19 دی: سخنگوی قوه قضاییه در مورد جرایم انتخاباتی، تغییر نرخ دیه، پرونده کروز، مفاسد اقتصادی، تخلف در آزمون وکلا، عفو برخی محکومان و ... توضیحاتی ارایه داد.
چهل و ششمین نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه با حضور خبرنگاران و روزنامه نگاران رسانه‌های مختلف امروز برگزار شد.
وی با اشاره به فرارسیدن ماه نزول قرآن، ماه رحمت و برکت گفت: این ماه را به همه ملت‌های مسلمان به ویژه ملت ایران تبریک عرض می‌کنم. این ماه زمان بی نظیری برای زیست اجتماعی معنوی و دستگیری از مردم است.
ستایشی با اشاره به وضعیت غزه بیان داشت: مردم غزه پاره تن جهان اسلام‌اند و اکنون غرق در خون است. مردم غزه ۶ ماه تحت شدیدترین تجاوزات وحشیانه رژیم پلید صهیونیستی قرار داشته و ۳۱ هزار نفر شهید شده‌اند و هیچ دادخواهی غیر خدای متعال نداشته‌اند.
وی گفت: از این ماه مستفیض شویم و برای نابودی اسرائیل دعا کنیم.
سخنگوی قوه قضائیه به تعبیر امام (ره) به غده سرطانی بودن رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: این رژیم بر اساس سنت الهی سرنوشتی جز زوال، انحطاط و نابودی ندارد.
ستایشی بیان داشت: امروز آخرین نشست ما در سال ۱۴۰۲ است و جمع بندی رویکردها و برنامه‌های در دستور کار را داریم.
سخنگوی قوه قضائیه خاطر نشان کرد: توسط قوه قضائیه در سال ۱۴۰۲ در بعد اقتصادی اقدامات قاطعی در مبارزه با مفاسد اقتصادی صورت گرفت و از مفاسد جلوگیری شد.
ستایشی تاکید کرد: قوه قضائیه با نگرش ریشه‌ای به مفاسد اقتصادی و زدودن برخی شائبه‌های تبلیغاتی از این مبارزه به شناسایی گلوگاه‌های فسادخیزی که می‌تواند منجر به بروز فساد شود، اهتمام کرد و هشدارهایی به دستگاه‌های مسؤول صادر کرد و در پاره‌ای موارد با ورود قاطع جلوی ایجاد مفاسد را سد کرد.
سلامت بخشی بدون خط قرمز به فضای اقتصادی
وی بیان داشت: همچنین در این زمینه قوه قضائیه با شناسایی پرونده‌های کلانی نظیر پرونده واردات چای، اراده خود مبتنی بر جلوگیری از وقوع جرم را به منصه ظهور گذاشت.
ستایشی افزود: پرونده‌های مفاسد اقتصادی کلان و بزرگی در این زمینه مورد رسیدگی قرار گرفت. به سرانجام رسیدن پرونده‌هایی همچون موسوم به گروه رستمی صفا، بازگشت اموال بابک زنجانی، زندانی شدن مالک گروه عظام و یا رد دیون قابل توجه از دیگر مفسدین اقتصادی و بازگرداندن اموال به بیت المال به همراه عدم تحمل نسبت به بروز فساد در هر سطح و جایگاه در برون و درون دستگاه قضائی نشان از عزم قوه قضائیه برای سلامت بخشی بدون خط قرمز به فضای اقتصادی و کسب و کار سالم دارد.
وی با اشاره به عدم ورود قوه قضائیه به منازعات سیاسی، جهت رفع مشکلات مردم در سال ۱۴۰۲ گفت: در بعد امنیتی هم دادگاه منافقین برگزار و کیفر خواست ۷۰۰ صفحه‌ای صادر شد.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: دستگاه قضائی علی‌رغم محق بودن در بسیاری از موضوعات، صبورانه تنها خواست و اراده عموم ملت را دنبال کرده است؛ گرچه پیش‌بینی سال گذشته رئیس عدلیه مبنی بر و افزایش فشارهای سیاسی به دستگاه قضائی در سال ۱۴۰۲ به درستی محقق شده است، اما با اعمال صبوری، عدالت‌ورزی، نقدپذیری و برخورد متین و آرام با موضوعات مختلف انرژی که قاعدتاً باید برای حل مشکلات مردم هزینه شود را با درگیری در میدان منازعات سیاسی تلف نکرده است.
عده‌ای با ادعاهای واهی روان عمومی مردم را مخدوش می‌کردند
ستایشی تصریح کرد: عده‌ای با ادعاهای واهی و بدون اسناد و مدارک روان عمومی مردم را مخدوش می‌کردند به همین منظور قوه قضائیه بر اساس ارزیابی اقدامات به این موضوع ورود کرد. در بعد فرهنگی و اجتماعی نیز قوه قضائیه رویکرد آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در زمینه جلوگیری از وقوع جرم را در دستور کار قرارداد.
