19 دی: دامپزشکی نهاوند از شهروندان خواست از رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه‌ها جدا خودداری کنند.
هم‌زمان با فرارسیدن عیـد سعیـد نوروز میثم قیاسی رئیس اداره دامپزشکی نهاوند توصیه‌هایی برای خرید و نگهداری ماهی قرمز ارائه کرد.
او گفت: ماهی قرمز نماد طراوت و حیات بوده و باعث آرامش اعضای خانواده می‌شود و در ایام نوروز هزاران قطعه ماهی قرمز توسط شهروندان خریداری‌شده و جهت زینت سفره‌های هفت‌سین استفاده می‌شود.
رئیس اداره دامپزشکی نهاوند گفت: ضرورت دارد در خرید و نگهداری آنها به چند توصیه مهم بهداشتی دامپزشکی توجه شود.
قیاسی با اشاره به این توصیه‌ها گفت: همشهریان از خرید ماهیان مریض و بی‌حال و دارای لکه‌های سفید و قرمز درروی پوست بدن خودداری نمایید.
او گفت: از کودکان خود بخواهید از دست زدن و بازی کردن با ماهی خودداری کنند، زیرا ممکن است عوامل بیماری‌زای احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل کنند.
رئیس اداره دامپزشکی نهاوند گفت: شهروندانی که سابقه بیماری پوستی و آلرژی دارند برای تعویض آب ماهی و شستشوی ظروف نگهداری آن حتماً از دستکش استفاده نمایند.
قیاسی گفت: بهترین دمای آب نگهداری ماهیان زینتی ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد و بهترین ph ۸-۸/۶ است.
او گفت: برای ضدعفونی کردن ظروف نگهداری ماهی می‌توان از نمک طعام سه درصد یا پرمنگنات سدیم، پرکلرین و بتادین استفاده کرد.
رئیس دامپزشکی نهاوند گفت: اگر از آب شرب شهری جهت تعویض آب ماهیان استفاده می‌شود جهت کلرزدایی آب مورداستفاده را یک شبانه‌روز در ظروف دهان‌گشاد و در هوای آزاد قرار دهید تا کلر موجود در آب از بین برود سپس با آب کلرزدایی شده، آب ماهیان را عوض کنید.
قیاسی گفت: آب ماهی تعویضی را مستقیماً در چاه فاضلاب تخلیه نموده و از ریختن آن در معابر عمومی و یا باغچه خودداری کنید.
او گفت: در روز طبیعت ماهی قرمز نباید در آب‌های آزاد و منابع آبی رهاسازی شود و بهترین مکان برای آزادسازی این ماهیان محل‌هایی است که توسط شهرداری‌ها برای این کار اختصاص می‌یابد.
  • نویسنده :
  • منبع :