نویسنده :
  • منبع :