برپایی تورهای نظارتی رسانه‌ای در سطح کشور
وی ادامه داد: در همین راستا با برپایی تورهای نظارتی رسانه‌ای در سطح کشور در کنار ادامه یافتن رویکرد مردمی‌سازی قوه قضائیه با باز کردن درب‌های مدیریت قضائی در سراسر کشور برای دیدار با مردم از جمله رویکردهای متعالی دستگاه قضائی در این سال رو به اتمام بود.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: ادامه سفرهای بدون تشریفات رئیس قوه قضائیه و نیز دیدارهای بی‌واسطه با تمامی اقشار مردم ضمن انجام نظارت‌های قضائی از همه واحدها و دستگاه‌های تابع از جمله رویکردهای مثبت و ارزشی در قوه قضائیه در این مدت بوده است.
عفو و بخشش برخی محکومان به دلیل تقارن سال نو با ماه رمضان
وی اعلام کرد: امسال به دلیل تقارن سال نو با ماه رمضان عفو پیش بینی شده و در ایام پیش رو ابعاد آن تشریح خواهد شد. به صورت تجمیعی عفو پیش بینی شده است. رئیس قوه قضائیه هم در جلسه شورای عالی قضائی تاکید کردند که معاونت قضائی در حال نهایی کردن فهرست عفو و بخشودگی و کاهش مجازات است.
ستایشی تاکید کرد: این فهرست به محضر مقام معظم رهبری تقدیم خواهد شد و اطلاع رسانی بعدی حتماً انجام می‌شود.
بررسی پرونده آزمون مربوط به مرکز وکلا/برخورد و مجازات قانونی متخلفان احتمالی
ستایشی در مورد لو رفتن سوالات آزمون وکلا گفت: این مساله زمزمه است و باید ادعاهای صورت گرفته به اثبات برسد، این آزمون مربوط به مرکز وکلا بوده و مجری سازمان سنجش است. و دستگاه متولی باید نظر خود را اعلام و دستگاه‌های امنیتی هم در حال بررسی موضوع‌اند. اگر مقصرین و متخلفین باشند مورد تعقیب و مجازات قانونی واقع می‌شوند و این موضوع در دست بررسی است.
وی بیان داشت: در جلسه مسؤولان عالی قوه قضائیه رئیس دستگاه قضا تاکید کرد مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه، دادستانی تهران و مرکز وکلا موظف به پیگیری و بررسی ابعاد همه جانبه موضوع و اعلام نتیجه به صورت شفاف و مبرهن به عموم مردم خواهند بود.
جزئیات جدید از پرونده مدیران شرکت کروز
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد تخلفات مدیران شرکت کروز گفت: این پرونده در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در حال رسیدگی است.
وی ادامه داد: ۸ جلسه کیفرخواست این پرونده که حدود ۶۰ جلد دارد قرائت شده است، اظهارات متهمین و وکلای پرونده مطروحه با صرف وقت استماع شده است و از ۱۸ متهم این پرونده ۷ نفر کارمند گمرک هستند.
ستایشی گفت: عمده اتهام این افراد مشارکت و یا معاونت در اخلال عمده نظام اقتصادی یا دریافت رشوه بوده است در حال حاضر آخرین دفاعیات اخذ شده و پرونده بر اساس آخرین گزارشی که از ریاست دادگاه رسیدگی کننده داشته‌ایم محل صدور انشای رأی است پس از صدور رأی اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد.
تصمیم در مورد تغییر نرخ دیه تا پایان سال
سخنگوی قوه قضائیه در مورد نرخ دیه و احتمال تغییر آن گفت: در راستای اجرای موازین شرعی نرخ دیه مورد توجه قرار گرفته است و تا پایان سال تصمیم اتخاذ و اعلام می‌شود.
توقیف محموله نفت آمریکا با شکایت کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ای
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به پرسشی درباره توقیف محموله نفت آمریکا با شکایت کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ای و واکنش احتمالی آمریکا به این موضوع و آیا امکان پرداخت ارزش ریالی محموله به عنوان غرامت به بیماران پروانه‌ای وجود دارد؟، اظهار کرد: این مساله دعوایی است که مطرح شده و در شعبه ۵۵ حقوقی دادگاه تهران مطرح رسیدگی است و بر اساس تصمیم متخذه، هم اکنون با توجه به تصمیمات قانونی گرفته شده اقدامات لازم نیز صورت خواهد پذیرفت.
