19 دی: رئیس پلیس راهور فراجا درباره خودروهای دارای بیشترین تصادف در کشور گفت: پراید، ساینا و پژو بیشترین فراوانی را در تصادفات دارند که البته نباید از تعداد این وسایل نقلیه غافل شد.
سردار سید تیمور حسینی در نشست خبری که امروز در شهرک آزمایش برگزار شد، با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ گفت: این اولین نشست خبری بنده در مقام رئیس پلیس راهور فراجااست و لذا وظیفه خود می‌دانم که از تمام روسا و عزیزان در پلیس راهور اعم از امیر حیدری، سردار غفاری، سردار انصاری، سردار رویانیان، سردار مهری، سردار مومنی و دوست عزیزم سردار هادیانفر که خدمات زیادی را در حوزه ترافیکی ارائه دادند،تشکر کنم.
وی حوزه ترافیک را حوزه‌ای ویژه و منحصربفرد برشمرد و گفت: ترافیک بر زندگی تک ‌تک افراد جامعه اثرگذار است و هیچکس نیست که متاثر از ترافیک نباشد. همچنین لازم است تشکر کنم ار تمام نهادها، ارگان‌ها و نهادهایی که به ما کمک کردند.
حسینی با بیان اینکه تعداد افراد دارای گواهینامه در کشور ۳.۲ درصد افزایش داشته است، گفت: ترددهای جاده‌ای ما نیز ۵.۱ درصد و ترددهای شهری۶.۲ افزایش داشته است.
وی گفت: در سال ۱۴۰۲ شمار جانباختگان حوادث رانندگی ۱۷ هزار و ۱۷۷ نفر است که ۴.۹ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است. عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدیم و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه دلیل وقوع ۶۰ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند.
حسینی درباره تفکیک جانباختگان نیز گفت:۲۲.۹ درصد فوتی‌ها راننده، ۲۲.۷ درصد موتورسوار، ۲۴ درصد سرنشین و ۱۹.۶ درصد هم عابران پیاده بودند.
به گفته رئیس پلیس راهور فراجا ۲۶ درصد از کل تصادفات نیز به واژگونی منجر شده و ۶۰ درصد از تصادفات هم در حریم ۳۰ کیلومتری شهرها رخ داده است.
وی با بیان اینکه ۵۱ درصد جانباختگان به دلیل شدت جراحات در صحنه تصادف جانباخته‌اند، گفت:شش درصد در حین انتقال و ۴۳ درصد هم در مراکز درمانی فوت شدند. این آمار نشان می‌دهد که ما باید باید دو موضوع را در اولویت قراردهیم، اول کنترل و مدیریت سرعت و دوم تجهیز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها که حتما باید موزد توجه قرار بگیرد.
حسینی همچنین از صدور ۱۵۷ میلیون جریمه برای انواع تخلفات در سال جاری خبر داد و گفت: میزان جریمه‌ها افزایش ۲۸ درصدی داشته است اما اگر بخواهیم آن را در مقایسه باترددها حساب کنیم، تنها دو درصد از ترددها مشمول جریمه شده است.
به گفته وی، ۳۳.۵ درصد از کل تخلفات اعمال شده، معادل حدود ۵۰ میلیون جریمه مربوط به سرعت غیرمجاز بوده است. اگر ما بتوانیم نسبت به مدیریت سرعت اقدام کنیم، آمار جانباختگان ما کاهش پیدا می‌کند.
حسینی بیشترین رقم جریمه را نیز متعلق به وسیله نقلیه‌ای با ۶۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان جریمه دانست و گفت: این خودرو توقیف شده است.
رئیس پلیس راهور فراجا همچنین درباره خودروهای دارای بیشترین تصادف در کشور نیز گفت: پراید، ساینا و پژو بیشترین فراوانی را در تصادفات دارند که البته نباید از تعداد این وسایل نقلیه غافل شد.
وی افزود: خودروهای پراید، ساینا و سمند نیز بیشترین اعمال قانون را در میان خودروهای کشور به خود اختصاص داده‌اند.
حسینی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات مطرح شده از سوی یکی از فرماندهان استانی پلیس راهور درباره مصرف تخمه شور نیز گفت: هیچ چیز جای خواب را نمی‌گیرد، لذا موارد گفته شده نمی‌تواند یک موضوع علمی باشد و در همین راستا نیز تاکید داریم که رانندگان حتمن خواب کافی داشته باشند و به ازای هر دو ساعت رانندگی دستکم‌، ۱۵ دقیقه استراحت کنند.
رئیس پلیس راهور فراجا درباره نظارت پلیس بر موضوع آلودگی هوا نیز گفت: حدود ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها و ۴۰ درصد خودروها سواری در سن فرسودگی قرار دارند و موضوع سن فرسودگی خودروها برعهده پلیس نیست. ما نسبت به کنترل معابنه فنی خودروها اقدام خواهیم کرد و بیشترین مسئولیت ما هم در همین حوزه است. 
