یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «باز هم حساسیت و پیچیدگی مسئله حجاب» به قلم حسین علیزاده بدین شرح است:

اتفاقی که در این درمانگاه رخ داد نشان می‌دهد موضوع «حجاب» در جامعه که این روزها برای قانونمند کردنش تلاش می‌شود تا چه اندازه پیچیده و حساس است و چنین نیست که بتوان صرفاً با تعریف چند قانون بدون توجه به ابعاد فرهنگی و عرفی جامعه و بدون آموزش شهروندان درباره آن تصمیم گرفت و به سرعت وارد عمل شد.
در این ماجرا علیرغم هیجانات معلوم شد اطلاعات اولیه درستی درباره آن وجود نداشته و به علاوه موضوع ابعاد مختلفی هم دارد. که هیچکدام از آن‌ها دلیل بر چشم بستن بر پیچیدگی این ماجرای اجتماعی و فرهنگی نیست. این اتفاق مانند نمونه‌های متعدد دیگر در جامعه تبدیل به «گره» و «مسئله» ای اجتماعی شده که باید با سرانگشت عقل و تدبیر حکمرانی گشوده شود و به هیچ وجه قابل تقلیل به یک مسئله امنیتی نیست.
به عنوان مثال می‌توان پرسید، آیا موقعیت درمانگاه و رفتار آن زن نوزاد به بغل نشانه‌ای از لجاجت در امر حجاب و قانون شکنی داشته که طلبه یاد شده را به مستند کردن یک امر غیرقانونی واداشته؟! حتی اگر برای تفسیر موقعیتی که در دوربین مدار بسته می‌بینیم نیازمند داشتن اطلاعاتی از مواجهه احتمالی قبلی این طلبه و آن خانم باشیم که این اطلاعات، اقدام و اصرار طلبه را در فیلم گرفتن در آن موقعیت معنادار می‌کند یا حتی اگر معلوم شود طلبه یادشده اصلاً مشغول کار دیگری بوده و از خانم مورد نظر فیلم و عکس هم نمی‌گرفته! (ادعایی که ابتدا برخی آن را مطرح کرده‌اند) باز هم چیزی جز حساسیت و پیچیدگی فوق العاده این امر و موقعیت‌های متصوره احتمالی آن اثبات نمی‌شود. پیچیدگی‌هایی که یقیناً طلبه حاضر در این موقعیت را هم در صورت توجه و آگاهی قبلی به پیامدهای اقدام در چنین زمینه‌ای، به سنجش هزینه و فایده و مصالح اقدام احتمالی وا می‌داشت.
ملاحظه موقعیت و شرایط در این موارد بسیار مهم است تا جایی که حتی بسیاری از قوانین غیرقابل مناقشه هم تحت تأثیر آن است تا چه رسد به مسئله‌ای مانند «جرم انگاری بی‌حجابی».
  • نویسنده :
  • منبع :