ستایشی خاطرنشان کرد: رنج مضاعف مردم ما از اثرات تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا منحصر به موضوع یاد شده که همان بیماران پروانه‌ای است، نمی‌شود. اینکه داروهای ضروری مردم عزیز ما مورد تحریم قرار می‌گیرد دقیقاً معنایی جز خصومت و دشمنی با بیماران و مردم ما از سوی آمریکا ندارد و ما موظف به احقاق حق مردم مان هستیم و در این زمینه سازوکارهایی وجود دارد که در آینده در این زمینه اطلاع رسانی‌های لازم صورت می‌گیرد.
ثبت نام خودرو تکلیفی برای شرکت خودروساز ایجاد می‌کند؟
ستایشی در توضیح سوال خبرنگار مبنی بر اینکه در نشست رئیس سازمان تعزیرات عنوان شد که شرکت خودروساز داخلی مدعی شده ثبت نام خودرو هیچ تکلیفی برای شرکت خودروساز ایجاد نمی‌کند، با توجه به انحصاری که در بازار خودرو هست، آیا این نوع ثبت نام خودرو با توجه به اینکه بیشتر از ظرفیت خودروساز صورت می‌گیرد، قانونی است؟ و با توجه به مشکلاتی که برای مردم ایجاد کرده، آیا پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شده یا خیر؟، گفت: سازوکارهایی که در دستگاه‌ها تعیین می‌شود باید متضمن حقوق مردم و رعایت جامع موازین قانونی باشد، یعنی یک دستورالعمل نباید مغایر با موازین قانونی باشد.
سخنگوی دستگاه قضا گفت: مرجع کنترل این مهم هم شورای نگهبان است که به این مورد رسیدگی می‌کند، اما چنانچه افرادی مدعی تخلف از قوانین و مقررات جاری و از بین رفتن حقوق هستند می‌توانند به مراجع ذی‌صلاح قانونی که قانون گذار مشخص کرده مراجعه کنند.
وی بیان کرد: هرکدام از دستگاه‌ها باید دلایل حقوقی و قانونی و مکفی خود را نسبت به درستی اعمال خود عنوان کنند و همه متعهد هستند که حقوق ملت باید رعایت شود و قوه قضائیه خود را موظف می‌داند از حقوق مردم در حدود مقررات قانونی صیانت و حراست کند.
برگزاری دور نهایی موت کورت تحریم‌های یکجانبه
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره برگزاری دور نهایی موت کورت تحریم‌های یکجانبه و اینکه قوه قضائیه برای نشان دادن اثرات تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه خود چه برنامه‌هایی دارد، گفت: به همت دانشگاه علوم قضائی دور نهایی موت کورت تحریم‌های یکجانبه، برای پیگیری حقوقی تحریم‌های یکجانبه و تبعیت از آن در روز ۱۴ اسفند ماه برگزار شد.
وی بیان داشت: پیگیری حقوق تضییع شده ملت ایران ناشی از تحریم‌ها در عرصه‌های داخلی و خارجی از جمله مأموریت‌های قوه قضائیه، از مصادیق احیای حقوق عامه مصرح در بند اصل ۱۵۶ قانون اساسی و مورد مطالعه مطالبه رهبر انقلاب از دستگاه قضائی نیز هست.
ستایشی اعلام کرد: این دادگاه شبیه سازی شده با تمرکز بر پیگیری قضائی در محاکم حقوقی و به صورت مشخص دیوان دادگستری اتحادیه اروپا، رزمایشی آزمایشی جهت ارزیابی مستندات و قوانین موجود و یافتن نکات ضعف خلاءها محسوب می‌شد که با کمک و مشارکت‌های قابل توجه و تحقیق اساتید و حقوقدانان و دانشجویان، یافته‌های حقوقی قابل قبولی احصا و ارائه و جمع آوری شد.
سخنگوی دستگاه قضا عنوان کرد: این اولین کار در حوزه تحریم‌ها بوده که علاوه بر ارائه به مسؤولان ذیربط، قابل ارائه در سطح بین المللی برای ترویج گفتمان مقابله با تحریم‌های ضدانسانی و غیر قانونی خواهد بود.
وی تاکید کرد: امیدواریم با دستاوردهایی که این حرکت ارزشی، فنی و علمی داشته بتوانیم قسمتی از مشکلات را برطرف کنیم. پیدا کردن نقاط ضعف و خلاءها برای تدارک ادعاها و دفاعیات ما مؤثر باشد.