وی ادامه داد: بخشی از ناوگان عمومی ما هم دچار فرسودگی است، فقط نباید از مردم انتظار داشته باشیم و برای حل موضوع آلودگی هوا باید یک اراده ملی ایجاد شود.
حسینی گفت: در طول اجرای طرح نوروزی، هیچ خودرویی به دلیل جریمه معوق توقیف نخواهد شد و من این موضوع را به ماموران پلیس راهور ابلاغ کرده‌ام.
رئیس پلیس راهور فراجا همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود در این نشست خبری گفت: در یک سال گذشته جمعیت کشور برابر آمار مراجع رسمی حدود 7 درصد و تعداد وسائل نقلیه 4.8 درصد افزایش داشته‌اند و تعداد افرادی که گواهینامه گرفتند نیز 3 درصد رشد را نشان می‌دهد. در این مدت ترددها نیز 6.6 رصد داشتند که همه این مؤلفه‌ها مستقیماً بر سوانح رانندگی مؤثرند.
حسینی همچنین گفت که در طول سال جاری یک میلیون و 256 هزار و 131 دستگاه خودروی نوشماره به شبکه حمل‌ونقلی کشور وارد شده است که این آمار نسبت به سال گذشته دو درصد کاهش داشته است. آمار مربوط به نقل و انتقال خودروها در مراکز تعویض پلاک نیز پنج میلیون و ۱۴۴ هزار و ۱۳۶ دستگاه است. البته در حوزه شماره گذاری موتورسیکلت‌ها با افزایش 17درصدی مواجهیم و ۸۶۵ هزار و ۱۲۸ دستگاه موتور سیکلت شماره‌گذاری شده‌است. 
رئیس پلیس راهور فراجا همچنین خاطرنشان کرد: در سال جاری یک میلیون و 533 هزار و 21 جلد انواع گواهینامه جدیدالصدور صادر شده است و در مجموع دو میلیون و 154 هزار و 323 جلد گواهینامه صادر شده است که نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش داشته است.
حسینی با بیان اینکه در طول سال گذشته 2 میلیون و 184 هزار فقره تخلف حادثه‌ساز ثبت شده است، گفت: در سه مرحله اگر راننده‌ای مرتکب چنین تخلفاتی شود و نمره منفی بگیرد بعد از بار سوم گواهینامه باطل می‌شود. درسال‌جاری 29 هزار و 513 فقره گواهینامه به مرز ابطال رسیده است که از این تعداد پنج هزار و 943 فقره ضبط و به الباقی هشدار داده شده است.
وی ادامه داد: در طول سال جاری برای 286 هزار و 585 دستگاه خودرو به‌دلیل خلافی بیش از یک میلیون تومان شکایت ثبت شده است و به مالک خودرو هم اطلاع‌رسانی شده است، همچنین بالغ بر 2 میلیون و 900 هزار پیامک تخلف و 50 میلیون و 764 هزار پیامک اولیه ارسال شده است.
رئیس پلیس راهور فراجا به آمار خودروهای رسوبی نیز اشاره کرد و گفت:  75 هزار و 884 دستگاه خودرو و 368 هزار موتورسیکلت در پارکینگ‌ها وجود دارند که این دستگاه‌ها همان وسایل نقلیه رسوبی است که عمدتاً پرونده قضایی مفتوح دارند و برخی دیگر تصادفات جرحی و فوتی داشتند و تعیین تکلیف نشدند.
حسینی با بیان اینکه تهران، مازندران و البرز بیشتر تردد را در سال گذشته داشتند، گفت: فارس، کرمان و خراسان رضوی نیز بیشترین فراوانی تصادفات را داشته‌اند و خراسان رضوی، تهران و چهارمحال و بختیاری بیشترین افزایش تصادفات را داشتند.
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه تصادفاتی که بیش از سه جان‌باخته داشته باشند تصادفات مهمه هستند، گفت: 194 فقره تصادف مهم در سال 1402 داشتیم که باعث شد 871 نفر از هموطنان جان خود را از دست بدهند. در مجموع نیز دو میلیون و 126 هزار و 926 فقره انواع تصادفات در کشور در سال 1402 رخ داد که شدیدترین تصادف در تیرماه در استان کهگیلویه و بویراحمد بود که 6 نفر فوت کردند و 22 نفر مصدوم شدند.
حسینی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره گواهینامه دوزبانه نیز گفت:‌گواهینامه دو زبانه، گواهینامه بین‌المللی نیست و صرفاً یک گواهینامه با دو زبان است و مردم را از ترجمه بی‌نیاز می‌کند.
  • نویسنده :
  • منبع :