ستایشی اظهار داشت: این مسأله با توجه به شرایط خاصی که دارد در دستور کار پژوهشگاه قوه قضائیه در سال آتی نیز قرار دارد. تا در صورتی که ظلم و اجحافی علیه مردم کشور و به طور مثال همین بیماران پروانه‌ای صورت می‌گیرد بتوانیم به صورت دقیق و علمی و قانونمند عمل کنیم.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: رئیس قوه قضائیه تاکید کرده است که مددجویان در زندان در ایام پیش رو با رعایت موازین قانونی مربوطه در کنار خانواده باشند. دادگاه می‌تواند در صورت وجود شرایط، محکوم به حبس را با رضایت در محدوده مکانی مشخصی با پابند نظارت الکترونیکی آزاد کند.
روند رسیدگی به پرونده فرزندان یکی از مقامات قوه قضائیه
ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت روند رسیدگی به پرونده فرزندان یکی از مقامات قوه قضائیه، اعلام کرد: پرونده در مرحله دادرسی در دادگاه بوده و ۵ جلسه رسیدگی تشکیل شده است چنانچه شرایط اطلاع رسانی فراهم شود مانند تمام اطلاع رسانی‌ها مطابق مقررات عمل خواهد شد.
۲۰ کیفرخواست در ارتباط با جرایم انتخاباتی صادر شد
ستایشی با بیان اینکه در فرایند انتخابات، دستگاه‌هایی مانند وزارت کشور به موجب قانون حضور دارند، گفت: شورای نگهبان به لحاظ نظارت بر فرایند انتخابات استقرار دارند و در اجرای این قانون، دستگاه قضائی بر اساس ماموریت‌هایی که دارد از جمله تشکیل ستاد مرکزی وقوع جرایم انتخاباتی با استقرار این ستاد در استان‌ها و شهرستانی به تکلیف قانونی خود عمل کردند و امارهایی که در این زمینه وجود دارد را می‌توانید از مبادی ذیربط دریافت کنید.
وی افزود: مرحله اول که تا قبل از برگزاری انتخابات بود و شامل تبلیغات نیز می‌شد، عمده گزارش‌های دریافتی که داشتیم، تکیه بر تخلفات ناشی از انجام تبلیغات زودهنگان انتخاباتی داشت. سنوات گذشته هم مشاهده کردید که چنین مواردی بوده و اکثر این نوع تبلیغات جزو دسته بندی تبلیغات انتخاباتی متعارف محسوب شده و در ادوار گذشته نیز مرسوم بوده است.
سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: مطابق گزارش‌هایی که دریافت کردیم، ۴۶۰ گزارش مربوط به تبلیغات انتخاباتی غیر متعارف توسط داوطلبان و یا نامزدهای اتنتخاباتی دریافت شده که ما آن‌ها را دریافت کردیم و توسط دبیرخانه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی جهت بررسی به رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور که ریاست ستادهای پیشگیری از جرایم انتخاباتی را هم عهده دار بودند ارسال شده و از آن‌ها خواسته شده این موارد صحت سنجی شوند و در صورت صحیح بودن آن‌ها با راهکارهای توجیه، ارشاد و هشدار دادن به افراد از تداوم این رفتار غیرقانونی و غیر قابل دفاع جلوگیری کنند.
سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: در این رابطه دادستان‌ها که عضو ستادهای استانی و شهرستانی پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی هستند، ۴۲۰ نفر از نامزدها و افرادی که وابسته به تشکل‌های سیاسی و یا حقوقی بودند، از آن‌ها دعوت به عمل آمده و تذکرات لازم به ان‌ها داده شده است. با هدف بازدارندگی این اقدام انجام شده است.
سرانجام پرونده هادی رضوی
وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه هادی رضوی اکنون در زندان است و یا خیر، گفت: ما مرتباً پرونده‌های مهم را رصد می‌کنیم آخرین گزارشی که از مرجع قانونی ذی ربط داشته ایم این است؛ بر اساس تشخیص مقام مسؤول وی در حال معالجه است و به محض بهبودی به زندان خواهد رفت.
وضعیت پرونده برادران روزچنگ
ستایشی در مورد پرونده برادران روزچنگ، در زمینه تخلفات گسترده و اخلال در بازار ارزی گفت: این افراد به جرم مشارکت و اخلال در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع محکوم شدند؛ یدالله روزچنگ ۲۰ سال حبس، رد مال و دو سال محرومیت از خدمات دولتی محکوم شده است؛ لقمان روزچنگ به اتهام مشارکت و اخلال در نظام اقتصادی ۲۰ سال حبس، رد مال و دو سال محرومیت از خدمات دولتی محکوم شده است و انور روزچنگ به اتهام مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع و پرداخت رشوه به ۱۰ سال حبس و ضبط وجه رشوه محکوم شده است.
وی افزود: تمام اموال این افراد به ارزش ۱۸۱ میلیارد تومان ضبط و مصادره شده است و هیچ گونه مجازات مالی از این افراد باقی نمانده و موارد اجرا در حال پیگیری است.
  • نویسنده :
  • منبع :